الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

در روز روشن (ماجرای دزدی شیک از بیت المال)

يكشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۳۲ ب.ظ

تصور کنید که عده خیلی زیادی از مردم جمع شده اند و دارند سخت کار میکنند تا برای زن و بچه شان پول دربیاورند. حتی میراث خانوادگی شان را فروخته اند تا کمک خرجی باشد برای هزینه های معیشتشان. اغلبشان مشکلات عمیقی دارند که شاید لازم باشد سالها کار کنند تا بتوانند هزینه رفع آنها را بپردازند. اما در کنار همین مردم سختکوش، عده معدودی سرمستانه نشسته اند و مشغولند به خوشگذرانی و لهو و لعب. اسب طمعشان افسار پاره کرده و دائما دنبال لذتهای شدید و جدید هستند. این خوشگذرانی ها و بدمستی کردن ها هزینه دارد اما آنها علیرغم اینکه خودشان اندکی کار انجام میدهند اما به اندازه پولی که برای تفریحاتشان لازم دارند نیست. این جماعت خوشگذران برای تامین هزینه های عیش و نوششان دستشان را در جیب کارگران زحمت کش میکنند و به راحتی پولی که آنها به سختی به دست آورده اند را میگیرند و خرج شکم و زیر شکمشان میکنند.

 

این داستان خیالی بالا چندان هم خیالی نیست. بلکه داستان زندگی ما و برخی فوتبالیستهاست. آنهایی که روی کول بقیه میخواهند راه صد ساله را یک شبه بروند. جوانهای کم سن و سالی که در بیست و چند سالگی ماشینهای چند صد میلیونی سوار میشوند و به ریش کارگران حقوق نگرفته میخندند.

بیننا و بین الله، چرا باید یک جوان (که متاسفانه گاهی شاهد هستیم که اولیات اخلاق را هم رعایت نمیکنند) بابت یک شغل (هرچقدر هم که سخت باشد) چندین برابر عالی رتبه ترین مقامات کشور و متخصص ترین دانشمندان مملکت دستمزد بگیرد؟ واقعا چرا باید در رسانه های رسمی کشور این افراد به عنوان الگو معرفی شوند و جزییات زندگی آنها در خبرگزاری ها رسانه ای شود؟

 

اصلا برویم عقب تر. ببنیم کلا فوتبال حرفه ای در کشور برای ما چه عواید و منافعی دارد و هزینه هایش چقدر است؟ منافع مادی و معنوی فوتبال حرفه ای را بگذاریم در یک کفه ترازو و هزینه های مادی و معنوی را بگذاریم در کفه دیگر. کدامیک سنگینی میکند؟ حتی میشود از منظر عدالت اجتماعی نگاه کرد: درآمد حاصل از فوتبال به جیب چند نفر میرود و هزینه هایش از جیب چندنفر پرداخت میشود؟ آیا اصلا بویی از عدالت اجتماعی از هزاران کیلومتری این فوتبال به مشام میرسد؟ تازه بحث فسادهای مالی گسترده و دلال بازی ها هم به کنار.

 

وقتی خرج فوتبال از بیت المال است و مدیران زحمتی برای کسب درآمد نکشیده اند، خاصه خرجی های حضرات هم گل میکند. برای برگزاری اردو به جای شهرهای داخلی، به سوییس میروند و راه به راه جشنهای بی مزه و بی فایده چند صد میلیونی برگزار میکنند. مسئولین و بازیکنان هر روز یک افتضاح خلق میکنند و از جیب مردم به نهادهای بین المللی جریمه پرداخت میکنند و به ریش مردم خنده که نه، قهقهه میزنند. میدانید اگر یک صدم همین هزینه ها برای ورزش همگانی صرف میشد، چقدر در سلامت جامعه و کاهش هزینه های درمانی و بیمه ای صرفه جویی میشد؟

 

القصه اینکه یا باید فوتبال حرفه ای با وضع موجود کاملا برچیده شود (که متاسفانه عملا نشدنی است) یا باید دست فوتبال را از جیب بیت المال درآورد و مانند هر کار تجاری دیگری به بخش خصوصی واگذار کرد تا سود و زیانش از جیب مالک باشد. اگر سود کرد که نوش جانش و اگر ضرر کرد بگردد و ریشه مشکل را پیدا کند و رفع کند.

 

۹۶/۰۷/۱۶
شرف‌الدین

نظرات  (۳)

۱۹ مهر ۹۶ ، ۱۰:۳۴ ــ ـکمشـــ
 نمی‌تونیم روی گلی که به استرالیا یا امریکا زدیم هیچ قیمتی بگذاریم. این گلها و گلهای دیگه تو مسابقات سطح پایین‌تر نیازهای روانی و اجتماعی زیادی رو ارضا می‌کنند که قابل قیمت‌گذاری نیست. مسابقه‌ای که صد هزار نفر رو توی استادیوم و میلیونها نفر رو توی خونه‌ها به هیجان میاره و تخلیه روانی می‌کنه منافع غیرمادی زیادی داره که با این پولها قابل قیاس نیست.
جامعه به ورزش قهرمانی نیاز داره و به هر قیمتی باید اون رو داشته باشیم.
اما پیشنهادتون عالیه. ورزش باید خصوصی بشه. تا هم به مزایای ورزش قهرمانی برسیم و هم فساد ناشی از دولتی بودن کم بشه. 
به نظرم متولیان امر هم این رو می‌دونند اما می‌ترسند کنترل همچین پدیده‌ی خاصی رو به دست بخش خصوصی بسپرند...

پاسخ:
سلام برادر
بحث فوتبال ملی رو از باشگاهی جدا کنیم
نکته بعد هم اینکه آیا ما این هیجان و شور رو نمیتونیم از راههای عاقلانه تر، کم هزینه تر، مفیدتر و سالمتر تامین کنیم؟
۱۹ مهر ۹۶ ، ۲۳:۰۷ ــ ـکمشـــ
سلام 
به نظر میاد شما هم بدون عکس با شورت ورزشی اظهار نظر می‌کنید:)))
اگه فوتبال باشگاهی نیاشه ملیش هم نیست...

من راه دیگری برای این قشر از مردم نمیشناسم. پیشنهادی دارید؟
پاسخ:
اگر باشگاه های ما خصوصی بشند، هم میشه فوتبال باشگاهی داشت و هم فوتبال ملی. از طرف دیگه میشه بدون هیاهو و هزینه های آنچنانی هم فوتبال باشگاهی داشت. بعدشم میشه بازیکنان ما خارج از ایران بازی کنند  و قوی بشند و بعد بیاند و برای تیم ملی بازی کنند


روی پیشنهادها میشه فکر کرد. حتما آلترناتیوهایی وجود دارند. مثلا راه انداختن جشنهای ملی پرشور و یا داشتن احزاب سیاسی-اجتماعی فعال که هم شورآفرین اند و هم شعور آفرین
۲۰ مهر ۹۶ ، ۱۶:۴۴ خمار مستی
اینجانب یک عدد جوان عزب اوقلی بیکار دهه شصتی از همین موقعیت استفاده نموده از همین تریبون اعلام می‌نمایم که بنده یک عدد کارشناس ارشد بیکار با 8 عدد مقاله در طرح‌ها و سایزهای مختلف اعم از ISIعلمی پژوهشی و همایشی بعلاوه یه عالمه مقالات مطبوعاتی و سایقه همکاری با ارگان‌ها نهادها سازمان‌ها و... در قالب طرح‌های بیگاری و سواری دادن به کارفرمایان محترم بوده و اینک با رانندگی تاکسی و دریافت مبلغ به ازای هر نفر حداکثر 1000 تومان گذران زندگی مینمایم لذا تقاضا دارم تمام کمک‌های بلاعوضی که حاج آقا عابربانک‌زاده‌ی هدایتی به باشگاه معزز پرسپولیس می‌پردازن و یک میلیارد و ششصد میلیون که باید صرف گرفتن رضایت نامه عالیجناب طارمی از ریزه اسپور تبدیل  به پورشه‌ی حضرت آقای گل میشه تا بندازه زیر پاش و شمال تهران دور دور کنه!!!‌  نصف مبلغ مذکور رو به من بدن تا علاوه بر اشتغال خودم کارآفرینی واسه چند نفر دیگه هم انجام بدم.
با تشکر فراوان پایان نامه مینویسیم مقاله استخراج می‌کنیم، آب حوض میکشیم آهن پاره مس قراضه خریداریم...

رونوشت:
حضرت وزیر الورزشین و سلطان الگردشین بدون عکس با شرت و کفش ورزشی و قس علی هذا مسعودخان سلطانی فر!!
مفخرالاولیا مشفق العلما رئیس الروسای فوتبال ایران تاج ورزش کشور!!
خندان المعاونین فی امور المشفقین و الکفاشین استاد کفاشیان اعظم

پاسخ:
شاهد از غیب رسید! شما و امثال شما با کلی شایستگی و توانایی باید برای حداقلهای زندگی هم در مضیقه باشید، اونوقت بعضی از فوتبالیستها  به حیف و میل پولهای کلان مشغول باشند :(

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی