الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

نهاد مرجعیت، تقدس دین یا فرد

يكشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۷، ۰۱:۲۸ ق.ظ

 

روز چهارشنبه 22 فروردین ماه امسال و یک روز مانده به سالروز شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام)، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در درس خارج خود فرمایشاتی در رابطه با لزوم تعطیلی سراسری کشور در روز شهادت امام کاظم (علیه السلام) داشتند. ایشان فرمودند «این مملکت باید در عزای حضرت امام موسی بن جعفر علیهما السلام یک پارچه سیاه پوش بشود اگر زمامداران مملکت غیرت دینی داشته باشند باید این امام تعطیل رسمی بشود
 این عمل است که باید انجام بشود اگر زعمای مملکت انجام دادند و الا ما به حول و قوه ی خدا این مطلب را عملی می کنیم تا نتیجه ی مطلب ظاهر بشود هفت سال در ظلم مطامیر آن هم مملکتی که یک طرف پسر او و یک طرف دختر او ، روز شهادت او مردم مشغول به کسب و کار باشند ؟!
ای غیرتمندان شیعه فردا همت کنید بازارها را ببندید به این حکومت اعلام کنید که اگر شهادت این امام تعطیل رسمی نشود ما مالیات به این حکومت گمراه نمی پردازیم.»

 

شنیدن این صحبتها از جناب ایشان این سوال اساسی را در ذهن به وجود می آورد که جایگاه نهاد مرجعیت در تشیع چیست؟ هدف از تاسیس این نهاد چیست؟ شخص مرجع تقلید چه جایگاهی دارد؟

همه ما مکررا خوانده ایم و شنیده ایم که تقلید از یک مرجع دینی یک مساله عقلانی است و آن «رجوع جاهل به عالم است». همانطور که ما در مسائل مادی به پزشک و مهندس و وکیل و روان شناس مراجعه میکنیم، در مسائل دینی نیز باید به متخصص دین رجوع کنیم.

اما در عمل شاهد هستیم که میان متخصص دینی و متخصصان غیردینی تفاوتی مهم وجود دارد و آن این است که متخصصین سایر رشته ها تنها تا زمانی که از نظر فکری و جسمی توانایی های لازم را دارند در مسند امور هستند و هرگاه بنا به طبیعت بشری و بنا به نص شریفه "و من نعمره ننکسه فی الخلق" توانایی های خود را از دست میدهند، این امور را به دیگران واگذار میکنند. چرا که آنچه اهمیت دارد پیشرفت و اصلاح مداوم آن علم است و فرد متخصص نیز خود خادم آن علم است و موضوعیتی ندارد. البته پر واضح است که تجلیل و تکریم هر کسی که عمر خود را در مساله ای مفید و مهم صرف کرده است بر همگان واجب است. بارها شاهد بوده ایم که پزشکی متخصص که توانایی طبابت را از دست داده، خود را بازنشست کرده و مراسمهای تجلیل باشکوهی نیز برای او برگزار شده است.

 

اما ظاهرا نهاد مرجعیت از این قاعده مستثنی است و بازنشستگی مراجع تقلید صرفا با فوت ایشان محقق میشود. از آنجا که اغلب عالمان دینی اصول الصحه را رعایت میکنند، معمولا عمرهای طولانی دارند و در عمل در سنین بسیار بالا نیز عهده دار این مسئولیت سنگین هستند. به راستی کسانی که توانایی های آنان کاهش یافته به چه دلیل باید مسئولیت بدین بزرگی را بر عهده بگیرد؟

 

باید توجه داشت که آنچه مهم است، شریعت محمدی و فقه جعفری است. تمام علما و مجتهدین و مراجع و طلاب باید در خدمت دین باشند و منافع دین را بر منافع و موقعیت فردی خود ترجیح دهند. زمانی که فردی احساس کرد که توانایی های لازم برای تصدی نهاد مرجعیت را ندارد، باید به جهت حفظ منافع امر خطیر دین، از منافع و موقعیت شخصی خود چشم پوشی کند.

تشخیص نیازهای جامعه، شناخت دغدغه های مردم، سنجش تاثیر اتفاقات دینی بر اعتقادات مردم، شناخت تبعات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر رفتار، جزو ملزومات تصدی مرجعیت است.

 

 

۹۷/۰۱/۲۶
شرف‌الدین

نظرات  (۶)

به نظر میرسه ملزوماتی که فرمودید ربط چندانی به سن و سال نداشته باشند. 
پاسخ:
به نظر من که داره. چون پیری باعث میشه آدم نتونه درست فکر کنه
سلام ، 
ایراد بزرگتر از چیزی که نقدش میکنید ، خود نوع نگارش منتقده به نظرم . حضرت  آیت الله العظمی یعنی چی واقعا ؟ همین لقبها و مقدس انگاریهاست که پدر مملکت رو داره در میاره . معتقدم هر چند فردی واقعا هم علیه السلام باشه ، نباید با این تملق های بیجا به جاییش رسوند که امر برش مشتبه بشه و بر تخت ملوکانه تکیه بزنه چون به هر حال انسانه . همینقدر که احترامش حفظ بشه کافیه . اصلا من با لفظ آیت الله هم مشکل دارم . نشانه ی خدا ؟!! آخه واقعا ؟ :))
آقای الدین  گاهی شبیه حاجی منبریا حرف میزنید . 


بعد مدتها باید با دسته گل و تبریک سال نو میرسیدم خدمتتون ولی کامنتم بیشتر شبیه جیغ جیغه :)) 

پاسخ:
سلام
سال نو با تاخیر فراوان مبارک
ماشاءالله چه دل پری!! :)))

به نظرم این یکی از اصول حرفه ای نقد هست که وقتی میخوای کسی رو نقد کنی، با احترام باهاش برخورد کنی. اینجوری طرف مقابل میفهمه عناد و کینه شخصی وجود نداره.


فقط گاهی؟ خوشحالم که اینو میشنوم :)))

راستی یه کانال شخصی زدم. فکر میکنم شما هم از مدلش خوشتون بیاد. کاش میشد به یه نحوی آدرسش رو بهتون میدادم
این ملزومات باید به روش علمی و توسط کارشناسان مربوطه استخراج بشند و یک فرد صرف نظر از سنش نمی تونه خودش اینها رو تشخیص بده. اگر ساز و کار فعلی مرجعیت تشخیص این مسایل توسط خود مرجعه، به نظرم فرق چندانی بین مراجع جوان و پیر نیست.

پاسخ:
تشخیص توسط مرجع نیست. تشخیص توسط مقلده. اما رسانه های رسمی فقط افراد خاصی رو ترویج میکنند. و جوانترها هم متاسفانه با تا بزرگترها بر مسند هستند حاضر نیست وارد این جایگاه بشند.

البته که به نظرم نهاد مرجعیت با کیفیت موجود تا 50 سال دیگه هم دوام نمیاره و شیوه اش عوض میشه
سخن حضرت ایشون(ادام الله ظله الوارف)بسیار معقول و خطاب به غیرتمندان شیعه س.مشکل شما با این حرفا دقیقا کجاس؟
پاسخ:
با اینکه ایشون تمام هم و غمش شده افراط در عزاداری و توسعه دادن مناسک. گویی اصلا تو ایران زندگی نمیکنند و از وضع مردم خبری ندارند
۲۹ فروردين ۹۷ ، ۲۰:۴۴ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
تمام علما و مجتهدین و مراجع و طلاب باید در خدمت دین باشند و منافع دین را بر منافع و موقعیت های فردی خود ترجیح دهند.

البته نمیشه گفت پیری همیشه مانع فکر کردن میشه! مثال نقض واسش میشه پیدا کرد.
پاسخ:
مثال نقض ممکنه تو هرچیزی باشه اما چیزی که من عرض کردم قاعده کلی ه.
حتی همون مثالهای نقض هم قطعا توانایی هاشون از دوره جوانیشون کمتر شده
سلام، 

آنچه در مورد ملزومات تصدی مرجعیت نوشته اید، مربوط می شود به یک جامعه شناس یا جامعه جامعه شناسان کشور. کار مرجعیت گرفتن پول از مردم است و گفتن حرف هایی و نشان دادن راهکارهایی که مردم را در بند آقایان نگه دارد. 
پاسخ:
سلام
همنظر نیستیم چندان :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی