الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

امام معصوم نمیفهمید، من میفهمم

جمعه, ۲ فروردين ۱۳۹۸، ۰۱:۵۹ ب.ظ
 
شب دوم نوروز امسال، تلویزیون و رسانه‌های رسمی به مناسبت وفات حضرت زینب برنامه‌های نوروزی خود را تعطیل و اقدام به سوگواری و عزاداری نمود‌ند. این مناسبت تا همین چندسال پیش هم اینگونه برگزار نمیشد و به تازگی وارد مناسک شیعی شده است. البته سوگواری حضرت زینب تنها مناسبت جدید التاسیس نیست و اتفاقاتی مانند وفات حضرت ام البنین و وفات حضرت معصومه نیز از همین جنس‌اند. 
 
مراجعه به سیره امامان معصوم علیهم السلام نشان میدهد که ائمه ما به هیچ وجه چنین مناسبتهایی را سوگواری نمیکردند و حتی پاس هم نمیداشتند. مثلا در احوالات امام هادی هیچگاه نقل نشده که ایشان به مناسبت وفات حضرت زینب یا سالگرد شهادت امام سجاد سوگواری کرده باشند. حتی اگر کسی بگوید ائمه تقیه میکردند هم باید گفت که در زمان ائمه‌ای مانند امام صادق و حضرت رضا که نیازی به تقیه نبود نیز چنین کاری انجام نمیشد. 
 
شیعیانی که امروزه هر روز اقدام به خلق مناسک جدید و عزاداری‌های نو میکنند، هدف خود را تکریم اهل بیت میدانند. در حالی که خود ائمه معصومین این کار را مصداق تکریم اهل بیت نمیدانستند و اصلا چنین کاری انجام نمیدادند. اما گویا شیعیان امروز معتقدند که معصومین دارای قدرت تشخیص نبودند و نمیدانستند که انجام این کارها برای ترویج مکتب اهل بیت لازم است ولی اینان میفهمند!
 
افرادی که حتی برای انتخاب رنگ کفششان هم به ائمه رجوع میکنند تا همان رنگی را انتخاب کنند که امام معصوم انتخاب میکرد، در این زمینه‌ها هیچ دانش و تدبیری برای معصومین قائل نیستند و به صورت خودمختار ابداعات دینی ایجاد میکنند
 
پرواضح است که افراط در پررنگ کردن مناسک و شعائر در بلندمدت نتیجه‌ای جز زدگی و ملال عموم جامعه ندارد و نتیجه این افراطها چیزی جز تفریط و کنار گذاشتن مناسک ماثور اصلی نیست
۹۸/۰۱/۰۲
شرف‌الدین

نظرات  (۵)

سلام
یعنی شما میگین دیشب و امروز به مراسم جشن وسرور ادامه میدادند؟
پاسخ:
سلام
عرض اصلی من این بود که اساسا در سیره اهل بیت در این تاریخ عزاداری صورت نمیگرفته و رند عادی زندگی ادامه داشته. دلیلی نداره که ما از ائمه جلوتر بریم
تکریم عزا و احترام نگه داشتن چیزی نیست که بد باشه ! حالا از هروقت مُد شده باشه 
رسول ا... تو حدیث کسا میگه و امام حسین تو زیارت عاشورا 

که شیعیان ما کسانی اند که با شادی ما شاد باشن و با غم ما غمگین 
و امام زمان که الان تنها امام زنده ست ، صد در صد تو شب وفات حضرت زینب س خوشحال نیست و اندوهگینِ
اینکه عزاداری میکنن یا هر چیزی ، بستگی به روحیات اون افراد داره و یک چیز سلیقه ای و میلی ه 
ولی احترام نگه داشتن و اینکه اعلام کردن تو برخی کانال ها ، حرمت نگه دارین اصلا کار بدی نیست و بزرگنمایی و این چیزا برداشت نمیشه 

وقتی یکی ، یک عزیزش از دنیا میره ، عالم و ادم میگن وقتی جلوش رسیدین کمی حرمت نگه دارین و نخندین و برخی کارها رو نکنین 
چه ربطی به این داره که کی بیشتر میفهمه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام علیکم
اجازه بدید چند تا نکته عرض کنم:

1- درباره اینکه باید حرمت اهل بیت حفظ بشه اصلا بحثی نداریم. بحث اصلی تعیین مصداق اعمالی هست که باعث حفظ حرمت اهل بیت میشه. چیزی که ما در سیره اهل بیت داریم اینه که معصومین برای مناسبتهایی مثل وفات حضرت زینب عزاداری نمیکردند و اساسا چنین مناسبتهایی مطرح نبوده. اینکه در قلب امام معصوم چی میگذشته هم ما خبر نداریم و نمیتونیم بر اساس اون نتیجه گیری کنیم. لذا اینکه ما عزاداری وفات حضرت زنیب رو باب کنیم یعنی جلوتر رفتن از معصوم.

2- این روایت که فرمودند یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا هم روایت مهمی است. باید دید مصداق حزن و فرح اهل بیت چی بوده؟ آیا جشن تولد گرفتن مصداق فرح اهل بیت و سالگرد وفات یا شهادت مصداق حزن اهل بیت است؟ اگر چنین بوده چرا در زمان خود ائمه چنین مناسبتهایی مصداق حزن و فرح نبوده؟ نه تنها در زمان خود ائمه، که حتی تا قرنها بعد هم علما از این روایت چنین برداشتی نداشته اند. مثلا در دوره قاجار که عزاداری ها اوج میگیرد و دولت هم حمایت کامل انجام میداده هم علما نگفتند که باید برای این مناسبتها مراسم جشن و عزا گرفته بشه. لذا تعیین مصداق میلادها و وفیات به عنوان مصادیق این حدیث کار دشواری است.

3. مراجعه به تواریخ نشون میده که برای هرکدوم از این میلادها و شهادتها و وفاتها چنین روایت مختلف وجود داره. حتی برای سالگرد رحلت برزگترین شخصیت جهان اسلام که شیعه و سنی بر حفظ حرمتش اشتراک دارند یعنی رسول خدا، بیش از ده تاریخ ذکر شده. همین تشتت و عدم پرسش تاریخ دقیق از معصومین نشون میده که گویا اصلا این تواریخ موضوعیتی نداشتند.

4. بحث بنده بحث شخصی نیست. بحث  فضای جامعه است. اگر کسی خودش به این تواریح اعتقاد داشته باشه و خودش برای خودش عزاداری کنه مساله ای نیست. بحث اصلی سر اینه که ما میایم تو فضای عمومی جامعه و صداوسیما و سایر نهادهای رسمی اعلام عزا میکنیم و برگزاری مراسمات شادی رو ممنوع میکنیم و مردم رو مکلف به رعایت حرمت این روزها میکنیم
اینا نوعی تفریحه و ربطی به دین نداره. مردم لازمش دارند و میسازندش. بسیاری از مناسک همینطورند...
پاسخ:
بله متاسفانه
اما با اینکه جزو دین نیست داره پای دین نوشته میشه
سلام، 

۱ - علی بن ابیطالب چند روز پس از وفات زهرا، ازدواج کرد!! یعنی کار به دو هفته هم نکشید، حالا آخوند ها سه بار در سال هر بار ۱۰ روز را دهه فاطمیه گذاشته اند که بازارشان گرم باشد، بقیه اش هم همینطور است . رادیو و تلویزیون هم که صد در صد نمایندگی اش دست آخوندهاست.
پاسخ:
سلام و ارادت
از تاریخ ازدواج حضرت امیر خبر ندارم. ولی واقعا این حجم عزاداری فاطمیه رو نمیفهم!
دغدغه بسیار مهم و درستی رو طرح کردید. مثل ایام مسلمیه یا عاشورای شمسی که در سالهای اخیر بعضی مداح ها خیلی تبلیغش رو می کنند. به نظرم یکی از مصادیق حزن ائمه و معصومین علیهم السلام وقتی هست که ما به عنوان شیعیان ایشون و کسانی که داعیه پیروی از این بزرگواران رو داریم‏، از مسیر درست منحرف می شیم.  
پاسخ:
سلام سید جان
خیلی خیلی خوشحال شدم دیدم دوباره به ما سر زدی

شکر خدا کاملا هم همنظریم :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی