الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

واجب مسلّم مغفول!

جمعه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰ ق.ظ
 
یکی از اشکالات جامعه ما نگاه کاریکاتوری به مقوله دین و احکام شرعی است. گاهی برخی مسلمات دینی نادیده گرفته میشود و برخی مسائل فرعی چنان پررنگ میشوند که گویی جزو اصول دین هستند. 
 
از جمله آن مواردی که علیرغم گستردگی ابتلاء، حتی بسیاری از متدینین و متشرعین ما هم نمیدانند، وجوب زندگی مشترک زوجین پس از طلاق و در دوران عده است. زن جز در موارد ضروری نباید از خانه مشترک خارج شود و شوهر نیز جز در حالتی که زن مرتکب فاحشه مبیّنه شود حق ندارد زن را از خانه بیرون کند. در این مدت زن و مرد به همدیگر محرم هستند و نیازی به حجاب نیست و چنانچه بخواهند میتوانند بدون اجرای صیغه عقد جدید به یکدیگر رجوع کنند.
 
این مساله جزو واجبات مسلم شرعی است که در آیه اول سوره طلاق به صراحت به آن امر شده و فقها نیز  صراحتا به آن فتوا داده اند. جهت نمونه آیت الله سیستانی در مسأله ۲۵۴۱ رساله عملیه خود بیان کرده اند «کسی که زنش را طلاق رجعی داده، حرام است او را از خانه‌ای که موقع طلاق در آن خانه ساکن بوده است، بیرون کند، ولی در بعضی از موارد از جمله آن که زن زنا نماید، بیرون کردن او اشکال ندارد، و نیز حرام است زن برای کارهای غیر لازم بدون اذن شوهر از خانه بیرون رود، و بر مرد واجب است مخارج زندگی او را در دوران عدّه بدهد». سایر مراجع نیز به صراحت ترک منزل توسط زن و بیرون کردن زن توسط شوهر را حرام دانسته اند. 
 
علیرغم صراحت مساله و حکم روشن قرآن، متاسفانه شاهدیم که در جامعه اسلامی ما نه تنها این دستور اجرا نمیشود، بلکه حتی افراد از وجود چنین حکمی بی اطلاع اند. لازم است که روحانیون و سخنرانان مذهبی به جای ترویج بدعتها و مسایل و مستحبات کم اهمیت و فرعی، این مسایل اصلی و مهم را به مخاطبین مسلمان خود آموزش دهند. 
 
در آیه قرآن به حکمت این حکم نیز اشاره‌ای شده است و در آخر آیه مذکور  آمده است 《لعل الله یحدث بعد ذلک امرا》 و چه بسا همین زندگی مشترک در ایام عده باعث شود آن زن و مرد نسبت به یکدیگر نرم شوند و از جدایی صرف نظر کنند. بدیهی است که انجام این حکم در عمل میزان طلاق و عواقب آن در جامعه را نیز کاهش میدهد
۹۸/۰۳/۲۴
شرف‌الدین

نظرات  (۵)

۲۴ خرداد ۹۸ ، ۰۰:۰۷ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
یکی باید خانواده‌ها رو توجیه کنه برای عمل به این فریضه احتمالا! منظورم پدر و مادر زوجین هست. 
پاسخ:
کسی نمیدونه اصلا! من از چند نفر از متشرعین هم پرسیدم اصلا نمیدونستند
جالب بود و مفید
پاسخ:
مخلص
من نظر شرعی ندارم ، ولی واقعا نمیدونم آیا در همچین شرایطی شما بودید یا تجربه ش رو داشتید برای اطرافیان که ببینید شرایط جدایی و اون حد و لیمیتی که منجر به طلاق میشه چی هست که فکر می کنید با همچین عملی ممکنه جلوش گرفته بشه و همچی بعدش بهتر بشه . 
ضمن اینکه همچین حکم جامعی و نسبت دادنش به تمام روابط نگاه ابزاری رو زنده می کنه در ذهن آدم . 

پ.ن : معمولا احکام و واجباتی از این دست که جای بحث داره و بدیهی نیست و برای تفهیمش به ذهن هوشیار و باهوشی نیاز هست کمتر بین مبلغین دین طرفدار داره که جالبه . 
پاسخ:
سلام
من در چنین شرایطی نبودم ولی میتونم حدس بزنم که اجرای این دستور کار ساده ای نیست. منها اینجا بحث دلبخواه بودن نیست. حکم خداست و اگر کسی متشرع باشه باید بهش عمل کنه. مثل روزه که هرچند دستور سختیه ولی آدم متشرع باید حتی در تابستان هم این تکلیف رو به جا بیاره
همیشه دوست داشتم منابعی رو پیدا کنم که فقه دست نخورده رو بهم منتقل کنن. چیزی که عرف و سیاست ناسره ش نکرده باشه... 
پاسخ:
یاد اون خاطره آقای قرائتی افتادم که میگفت یه بار یکی اومد پیش من گفت حاح آقا یه راه حلی بدید که توی نماز حضور قلب داشته باشم.
گفتم شما اگر راه حلی پیدا کردی به ما هم بگو :)))
سلام،

خانه از پای بست ویران است...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی