الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

طلبه ها و ثروتی که ندارند

دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۴۱ ب.ظ

اگرچه به ما گفته بودند که خانه به صورت اجاره در اختیار یک زن و شوهر تازه ازدواج کرده است اما در که باز شد اثری از خانه تازه عروس دیده نمی شد. تقریبا وسیله خاصی در آن خانه 65 متری نبود. تمام آنچه که در یک نظر دیده می شد یک فرش بود، یک مانیتور که کار تلوزیون را می کرد، یخچال و گاز بسیار ارزان قیمت و  تا دلتان بخواهد کتاب دینی که دور تا دور خانه چیده شده بود. از نحوه پهن شدن کتاب ها روی زمین فهمیدم زن و شوهر هر دو مشغول مطالعه بوده اند و هر دو طلبه اند.


وقتی تصمیم گرفتم در یکی از محله های ارزان قیمت قم خانه بخرم تقریبا هر روز این صحنه را می دیدم. برای منی که از کودکی با جمع های طلبگی ارتباط داشته ام صحنه غریبی نبود. اما به تازگی تجربه ای برای من اتفاق افتاد که درک من را از زندگی طلبگی عمیق تر کرد. هر هفته با گروهی از دوستان به فوتسال می رویم که برای هر نفر 5 هزار تومان تمام می شود. یکبار یکی از بچه ها پیش من آمد و گفت 5 هزار تومان خیلی گران است. اگر از طلبه ها 3500 تومان بگیری من دوستان طلبه زیادی دارم که دوست دارند بیایند. من موافقت کردم و در هفته های بعد با کمال تعجب دیدم 5 تا 7 نفر با او می آیند که هفته های قبل به خاطر 1500 تومن نمی آمدند


برخلاف باور اکثر مردم زندگی طلبگی علی رغم همه حمایت های جمهوری اسلامی همچنان با فقر و تنگدستی همراه است. زندگی بیشتر طلاب به شهریه ای وابسته است که در بیشترین حالت (سیدِ معیلِ سطح 4) به سختی به٥٠٠ هزار تومان هم می رسد و اینکه همین شهریه اندک با چه روش نامناسبی پرداخت می شود داستان غم انگیزی است.

 غیر از شهریه اکثر طلاب از کار در موسسات حوزوی نیز درآمد اندکی کسب می کنند. این موسسات با کمترین حقوق ممکن از انگیزه های مذهبی و نیاز مالی طلاب سوء استفاده می کنند و کار خود را پیش می برند. برخی روحانیون نیز به عنوان کارمند در ادارات مشغول هستند که شرعا نباید شهریه دریافت کنند


گروه اندکی از همین طلاب کارمند هستند که از طریق کسب مناصب بالای دولتی، اوضاع مالی خیلی خوبی پیدا کرده اند و جامعه با دیدن اینها برای آن اکثریت ضعیف حوزه حکم صادر می کند. اکثر طلاب زندگی مالی بسیار سختی دارند. دلیل اینکه علی رغم این سختی ها مردم ذهنیت دیگری از زندگی طلاب دارند این است که طلبه فقر را رنجی مقدس می داند و از آن گلایه نمی کند. به علاوه اکثریتشان گلایه کردن از مشکلات اقتصادی را تضعیف نظام دینی می داند و همین علاقه به دین باعث می شود از نظامی که آن را دینی می داند تمام قد دفاع کند


همین دفاع بی قید و شرط و صددرصدی در کنار زندگی مرفه آن معدود روحانیون دولتی که قرار می گیرد باعث می شود مردم همه را یک کاسه کنند و بگویند روحانیون همه در منافع مالی حکومت سهیم هستند. اما واقعیت بسیار متفاوت است و ای کاش طلبه ها از این بخش از زندگی خود برای مردم بیشتر بگویند.

۹۶/۰۳/۱۵
سراج الدین

نظرات  (۷)

سلام دوست عزیز!
وقتی قدم در راهی میگذاری که .......(فکر کنم حرفمو زدم با همون جمله ی ناقص)
حتما طلاب گرامی میدونن که به هدفشون میرسن و روزی با غرور و سر بلندی این روزها رو برای فرزندانشون تعریف میکنن.... قطعا زندگیشون به سختی زندگی پیامبر(ص) نبوده.... (خلاصه طور عرض کردم)
پاسخ:
سلام

این چه حرفیه؟؟
کی گفته چون کسی تو این راه قدم میذاره باید بدبختی بکشه؟؟؟
حالا قرار نیست ثروتمند بشه اما چرا باید بدبختی بکشه؟؟؟؟
یعنی زندگی ایده آل جامعه اسلامی زندگی فقیرانه ایه که پیامبر تو شعب ابی طالب داشته؟؟ و همه باید لزوما بی نهایت سختی بکشن تا رستگار بشن؟؟
۱۷ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۱۲ سنگـــ ـــول
سلام
در کشور ما خانواده های خیلی زیادی هستند که ماهی 500 هزارتومن براشون یه درآمد رویاییه. اگر باور این مسئله براتون ممکن نیست سری به روستاهای کردستان و ایلام و همدان بزنید. قطعا در سیستان و بلوچستان هم این وضع دیده میشه.
باز خیلی خوبه که طلاب همین اندک حقوق ماهی 500 هزار تومن رو دارند. تمام دانشجوهای دیگه ولو اینکه نخبه باشند از همین اندک حقوق هم محرومن. البته اینکه جامعه چقدر به روحانیونی نیاز داره که نقشی در پرورش روح و روان انسانها نداشتند هم خودش جای سوال داره. در ضمن انسانهایی که مدعی پیروی خاص از روش اهل بیت هستن لازمه که زندگی فقیرترین اقشار جامعه رو حس کنن.
من فکر میکنم اکثر مردم بیش از اونکه فکر کنند طلبه ها مرفه هستند باور دارند که حضور های ضروری برای جامعه نیستند.

پاسخ:
سلام

این ۵۰۰ تومنی که گفتم در بیشترین حالته و از ۳۰ یا ۴۰ هزار تومن شروع میشه و به اینجاها میرسه. یعنی عموما وسط این دو رو میگیرن.
ببینید فرض کنید  من امروز میرم سودان و میگم خوش به حال مردم سیستان. باز یه یارانه دارن، اینجا تو سودان مردم هیچ چی ندارن. و نتیجه میگیرم که وضع مردم سیستان خیلی هم بد نیست در حالی که بده و خیلی هم بده. آیا این درسته؟
درسته باید به مردم سیستان رسیدگی بشه اما تا وضع اونها خوب نشده هیچ کس دیگه ای نباید اوضاع زندگیش خوب بشه؟؟
به علاوه اینطور نبوده که همه ائمه ما فقیرانه زندگی کرده باشن. اتفاقا ائمه ما همشون دارا بودن. حتی دوران فقر امام علی مربوط به دوران حجرت به مدینه است و بعد از اون با زحماتی که کشیدن (کندن چاه و ساختن نخلستان) به ثروت خوبی رسیدن. البته ایشون سبک زندگی فقیرانه رو انتخاب کرده بودن ولی همه ائمه مثل ایشون نبودن. به امام صادق ایراد میگرفتن که چرا شما تپلی و غذای خوب میخوری و خوب می پوشی در حالی که جد شما اینطور نبود. امام صادق هم تو جواب می گفتن اون روز سطح زندگی مردم ضعیف بود و پدر من با فقرا همراهی می کرد اما امروز اوضاع زندگی مردم خوبه و نیازی نیست اونطور زندگی کنیم. یعنی بدبختی کشیدن ذاتاحسن نیست.
اینکه آیا اصلا ما به طلبه احتیاج داریم یا نه و یا چه قدر احتیاج داریم بحث جداگانه ایه. 
دانشجو ها هم درسته حقوق نمیگیرن اما درسشون یه جایی تموم میشه و میتونن برن سراغ کار اما نظام آموزشی حوزه طوریه که شما رو تا سالها درگیر خودش نگه میداره
واقعا حیرت کردم!

من شناختی از روش زندگیشون ندارم ولی برام سواله که چرا اوناهم مثل مردم عادی سر کار نمیرن؟
مگه گاها درآمد معصومین از چاه کندن و کشاورزی نبوده؟
اگه جوابتون اینکه که مبلغن و باید زمانشونو صرف تبلیغ کنن.آیا با توجه به امکانات روز و رسانه امکان برنامه ریزی در وقت و صرفه جویی در زمان ندارن؟
پاسخ:
سلام
ببینید نظام آموزشی حوزه به دنبال اینه که فقیه تربیت کنه نه لزوما اسلام شناس یعنی از میون همه حوزه های دانش دینی تمرکز اصلی روی فقه قرار داده شده و هدف اینه که یه مرجع تقلید پرورش داده بشه. یک دوره ده ساله دارن که تو این دوره طلبه صبح ها میره سر کلاس و بعد از ظهرها میره مباحثه. عملا وقتی براش نمیمونه که سر کار بره. وگرنه اینطور نیست که شما فکر کنید اینا از تنبلی سرکار نمیرن.
اگر با نگاه اقتصاد آموزش به حوزه نگاه کنیم لزومی نداره همه این قدر درس بخونن چون قرار نیست مرجع بشن. باید طلبه رو اینقدری بهش یاد داد که بتونه تبلیغ کنه و بعدش بره سراغ زندگی و تبلیغ و در کنارش دوره های تکمیلی براش گذاشته بشه. البته همین الان تو حوزه طرح های مثل سفیران هدایت هست که به همین شکلن ولی هنوز ضعیفه
با همه این شرایطی که گفتم خیلی از طلبه ها کار می کنن و سعی می کنن درآمد داشته باشن اما چون فقط موسسات حوزوی شرایط درسی اونها رو درک می کنن و باهاشون راه میان، سراغ همین موسسات میرن که نه پول درست و حسابی بهشون می دن و نه میتونن وقت کافی برای درس هاشون بذارن
حوزه های علمیه ما قصه پر غصه ای هستن و واقعا طلبه ها زندگی خوبی ندارن 
۲۰ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۷ سنگـــ ـــول
مگه ما چقدر مرجع تقلید نیاز داریم . چیزی که داریم از این مراجع تقلید میبینیم مگه غیر از ایجاد چند دستگی بین مسلمانهاست.  مگر نه اینکه فلسفه وجودی مراجع تقلید اجرای صحیح حکم خدا در مواردیه که عقل عموم از درکش عاجزه پس چرا خدای آقای مکارم یه دستور میده و خدای آقای سیستانی یه دستور دیگه.
هنوز سوال اصلی اینه که چرا اینقدر طلبه جذب میشه . این مورد هم مثل دکترای تخصصی محدود بشه.
در مورد مثال سیستان و سودان هم باید بگم اگر سودان هم در محدوده جغرافیایی قرار داشت که دولت و ملت ایران رو مکلف میکرد ، در قیاس با سیستان اول باید به سودان میرسیدیم.
فقط نگید که ما در برابر ملت سودان هم وظیفه داریم چون در قرآن هم صراحتا بیان شده که در کمک به فقرا ، خویشان نیازمند اولویت دارند.
پاسخ:
سلام
بله حق باشماست. این که لزومی نداره همه مرجع بشن چیزیه که خود طلبه ها امروز دارن فریاد میزنن اما ساختار حوزه خیلی محافظه کاره و تغییرش کار سختیه
تعدد و تفاوت نظر مراجع اتفاقا اتفاق خیر و شایسته ایه. همین باعث میشه تساهل و مدارا ریشه مذهبی پیدا کنه
غیر از جذب طلبه مسئله اینه که این طلاب همه تو قم جمع شدن و به شهرهای خودشون بر نمی گردن
در شرع اسلام پولی که برای به دست آوردنش زحمتی کشیده نشه حرامه درست مثل ربا. از طرفی بعید میدونم در هیچ دوره ای از اسلام ، شاگردان ائمه حق و حقوق جداگانه ای از بیت المال داشتن و اونا هم با تقبل زحمت مضاعف در راه هدفشون امورات زندگی رو میگذروندن. 
پاسخ:
سلام
البته زحمت که کشیده میشه
این درس خوندن و تبلیغ دین زحمته دیگه
اینکه شاگردای ائمه پول می گرفتن یا نه رو نمی دونم

۲۰ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۲۳ مَـهدی (میرزای قدیم)
آره دیگه! مگه غیر اینه؟
مگه الان ! غیر اینه؟

پاسخ:
سلام
نه همینه
۰۷ تیر ۹۶ ، ۱۰:۳۸ سنگـــ ـــول
اگر برای تبلیغ دین خدا بنای دریافت دستمزد بود ، پیامبران شایسته ترین قشر برای دستمزد گرفتن بودن.
بعدشم مگه بقیه که درس میخونن در حال تفریح و خوش گذروندن هستن که تحصیل طلاب زحمت محسوب میشه و مستحق حقوقه ماهیانه ست؟
بنظرم مهمترین ملاک و میزان نیاز جامعه ست که جامعه ما به قدر کافی آخوند داریم و حتی بهتره تا اطلاع ثانوی اکثر حوزه های علمیه تعطیل بشه مگر یکی دو جا اون هم برای کسانی که بدون هیچ ادعا و درخواستی راغب هستن علوم حوزوی کسب کنن.
اصلا ایکاش قم هم مثل واتیکان از خاک ایران جدا میشد و خودش خرج خودشو درمیاورد و صنف آخوند کاری به کار بقیه این سرزمین نداشت.
پاسخ:
سلام
سنگول جان شما چه اصراری داری که روحانیت باید در زندگی کنه؟؟؟؟
اتفاقا من هم نمیگم صرفا به خاطر طلبگی باید حقوق خوب بهشون داد. یکی از انتقادات من اینه که چرا حوزه جوری طلبه رو درگیر درس میکنه که نتونه تا آخر عمرش کار کنه؟
اتفاقا ما کمبود آخوند داریم. ما در بسیاری از مناطق کشور با کمبود مبلغ دینی مواجه هستیم. حالا ممکنه بگیم آقا اصلا مبلغ دینی نمی خوایم. اون حرف دیگه است اما از نگاه دینداری کمبود مبلغ داریم. در واقع یکی از چالش های امروز ما اینه که روحانی ها از قم تکون نمی خورن:))).
آخوند ها سرشون کلاه نمیره، اینا به این قم بی آب و علف راضی نمیشن:)))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی