الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

چرا نمی توان روی محسن حسام مظاهری حساب کرد؟

يكشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷ ب.ظ

جناب آقای محسن حسام مظاهری نویسنده و پژوهشگر محترمی هستند که دغدغه اصلی خود را آیینهای مذهبی و به طور خاص آیینهای سوگواری قرار داده اند و در این زمینه تالیفات بسیار گرانبهایی دارند و به تازگی کتاب سه جلدی "تراژدی جهان اسلام" از ایشان چاپ شده است.

جناب مظاهری مدتها در خصوص تورم مناسک و عزاداری های نوظهور در مقام یک جامعه شناس منتقد اظهار نظر میکردند و درباره آثار آن هشدار میدادند. مناسک نوظهور را با عینک نقادانه مورد بررسی قرار میدادند و نسبت به تایید یا عدم تایید آن اظهارنظر میکردند.

ایشان که دانش آموخته رشته جامعه شناسی هستند، به تازگی رویه خود را تغییر داده اند و به مانند یک جامعه شناس محض اظهار نظر میکنند. از جمله ویژگی های یک جامعه شناس محض این است که اقدام به داوری ارزشی نکند و صرفا بیننده و تحلیلگر باشد و اساسا وارد مقوله ارزشگذاری اعمال و رفتارها نشود.

 ایشان به تازگی در سخنرانی ها و مصاحبه های خود بارها اعلام کرده اند عزاداری های جدید و تورم مناسک جزو آثار طبیعی جامعه امروز ماست و ایشان حتی در برابر اعمالی مانند قمه زنی هم کاملا خنثی هستند و نه آن را تایید میکنند و نه تقبیح، بلکه صرفا آن را مشاهده و علت به وجود آمدنش را تحلیل میکنند.

لذا باید گفت پس از تغییر رویه ایشان و دوستان ایشان در گروه مطالعاتی جامعه شناسی تشیع، دیگر نمیتوان برای تزکیه عزاداری ها و اصلاح مناسک روی این بزرگواران حساب کرد. مصلحان شیعی همچنان به دنبال رسیدن به معیارهای عزاداری مطلوب و نقد عزاداری هایی که نامطلوب میدانند هستند. از آنجا که کمتر کسی درباره مناسک تحقیق کرده و به مناسک نوظهور نگاه انتقادی داشته اند، ایشان میتوانستند منبع بسیار مناسبی برای این مصلحان باشند. ولی پس از تغییر رویه ایشان، مصلحان شیعی یک منبع خوب برای اصلاحات را از دست دادند و صرفا میتوانند از اطلاعات و داده هایی که این دوستان تهیه میکنند استفاده کنند.

۹۷/۰۷/۲۹
شرف‌الدین

نظرات  (۳)

۰۱ آبان ۹۷ ، ۲۱:۲۴ ــ ـکمشـــ
بده که ایشون در حوزه تخصصی خودش کار می کنه؟ ایشون جامعه شناسی بلده و با این ابزار دیتا تولید می کنه. هر کس میتونه بر اساس توانایی و اهداف خودش از این دیتا استفاده کنه. 
چه کار داریم به مواضع ایشون در برابر مسایل مختلف؟ مثلا اینکه درباره قمه موضع نگرفته دلیل این میشه که مشاهدات جامعه شناسانه ش رو کنار بگذاریم؟
اتفاقا اونقدر که درباره حوزه های مختلف دینی تحقیق درون دینی شده تحقیق جامعه شناسانه نشده و در این حیطه کمبودها بسیاره. خواهش می کنم کمک کنید نگاه جامعه شناسی دین و جامعه دینی ما رو بررسی کنه.
پاسخ:
سلام
اگر یکبار دیگه متن رو بخونید می بینید که من هم این کار ایشون رو تقبیح نکردم. صرفا گفتم ایشون تغییر رویه دادند. هرچند من دوست داشتم که ایشون علاوه بر یک جامعه شناس محض، جامعه شناس منتقد هم باشند
سلام، 

نون تو روغن ارزش گذاری نیست!!
پاسخ:
سلام

بعید میدونم ایشون آدم عافیت طلبی باشند.
به نظرم خواستند از دوگانگی خارج بشند و یک شیوه رو انتخاب کنند
سلام
به نظرم عنوان، روح نوشته رو نشون نمیده. نوشته از عنوان خیلی مثبت تره. وقتی کلی میگید نمیشه روش حساب کرد، از چشم مخاطب میفته. ولی بنظرم نوشته های ایشون اتفاقا بسیار کمک میکنه به بهبود کیفیت دین داری...
پاسخ:
سلام
ایرادتون وارده. تیتر کلی بود و متن جزئی

نوشته های ایشون که قطعا مفیده اما خب ایشون راهشون رو انتخاب کردند و دیگه نمیخواند در مقام یک روشنفکر و جامعه شناس منتقد ظاهر بشند و صرفا تبیین گر و تحلیل گر شدند که البته همین هم بسیار ارزشمنده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی