الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

خروج از ازدواج آسان باید باشد

پنجشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۲:۰۶ ق.ظ

1. در حقوق شرکت ها برای جذب سرمایه، نظری مطرح است که می گوید همانطور که سرمایه با اراده خود و آزادانه به شرکت می اید باید بتواند آزادانه شرکت را ترک کند. البته این اصل نیز مطلق نیست و همه جا به یک اندازه مراعات نمی شود و در شرکت سهامی عام بیش از دیگر شرکت ها به این نظر توجه شده است. فایده اصلی این رویکرد این است که سرمایه از زندانی شدن نمی ترسد پس راحت تر به شرکت می پیوندد. اگر همه چیز خوب باشد می ماند و اگر هم از شرایط راضی نبود می رود. رفتن سرمایه شاید مطلوب نباشد اما نباید فراموش کرد که اگر احتمال زندانی شدن مطرح باشد بسیاری از سرمایه ها هرگز نمی آیند.

2. منظق بند اول را خوب در ذهن تجزیه و تحلیل کنید و حالا به نهاد ازدواج فکر کنید. در ایران امروز همه از قانونگذار گرفته تا خانواده ها در تلاش هستند که با ابزارهای مختلف خروج از ازدواج را سخت کنند. مرد با اقتدار سنتی ناشی از فقه می تواند زن را طلاق ندهد و خروج او را ناممکن کند و اگرچه در همان فقه شرط ضمن عقد وکالت در طلاق برای زوجه پیش بینی شده اما به دلایل مختلف هنوز استفاده از این شرط متعارف و شایع نیست. زن نیز با تعیین مهریه سنگین می تواند مرد را مجبور به ادامه زندگی و حفظ ظاهر کند، چون مرد می داند اگر دست از پا خطا کند شمشیر مهریه بر سر او فرود خواهد آمد و باید حداقل  110 سکه را بدهد تا از حبس و زندان و ندامتگاه رها شود. قانون گذار هم برای دشوار کردن خروج از ازدواج به دنبال اطاله دادرسی دعاوی طلاق است و به گمان باطل خود امیدوار است با طولانی شدن زمان دادرسی زن و مرد از صرافت جدایی بیفتند و دوباره به زندگی مایل شوند. آنان که این فرآیند را تجربه کرده اند می دانند که در دادگاه خانواده حلوا خیر نمی کنند و طولانی شدن دروه متشنج دادگاه تنها باعث غلبه خاطرات تلخ، و محو مختصر تصاویر زیبای زندگی مشترک می شود.

3. همه به دنبال سخت کردن خروج از ازدواج هستند و همین تصمیم جمعی باعث ترس از ورود به ازدواج شده است. این روزها از پسرها و دخترهای زیادی می شنوم که از ورود به ازدواج می ترسند چون خروج از ازدواج را غیر ممکن یا با هزینه بسیار ممکن می بینند. اگر بخواهیم ازدواج رونق بگیرد باید خروج از آن آزاد و آسان باشد. آسان بودن خروج از ازدواج لزوما به معنی ناپایداری زندگی مشترک نیست. هر کسی که هر اختیاری داشته باشد لزوما از آن استفاده نمی کند. اما داشتن اختیار خروج از ازدواج رغبت او را برای ورود بیشتر می کند. چون شخص خود را نه زندانی یک زندان بلکه مقیم یک باغ می بیند. به اختیار آمده و به اختیار نیز می تواند برود.

 

۹۵/۰۲/۰۲
شهاب الدین

نظرات  (۶)

آقا بسیار خوب گفتی
الان یه عده میگن پس کیان خانواده چی میشه٬ این بچه های طلاق معتاد و جانی میشن و ....
 من میخوام بگم آقا نتیجه زندگی های پردرد خیلی بدتر از نتایج منفی طلاقه. در ضمن بیشتر طلاق ها تو همون سالهای اول ازدواجه که هنوز بچه ای هم نیست
پاسخ:
سلام به همه و بخصوص سراج الدین. زیر نظر سراج الدین یک مطلب عمومی عرض کنم که بنده علیرغم اینکه همه کامنت ها رو می خونم و به اونها فکر میکنم و احتمالا در مطالب بعدی با تاثر از اونها قلم خواهم زد اما بنا ندارم زیر هر کامنت پاسخ بدم چون به نظرم آنچه که به نظرم رسیده رو در مطلب اصلی گفتم و ترجیح میدم مخاطبان این فرصت رو داشته باشند که بدون تبصره یا تکمله من کامنت شون خونده بشه. البته فعلا نظرم اینه ، شاید یه روزی زیر هر کامنت یه مقاله نوشتم!!!
با این پست کاملا موافقم
مشروط بر اینکه کلیه اختیارات و وظایفی که به زوج داده میشه به زوجه هم داده بشه مثلا قرار نباشه مرد از صبح تا شب بیرون از خونه زحمت بکشه زن هم تو خونه بخور و بخواب راه بندازه یا مثلا زن موظف به وفاداری باشه و مرد مخیر ( و در موارد بسیار مرتکب ) به هزار و یک خیانت و بی وفایی ؛ وگرنه باز هم یک طرف قضیه متضرره.
سلام
و عید میلاد مولود کعبه... امیر المؤمنین بر همه نگارندگان این وبلاگ مبارک...
ان شاء الله که در آینده ای بسیار نزدیک... علاوه بر عید... روز پدر را هم به شما تبریک بگوییم


و... بعد...
نخیر جناب سراج الدین...
کجا خوب گفتند؟
واقعا....
پس سرنوشت فرزندان و کیان خانواده چه می شود؟:-[ 

و... بعد این که...

شما اول یک فکری به حال ازدواج آسان بکنید... تا بعد برسیم به جدایی آسان:-) 
پاسخ:
ارادتمندیم
سلام
یک مقداری با این مطلب مخالف هستم
باید ورود به ازدواج بسیار سهل و آسان اما خروج از آن نه عذاب آور بلکه کمی هزینه بر باشد
باید مرد و زنی که خانواده تشکیل میدهند متوجه باشند که لباس خریداری نکرده اند که در صورت عدم رضایت آن را عودت دهند
اکثر قریب به اتفاق جوانان از خود ورود به ازدواج واهمه دارند نه خروج از آن
نکته خیلی خوبی بود

خیلی ها فکر میکنند اگر خارج شدن از ازدواج سخت باشه، تعداد طلاقها کمتر میشه

درصورتی واقعا اینطور به نظر نمیرسه. سخت کردن طلاق، طلاق رو کاهش نمیده بلکه فقط اعصاب و روان و پول طرفین رو نابود میکنه
۰۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۱:۳۸ دختر حــَوا :)
عالی نوشتید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی