الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

سکان در دست کیست؟

چهارشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۰۷:۰۲ ب.ظ


در عراق:

تا پیش از آنکه داعش به مرزهای شهر اربیل  برسد بارزانی ۵ بار از آمریکایی ها کمک خواسته بود اما هیچ خبری از کمک نشد. دست به دامن ایران شد، با وزارت خارجه ایران تماس گرفت و درخواست کمک کرد. خود بارزانی تعریف می کند وزارت خارجه ایران شماره قاسم سلیمانی را به او داد و گفت امور مربوط به عراق کاملا در اختیار ایشان است.


در سوریه:

در حالی که فتح رقه، پایتخت داعش توسط نیروهای دموکراتیک سوریه (ترکیبی از نیروهای کرد، عرب و ترکمن) همزمان شد با موفقیت ارتش سوریه در باز پس گیری دیرالزور از داعش، برای بسیاری از ناظران این سوال مطرح شد که آیا دولت سوریه می پذیرد رقه در دست نیروهای دموکراتیک سوریه باقی بماند یا نه؟ پاسخ به این سوال در ایران داده شد اما نه از سوی وزیر خارجه بلکه از طرف مشاور رهبر ایران. روز ۱۴ آبان روزنامه ایران دیلی به نقل از علی اکبر ولایتی نوشت:‌ ارتش سوریه به زودی به سوی رقه حرکت می کند.


در لبنان:

نشریه النشره در خصوص استعفای سعد حریری نوشت: چند روز پیش نخست وزیر لبنان، سعد الحریری به عربستان رفته و با بن سلمان دیدار کرد. به عقیده تحلیلگران، حریری از طریق بن سلمان مطلع شده بود که روسیه قصد دارد اختلافات بین ریاض و تهران را برطرف کند. در این بین، سعودی ها خواستار نفوذ بیشتر در عراق، سوریه و یمن می شوند و این پیام را از طریق حریری به تهران منتقل می کنند. پاسخ منفی ایران به خواسته سعودی ها توسط هیئتی، البته نه به ریاست جواد ظریف که به ریاست علی اکبر ولایتی به حریری منتقل  می شود.


تمامی موارد فوق مربوط به سیاست خارجه ایران است، اما در هیچ یک وزیر خارجه حضور ندارد. به نظر می رسد وزارت خارجه و دولت در رابطه با همسایگان و مسائل مهمی مانند محور مقاومت هیچ قدرت و تاثیری ندارد. تنها موضوعی که به وزیر خارجه ی فعلی مربوط است موضوع برجام و پاسخگویی به اظهارات مقامات اروپایی و آمریکاییست و تقریبا در هیچ موضوع مهم و استراتژیک دیگری اثری از ایشان دیده نمی شود. بنابر این به نظر می رسد سکان سیاست خارجی در دست هر که هست در دست وزارت خارجه و دولت نیست.

۹۶/۰۸/۱۷
سراج الدین

نظرات  (۵)

دقیقا همینطوره
متاسفانه ظریف حتی از گردونه ی برجام هم حذف شده بود که با بالا گرفتن اختلافات و اظهارات ترامپ باز ظریف اجازه پیدا کرد که وارد گود شود!
به نظر می رسد تنها کسی که نباید در روابط بین الملل ایران دخالت کند شخص وزیره...

پاسخ:
سلام
البته از اول انقلاب همینطور بوده
همین ولایتی وقتی وزیر خارجه بود هم شرایطش همین بود
باورت نمیشه سراج خان
دقیقا میخواستم ادامه کامنتم همینو بنویسم ولی گفتم کلا از اصل بحث دور میشه ننوشتم :))))))))
 
دقیقا از زمان دولت موقت تااااااااااااااااااااا همین امروز همه از عدم اختیار عمل تو این حوزه صحبت کردن، عوامل آتش به اختیار و گاهی هم مغز متفکر (گاهی هم متحجر) تو این حوزه همیشه کسی غیر از وزیر بوده
سلام، 

خب، در اینجا رئیس جمهور که چرخ پنجم باشد وزیرانش هم این گونه اند. به اصل ۱۱۰ قانون اساسی مراجعه شود!!
آخه جناب این وزیر خارجه که چهار سال چسبید به برجام به آمریگاییها اعتماد کرد ودر وظایفه مربوط به وزیر منفعل عمل کرد با دیپلماسی لبخند و دست دادن به کری میخواست مساعل امور کشور رو.حل کنه و هیچ.گونه فعالیتی در رابطه با انجام قرارداد اقتصادی نداشته که سرمایه به کشور تزریق کنه فقط دنبال قرطی بازیهای اصلاحطلبان بوده و زبون چربی برا دول غربی به چیش امید ببنده ملت  , این وزیر کشور انقلابیه؟؟هر دم یه نفر کتشو براش درمیاره جورابشو به پاش مپوشونه مونده تودشتشویی هم براش خدمه بذارن با اون شاکارش یه کم فسفر بسوزون اطرافتو ببین حیفی به خدا این قدر شیرین عقل؟؟؟؟
در ضمن گندابی که روحانی ودپلتش زدن و چهر سال سرمایه کاولت رو خرج برجام کردن و به جز بیآبرویی چیزی حاصل نشد برا این مردم بدبخت, حالا دو قپرت و نیمتون بلاست میخواین گند کاریشو بندازین گردن دیگران زهی خیال باطل ملت همه چیز رو میدونه, کاش به جای اصلاحطلبان اصلاحات داشتیم مثه کشور اوکراین تمام کابینه رو.مینداختن توی سطل زبالهای خیابون حالا کشور به یه جایی رسیده.بود دزدی قچاق چپاول اموال ملت بدست همین غربگرایان بیسواده پر مدعاست, نه توی شهرداری نه تو.کابینه چه گلی به سرمون زدن بابا یه کم به فکر رشد کشورتون باشید از ژاپن درس بگیری از چینو خخیلیای دیگه تازه بعد برجام همه دارن از ما عبرت میگیرن و انگشت اشارشون به دولت مردان ماست به خود آیید پیاده نظام این مفتخورها و قدرت طلبان بیدرد نباشید به فکر جوانان کشور باشید مردم تا یه حدی تحمل میکنن  ,رروزی خواهید دید که چگونه این بی صفتان بیحیا رو به زبالدان تاریخ بندازن خواهی دید خشم این ملت انقلاب کرده وزخم.دیده از استکبار را سکوت امروز فریاد فرداست منتظر باش و ببین
پاسخ:
سلام
فارغ از اینکه نقد های که فرمودید بلاخره مسئله اینه که وزیر خارجه اختیار زیادی نداره. حتی در همون برجام هم کاملا داخل چارچوبه های تعیین شده عمل کرد و نتیجه نهایی کاملا مورد تایید تصمیم گیرندگان اصلی نظام بود (حالا ممکنه راضی نبوده باشن اما این نتیجه رو قبول داشتن). 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی