الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

تفکرات مدارس انجمن حجتیه

يكشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۰۶ ق.ظ

دبیرستان علوی که در سال 1335 به همت مرحوم علامه کرباسچیان تاسیس شد، رفته رفته تبدیل به بازویی برای تفکرات انجمن حجتیه گردید. انجمنی که سال 1332 به همت مرحوم شیخ محمود حلبی تاسیس شد.

دبیرستان علوی فارغ التحصیلان معروفی دارد. از عبدالکریم سروش گرفته تا سید مجتبی خامنه ای. از محمدجواد ظریف تا مهدی کوچک زاده.

طبق نقلهای موجود، مرحوم حلبی مخالف تاسیس حکومت اسلامی در عصر غیبت بوده اما علی‌اکبر محتشمی‌پور (که خود از فارغ التحصیلان مدرسه علوی است) نقل میکند که  وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد، مرحوم آقای حلبی به امام پیغام داد که من امروز ١۵، ١۶ هزار دکتر، مهندس و متخصص در رشته‌های مختلف در انجمن دارم که این‌ها می‌توانند مملکت را اداره کنند؛ حالا که مملکت پیروز شده و در دست شما افتاده، شما می‌توانید از این نیرو‌ها استفاده کنید. جوابی که امام به آقای حلبی داد، این بود که‌‌ همان مردمی که انقلاب کردند می‌توانند حکومت کنند و کشور نیازی به متخصصین شما ندارند.

 

اگرچه مرحوم حلبی پس از موضع گیری های صریح و شدید امام خمینی علیه انجمن حجتیه، طی نامه ای کوتاه در سال 62  تعطیلی همه فعالیتهای انجمن حجتیه را اعلام کرد، اما مدرسه علوی همچنین به کار خود ادامه داد و مدارسی مانند نیکان و احسان و امیر و محسن نیز جزو مدارس اقماری علوی هستند که به کار تربیت نیروی انسانی مشغول شدند. مدارسی که صراحتا خود را انجمنی نمیدانند ولی در واقع میتوان آنها را انجمنی های رتوش شده دانست که افکار خاص خود را در مدارس ترویج میدهند و از میان دانش آموزان خود افرادی را جذب "جلسات" خود میکنند. البته شنیده شده که به تازگی اعضای مدرسه علوی به دنبال جدایی از انجمن حجتیه هستند.

نگارنده که دوران دبیرستان خود را در یکی از مدارس اقماری انجمن گذرانده، مشاهداتی از شیوه تفکر این گروه دارد که البته ممکن است به علت ناقص بودن استقراء نتوان به همه مدارس انجمن تسری داد. مهمترین اصول اعتقادی و تفکری که در این مدرسه ترویج میشد عبارت بود از:

 

۱. تاکید روی لعن و برائت: شامل دفاع استدلالی بر وجوب لعن و انجام لعن حتی در مکانهای عمومی.


۲. تاکید روی بی اعتباری عقل در برابر نقل: اصرار بر بی اعتباری عقل و تاکید بر اینکه آن عقلی که در قرآن ممدوح شمرده شده صرفا عقل معصوم است و عقل سایرین اعتباری ندارد.


۳. سنی ستیزی: اگرچه هدف از تاسیس انجمن حجتیه مقابله با بهاییان بود، اما رفته رفته بهاییان جای خود را به وهابیان دادند و در حال حاضر تمرکز اصلی انجمن بر مقابله با وهابیت است. اما آنها تفکیک چندانی بین وهابیت و سایر اهل سنت قائل نیستند و حملاتی شدیدی به اهل سنت دارند. برخی  تمام اهل سنت را حرامزاده دانسته و تمام آنان را جهنمی میدانند. انجمنی ها "دیگری" خود را اهل سنت میدانند.


۴. ترویج مهدویت: نام اصلی انجمن حجتیه "انجمن خیریه حجتیه مهدویه" است و تاکید بسیاری بر روی مساله امام زمان و ظهور دارند. آنان تمام تلاشهای خود را برای جلب رضایت حضرت میدانند.


۵. مخالفت شدید با روشنفکری دینی: در این مدارس به طرز شدیدی با روشنفکری دینی مقابله میشود و گاهی جواز لعن برخی روشنفکران را هم صادر میکنند.


۶. خود حق پنداری شدید: انجمنی ها تقریبا هیچ ارزش و احترامی برای عقاید دیگران قائل نیستند و معتقدند  هرکس شبیه ما فکر نکند منحرف است  و جهنمی. آنها به قدری فضا را سنگین میکنند که کسی جرات اعتراض هم نداشته باشد چرا که ممکن است تا مرز تکفیر نیز پیش برود.


۷. پررنگ کردن شعائر اختصاصی شیعی: از بین شعائر دینی، بیشتر روی شعائر اختصاصی شیعه که در تقابل با اهل سنت است مانور میدهند.  غدیر، فاطمیه، نیمه شعبان و نهم ربیع

۸. بی فایده بودن قرآن: مطابق با تفکر انجمنی ها، قرآن را فقط مخاطب اصلی آن که پیامبر و معصومین هستند متوجه میشوند و افراد دیگر نمیتوانند از قرآن چیزی را متوجه شوند چرا که ظواهر قرآن حجت نیست و باید تفسیر و تاویل آن توسط معصوم مشخص شود.

 

در زمان حیات امام، انجمنی ها مقلد مرحوم آقای خویی بودند و در حال حاضر نیز اکثر انجمنی ها آیت الله وحید خراسانی را مرجع خود میدانند.


 

۹۷/۰۷/۰۸
شرف‌الدین

نظرات  (۶)

کنتور که نمیندازه
هر چی عشقتوپ میاد دروغ مبگید
پاسخ:
سلام
من برداشتی که حاصل از تجربه خودم بود نوشتم. اگر فکر میکنید جاییش نادرست هست بگید لطفا
۰۸ مهر ۹۷ ، ۰۴:۳۹ حسین مازوجی
سلام. ممنون از شما / ای کاش به طور تفصیلی تر درباره دیدگاه مهدویت آنها و کتابهایشان می نوشتید. همچنین آنچه که از عبدالکریم سروش نقل شده است، انگار مرحوم کرباسچیان و روزبه و ... را می ستایند و نوعی به تفکر باز آنها صحه می نهند. 
پاسخ:
سلام علیکم
درباره دیدگاه مهدویت انجمنی ها باید چند مطلب جداگانه نوشت. بحث مفصلی داره

این بزرگواران آدمهای خوش نیت و سالم و زحمتکشی بودند و من هم خدای ناکرده قصد بدگویی از ایشان نداشتم. صرفا اختلاف نظر داریم و من هم برداشت خودم از تفکرات کادر مدرسه خودمون رو نوشتم. 
انصافا انجمنی ها نقاط قوت زیادی هم دارند. مثلا قدرت فوق العاده زیاد کارهای تشکیلاتی و توانایی جذب افراد و هزینه مالی زیاد برای عقایدشون

سلام، 

معرفی خوبی کردید، من هم با این گروه آشنایی دارم. اما این روش همه ی افراد و گروه هایی است که ایده ئولژیک اند و مربوط فقط به انجمن حجتیه نیست، حتا در بین گروه های سیاسی که بنیان ایده ئولژیک دارند، وجود دارد. مانند فاشیسم، نازیسم، کمونیسم ...
پاسخ:
سلام
من مدرسه فاشیست ها و تازیست ها و کمونیست ها درس نخوندم خبر ندارم :))
ولی به نظر میاد همه اینها تو مواردی مشترک هستند. مثلا همین خود حق پنداری مطلق بین انجمنی ها و وهابیون مشترکه با اینکه دشمن هم هستند
۰۹ مهر ۹۷ ، ۰۰:۳۰ سید مجتبی
کدام مدرسه بودید؟نیکان؟
پاسخ:
نیکان نبودم
اگر اجازه بدید اسم مدرسه رو نگم

مهمترین ویژگ انجمن حجتیه این است که با ولایت وحکومت اسلامی مشکل دارند. البته ریشه در توحید است چون ولایت و حکومت اسلای از توحید گرفته شده است امر پروردگاراست که متاسفانه این گروه مقابل این امر پروردار ایستاده اند

شاید مدرسه ی علوی جزء این مدارس نباشد چرا زود قضاوت میکنید بعدشم کادر اموزش و مدیریت مدرسه ی امیر ان کسانی هستند که در مدرسه ی علوی بودند اما چون از سختگیری هایشان بدشان میامده امده اند و یک مدرسه ی دیگر ساخته اند با سختگیری خیلی کمتر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی