الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

حمایت از حقوق زنان و مسائل اصلی و فرعی

شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۰ ق.ظ

اگرخاطرتان باشد حدود یک سال قبل یعنی خرداد ماه 1397 و همزمان با بازیهای جام جهانی فوتبال، بیلبوردی در میدان ولیعصر تهران نصب شد که در آن اثری از بانوان نبود. در فضای مجازی و واقعی انتقادات بسیار گسترده ای مطرح شد و واکنشهای تندی از سوی فعالین حقوق زنان و فرهیختگان صورت پذیرفت.

 

اما جالب است بدانید که از سال 92 قانونی در کشور تصویب شده است که اجحاف بسیار بزرگی در حق زنان روا داشته اما تا به امروز یعنی بعد از حدود شش سال هنوز واکنش خاصی نسبت به آن در جامعه مطرح نگردیده. این قانون یک قانون فرعی و گمنام نیست بلکه مهمترین قانون جزایی کشور یعنی قانون مجازات اسلامی است.

 

قانونگذار ضمن پذیرش نهاد توبه به عنوان یکی از موارد سقوط مجازات، این نهاد را به زنا (و البته لواط) به عنف نیز تسری داده و توبه مجرم در این جرایم را نیز پذیرفته است. مطابق با ماده 114 قانون مجازات اسلامی و تبصره های آن، مرتکب جرم زنا و لواط به عنف و اکراه اگر قبل از اثبات جرم توبه نماید حد از او ساقط میشود و اگر توبه بعد از اثبات جرم با اقرار باشد، درصورت تقاضای قاضی توسط رییس قوه قضاییه  از سوی رهبری حد قابل اسقاط است. در هردو فرض نیز بعد از سقوط حد،حبس یا شلاق تعزیری درجه 6 یا هر دو اعمال میشود. حبس درجه 6 از شش ماه تا دوسال و شلاق آن نیز از 31 تا 74 ضربه و تا 99 ضربه در جرایم منافی عفت است.

 

در واقع اگر یک فردی که بارها مرتکب تجاوز به عنف شده قبل از اثبات به جرم توبه نماید، دادگاه مکلف است ( و نه مخیر) که در صورت احراز توبه، مرتکب را بدون نیاز به جلب رضایت قربانی از مجازات حدی معاف کند و مجازات بسیار سبک درجه 6 را در حق وی مورد حکم قرار دهد!

 

اگرچه نهاد توبه میتواند نقش موثری در کاهش جمعیت کیفری و معافیت افراد از مجازات داشته باشد اما به نظر میرسد باید میان جرایم بدون قربانی و جرایم دارای قربانی قائل به تفکیک شد و جرم تجاوز به عنف را یک جرم عمومی که صرفا جنبه حق اللهی دارد تلقی نکرد.

 

 

۹۸/۰۴/۱۵
شرف‌الدین

نظرات  (۲)


حد سواد ما " چیز زیادی از ادبیات قانونی ندون ها " ها رو هم در نظر بگیرید موقع توضیحات قانونی :) توی ژانر منبر خیلی خوب و قابل فهم توضیح میدادید ولی :)
تا به حال در مورد این قانون چیزی نشنیده بودم ولی اینکه اسمش رو گذاشتن قانون مجازات " اسلامی " طنز قشنگیه که دستشون رو برای اعمال سلیقه اشون در راستای برداشتشون از اسلام باز میذاره .

+ من سالی یه بار میام یه غری میزنم و رد میشم ولی اینکه هنوز به خوندن وبلاگتون - هرچند ناقص و دم بریده - پایبندم ، یعنی در طی سال ها اثر خوبی از خودتون به جا گذاشتید :) 
پاسخ:
به به
به به
ببین کی اینجاست!

سلام علیکم
احوال شما؟
چه عجب از این طرفها؟
ما خیلی از شما بی خبریم و راه ارتباطی هم نداریم.
به سلامتی فارغ التحصیل شدید؟ علی آقا خوبه؟ چند سالش شده؟ پدر و مادر گرامی خوبند؟


نمیدونم توی متن چه اصطلاحی بوده که شما متوجه معنیش نشدید. به نظرم نکته خاصی نبوده و حتی از منبرها هم ساده تر بود! :)
اسم قانون قبلی  (مصوب 1370) هم قانون مجازات اسلامی بود. و البته مگه کسی هست که منکر برداشتهای مختلف از احکام اسلام باشه؟


 مرسی از احوالپرسیتون ، نه تازه سال چهارم تموم شده و هنوز دو سال دیگه مونده . علی هم امسال کنکورش رو داده و منتظر نتایجیم :)

وبلاگنویسی راه فرهیخته و شریفی برای اشتراک عقاید و کلمه هاست ولی حقیقتا دیگه کارآمد نیست و مخاطبهای زیادی هم دنبالش نمیکنن .  چرا نوشته هاتون رو توی محیط پرتعامل تری مثل اینستاگرام شیر نمیکنید ؟ میتونید صفحه ی الدین رو اونجا راه بندازید و اگه خیلی توی ژانر منبر ننویسید و کلمه های تخصصی رو حقوقدانانه پشت هم ردیف نکنید ، ما اونجا نوشته هاتون رو دنبال کنیم :) 
پاسخ:
به سلامتی
ان شاءالله که این دوسال هم زودتر تموم میشه و میفتید به جون دندونهای مردم :))

علی هم کنکور تجربی داده؟



فرمایش شما درسته. اینستا نداریم فعلا ولی خیلی وقته که کانال تلگرامی داره الدین. میتونید از اونجا مطالب رو دنبال کنید. آدرسش هم همین سمت راست صفحه وبلاگ موجوده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی