الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

از جمله مهمترین مرزها بین انسان ها مرزهایی است که موقع سخن گفتن باید رعایت شوند. اگر در صحبت کردن مرزها و حریم ها رعایت شوند حریم شکنی به بقیه قسمت ها سرایت نمی کند. هم ادب و هم حیا بر این فضیلت دلالت دارند بخصوص بین دو غریبه یا به زبان دین بین دو نامحرم، و یا بین یک کوچکتر و یک بزرگتر.

حتی یک انسان باشخصیت غیرمتدین هم همین که به یک فرد غیرآشنا از افراد جنس مخالف رسید و یا با فردی بزرگتر از خود-حتی از جنس موافق- هم سخن شد بی هیچ مقدمه ای با او از در صمیمت وارد نمی شود و او را «تو» صدا نمی زند، بلکه به رابطه جدید فرصت می دهد تا اگر صمیمتی ایجاد شد شیوه ای صمیمانه را برای سخن گفتن انتخاب کند.

درباره مذهبی ها موضوع پیچیده تر است چه اینکه یک انسان مذهبی برای صمیمیت نیاز به سببی خاص دارد و صرف گذشت زمان مجوز صمیمت نیست. در مذهب اسلام شیوه تعامل با نامحرم شبیه به شیوه تعامل با محرم نیست. مخاطب قرار دادن بزرگتر نیز آدابی خاص دارد. به نظر می رسد مصداق مهمی از این رعایت کردن به کار بردن شناسه جمع به جای شناسه مفرد در افعال و همچنین استفاده از کلمه «شما» به جای کلمه «تو» است.

متاسفانه مدتی است  می بینیم دقت به این ظرایف در جامعه ما کمرنگ شده است،حتی در میان ما بچه های مذهبی. حرف از خطا نیست که خدا خطاپوش است و درِ توبه باز. آن که خطا می کند و میداند خطا می کند راه توبه را پیدا خواهد کرد. همه ممکن است گاهی پا را کج گذاشته باشند و باز به راه بازگشته باشند. اما از دست دادن یک فضیلت، از بین رفتن یک حریم، شکسته شدن یک سد و ایجاد یک رویه نادرست ما را دچار یک بی حسی عمیق می کند، بطوری که حتی از تشخیص زشتی عمل خود نیز عاجز می شویم.

اگر در سخن گفتن تفاوت محرم و نامحرم و بزرگتر و کوچکتر را نفهمیم و رعایت نکنیم بزودی ممکن است در اعمال و رفتار نیز بسیاری از دقت ها و  مراعات کردن ها را کم کم فراموش کنیم .

انحرافات بزرگ از زاویه های کوچک آغاز می شوند. احتیاط!

۹۵/۰۳/۰۲
شهاب الدین

نظرات  (۶)

سلام
بسیار عالی بود
اما اگر امکان دارد برای ما غیر مذهبی ها یک مثال واضح تر بیان کنید تا شیرینی سخن در جان ما فازون تر گردد
پاسخ:
سلام. یک خانم غیرمذهبی هم از نقض حریم خود خوشحال نمی شود. آقایان غیرمذهبی از باب ادب می توانند و باید حریم یک خانم غریبه غیرمذهبی را پاس بدارند و او را تو صدا نزنند و از افعال با شناسه مفرد استفاده نکنند. منتها تفاوت این است که ممکن است در فرض رضایت آن خانم و با گذشت زمان صمیمیت به بستر این رابطه سرایت کند و چون در رابطه دو انسان غیرمذهبی صمیمیت مجوز وسبب خاص (مثل محرمیت) نمی خواهد از نظر عرفی آن دو مستوجب ملامت نیستند؛ هر چند خدای جهان برای همه یکی است و غیرمذهبی ها هم زیر سایه همین خدا زندگی می کنند. مثال دیگر که واقعا مذهبی و غیرمذهبی نمی شناسد، تو صدا زدن یک بزرگتر است و افعال با شناسه مفرد به کار بردن درباره او، بخصوص بین یک جوان و یک میانسال و یا یک سالمند؛ متاسفانه این طرز خطاب قرار دادن یک بزرگتر بسیار رایج شده است. گزارشگر یا مجری تلویزیون با یک فرد میانسال یا پیرمرد با وقاحت تو تو می کند. این واقعا بی ادبی و بی نزاکتی است. وقتی به پیرمرد تو می گوییم ممکن است در رفتار و عمل هم حرمت را از بین ببریم. این صحنه تاسف بار را چندین بار دیده ام که یک جوان نیرومند مشغول کتک زدن یک پیرمرد است! مثلا بخاطر یک تصادف در خیابان
سلام، 

احترام به حقوق شخصی افراد امری پذیرفته در تمام جهان است بجز آنها که جهان را از دیدگاه ایده ئولژیک خود می بیینند، 
۰۴ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۷ -- رجعت صدر --
سلام

و تشکر و سپاس فراوان...
هم به خاطر نوشتن این پست
و هم به خاطر عمل به این پست

واقعا من دیدم که چقدر در برخوردها... مکث می کنید .... و بعد با احتیاط و دقت... ضمیرهای مفرد را به جمع تبدیل می کنید...
یا حتی اوقاتی که "تو" های سهوی را سریع و بی تردید به "شما" تغییر می دهید!!!

این آگاهانه حرف زدن و عمل کردن... ارزشش بسیار بسیار بیشتر از یک عادت معمول برای به کار بردن ضمیر های جمع است...

ان شاء الله که همیشه... در همه امور عالم و عامل باشید.
پاسخ:
سلام و سپاس
شما مثل همیشه به این برادر الدینی لطف دارید.
۰۷ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۵ سنگـــ ـــول
سلام
خانم معلمی میگفت : هر کار ناپسندی که در اجتماع قبحش از بین بره دیگه از دید اون اجتماع ، ناپسند نیست.
 قبح شکسته شدن خیلی از حریمها ، از بین رفته و تبدیل شده به بخشی از روتینهای جامعه .
بنظرم زندگی در خلاف جهت جریان اجتماع هم خیلی سخته
پاسخ:
علیک سلام
1. نکته ی بسیار مهمی رو اشاره کردید. / ممنون
2. اخلاق و رعایت احترام  بخشی بسیار مظلوم و مغفول در جامعه ی ماست که کمتر کسی علاقه به استفاده اش دارد.
3.اخلاق(حتی با پذیرش نسبی بودنش) در تمام دنیا و برای همه آیینها و ایدئولوژی ها پذیرفته شده است و چیزی نیست که تفکیک پذیرباشد به تقسیم بندی مذهبی ها و غیر مذهبی ها!!!!
اما این چه اصراری هست که (شما مذهبیها) همه چیز را در حیطه ی مذهبی/ غیر مذهبی تقسیم بندی کنید؟ باور کنید این هم مصداق خودی / غیر خودی شدن آدمهاست... اصلا احترام وقتی رفت که آدمها شدند دو دسته! ما و آنها!

پاسخ:
سلام. ممنون که آمدید.اشاره به مذهبی بود و یا غیرمذهبی بودن از این باب بود که صمیمیت میان زن و مرد مذهبی، سبب خاص می خواهد و گذشت زمان مجوز صمیمیت نیست.
نکته: گذشت زمان مجوز صمیمیت هیچ زن و مرد (حتی هیچ دو نفری نیست)
پاسخ:
بله در متن توضیح دادم. اینجا به اختصار عرض کردم. در متن گفته ام که:
حتی یک انسان باشخصیت غیرمتدین هم همین که به یک فرد غیرآشنا از افراد جنس مخالف رسید و یا با فردی بزرگتر از خود-حتی از جنس موافق- هم سخن شد بی هیچ مقدمه ای با او از در صمیمت وارد نمی شود و او را «تو» صدا نمی زند، بلکه به رابطه جدید فرصت می دهد تا اگر صمیمتی ایجاد شد شیوه ای صمیمانه را برای سخن گفتن انتخاب کند.
.
.
.
نکته همین است که با گذشت زمان در رابطه یک مزد و زن غیر مذهبی این امکان وجود دارد که طرفین به این نتیجه برسند که شیوه ای صمیمانه را برای سخن گفتن انتخاب کنند. تشخیص آنها کافی است. اما مذهبی ها بنا به تشخیص خودشان نمی توانند عمل کنند و نمی توانند صرف اعتماد و احترام نسبت به یک نفر- با وجود گذشت زمان طولانی و شناخت کافی- را مبنای صمیمیت قرار دهند. آنها چون بنده هستند، باید به تشخیص خدا عمل کنند و تشخیص خدا این است که صمیمیت بین زن و مرد سبب خاص می خواهد و آن محرمیت است.
 در واقع من از دریچه نگاه یک ادم غیر مذهبی هم نگاه کرده ام و گفته ام که حدقل به همان چارچوب خودت مومن باش و به رابطه جدید فرصت بده تا اگر با رضیت طرفین محملی برای صمیمیت فراهم شد صمیمانه سخن بگویی...انقدر برای صمیمیت عجله نکن. این بی نزاکتی است. حتی یک غیر مذهبی با شخصیت و بانزاکت هم سریع تو تو نمی کند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی