الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

جنگیدن در خیابان های تهران یا دمشق؟

يكشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۵:۴۳ ب.ظ

 تقریبا روزی نیست که عکس یا فیلم وحشتناکی از خاورمیانه منتشر نشود. برای نزدیک شدن به دردی که مردم کشورهای این منطقه آشوب زده تجربه می کنند، کافی است لحظه ای فرزند خود را جای آن کودکی بگذاریم که گاز شیمیایی تنفس کرده و جان دادن او را روی دستان خود تماشا کنیم. یا فقط تصور کنیم که هر لحظه این اضطراب همراهمان باشد که عزیزانمان خورشید فردا را خواهند دید یا نه. امیدوارم قوه تخیل خوبی نداشته باشید تا درد کمتری تحمل کنید اما واقعیت این است که بخش بزرگی از مردم خاورمیانه هر روز این دردهای جانکاه را تجربه می کنند.

 

حوادث این سال های خاورمیانه ایران را شدیدا درگیر کرده است و این درگیرشدن در کشوری مانند سوریه از کمک مستشاری به حضور علنی و ارسال نیرو از کشورهای مختلف در حمایت از اسد تغییر کرده است. در توجیه حضور نظامی در این سطح گفته می شود که اگر با گروه های افراطی در دمشق نجنگیم باید در خیابان های کرمانشاه و همدان و تهران با آنها بجنگیم. در واقع ما خطوط دفاعی خود را از مرز ها به قلب دیگر کشورها گسترش داده ایم. آنقدر این استدلال گفته شده و ما شنیده ایم که برایمان بدیهی شده است و اصلا به نتایج آن فکر نمی کنیم.

 

لطفا دوباره صحنه هایی را که در ابتدای یادداشت گفتم مرور کنید. آیا این اخلاقی است که ما امنیت خود را به بهای چنین دردهایی برای دیگران تامین کنیم؟ آیا اخلاقی است که ما اسد را به خط قرمز خود تبدیل و این جنگ را طولانی تر کنیم؟ آیا انسانی است که به قیمت تضعیف نشدن عمق راهبردی و حفظ امنیت ایران، چشممان را به جنایت های اسد و ارتشش ببندیم و او را در راس قدرت حفظ کنیم؟

 

وقتی به چهره کودکان و زنان سوریه نگاه می کنم عزیزان خود را جای آنها می گذارم و می گویم اگر  بخاطر امنیت خانواده خود پذیرفته ایم که زندگی مردم کشورهای دیگر اینطور سیاه باشد، حقیقتا انسانهای کثیفی شده ایم و اخلاق در ما شدیدا سقوط کرده است.

 

چطور می توانیم راضی شویم که مردم دیگری به خاطر ما اینطور دچار انواع تلخی ها و مصیبت ها شوند؟ اگر توان کاستن از درد مردم خود و دیگر کشورها را نداریم حداقل دردی به انبوه دردهایشان اضافه نکنیم. آیا اخلاقی تر نیست که بار امنیت کشورمان را خودمان به دوش بکشیم؟ آیا بهتر نیست راه حل های دیگری برای تامین امنیت پایدار خود پیدا کنیم؟ چطور ممکن است نهال نفرتی که امروز در قلب بخش بزرگی از مردم سوریه کاشته می شود برای ما میوه امنیت پایدار بدهد؟ اگر این همه درد را برای دیگران میپسندیم تفاوت ما با آمریکا و دیگر دولت های استعماری چیست؟

 

اگر قرار است برای امنیت ما کودکان سوری یتیم شوند، مادران شاهد مرگ کودکانشان از شدت گرسنگی باشند و آوارگان سوری دختران خود را راهی فاحشه خانه ها کنند، ترجیح من این است که خود و خانواده ام کشته شویم. اگر قرار است امنیت قیمتی داشته باشد این قیمت باید از جیب خود ما پرداخته شود نه مردم بیگناه دیگر کشورها. 

۹۶/۰۲/۰۳
سراج الدین

نظرات  (۶)

فروکاستن دلیل حضور نیروهای ایران در سوریه ب حفظ عمق استراتژیک و تامین امنیت داخل کشور اشتباهی است ک با نگاه کردن ب وضعیت علوی های تحت محاصره و در چنگال گروه های سلفی می توان به ان پی برد
از این به بعد هر وقت چهره ی کودکان و زنان سوری نگاه کردید بد نیست نگاهی هم ب کودکان و زنان علوی سوری بیاندازید.
اخرین نمونه از وحشیگیری  و بی رحمی این جانیان هم انفجار خودروی انتحاری در میان کاروان زنان و کودکان علوی فوعه و کفریا بود.

پاسخ:
سلام

محمد جان اگر اون محمدی که من خیلی دوسش دارم هستی که خیلی سلام
ولی ببین برادر دلایل زیادی در مورد حضور ایران تو سوریه گفته میشه که من یکیش رو مطرح کردم و نقد کردم
باور کن من به روی همین بچه هایی که شما گفتی هم نگاه می کنم اما فقط به اینها نگاه نمی کنم. سعی می کنم به صورت همه بچه های سوریه بدون توجه به مذهب و موضع سیاسی پدرانشون نگاه کنم.
معتقدم که ادامه وضع فعلی اول از همه به ضرر همین بچه هاییه که شما بهشون اشاره کردی
۰۳ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۹:۳۶ •✿ آرورا ✿•
یعنی اگه ایران کنار بکشه اونجا امنیت حاکم میشه؟؟ چقد یک حانبه نوشتید و چقد بخش هایی که ممکنه نتیجه شما رو خدشه دار کنه رو سانسور کردید ... این قضیه الان دیگه چاره ای جز جنگیدن نداره. شاید بشه راجع به سیاست هایی که منطقه رو به اینجا کشونده چندین کتاب نوشت و نقد کرد و راجع به اشتباهاتی که الان توی سوریه داره از جانب ایران اتفاق میفته روزها صحبت کرد اما ایا شما مطمئنید الان با عقب نشینی اسد و ایران ارامش به مردم سوریه برمیگرده؟ 

پاسخ:
سلام

ما انسان ها به سختی می تونیم ادعا کنیم که همه جوانب رو بدون یکجانبه نگری مد نظر داشتیم. من هم همینطور. پس نمی تونم ادعایی که کردید و گفتید یکجانبه نوشته ام را رد کنم. 
اما از نظر من داستان سوریه یک مسئله با دو گزینه اسد و داعش نیست که اگر اسد را انتخاب نکنید حتما به داعش ختم می شود.
خود اسد در کشتار دست کمی از داعش ندارد هر چند از لحاظ روش تا حدودی متمدنانه تر عمل می کند. 
گزینه های فراوانی در این مسیر وجود دارد. تشکیل دولت انتقالی و ائتلافی بدون اسد و نوعی فدرالیسم می تواند مرحله اول یک مسیر راه برای خروج از بحران باشد.
اینکه می فرمایید این مسئله راه حلی جز جنگ ندارد را اصلا قبول ندارم. اتفاقا تنها راه حل غیر ممکن برای این بحران جنگ است.
یقینا این درست نیست که به خاطر امنیت خودمون دیگران رو در معرض خطر قرار بدیم اما به نظر نمیاد مسئله سوریه اینقدر روشن باشه. 
آیا اگر ما به اسد کمک نکنیم و او و ارتشش و مردمی که طرفدارش هستند شکست بخورند، درد و رنج سوری‌ها تموم میشه؟ چند درصد سوری‌ها موافق اسد هستند و چند درصد مخالف؟
گروه‌های مخالف اسد چه کسانی هستند؟ آیا اونها اقدامات غیر انسانی انجام ندادند؟ آیا اونها کشوری خوب و امن برای مردم سوریه می‌سازند؟

پاسخ:
سلام

بسیار درست می فرمایید. مسئله اصلا به این سادگی ها نیست. دلایل زیادی در مورد حضور ایران تو سوریه گفته میشه که من یکیش رو مطرح کردم و نقد کردم.
اگر ما کنار بکشیم هم آرامش حاکم نمی شه اما با ادامه روند فعلی نه تنها آرامش حاکم نمیشه که کینه ها بیشتر و بیشتر هم میشه. راه حل های زیادی پیشنهاد شده که یکی از اونها تشکیل دولت انتقالی و ائتلافی بدون اسد و نوعی فدرالیسمه.
به نظر میرسه اکثریت مردم سوریه که سنی هستن با اسد مشکل دارن. گروه های مخالف اسد طیف وسیعی رو تشکیل می دن که از گروه های سکولار و ملی (مثل ارتش آزاد) تا اسلامگرا و افراطی (مثل داعش و النصره) درونش هست. 
هر دو مرتکب جنایت شدن. اما اینها دلیلی برای حمایت ما از یکی از دو طرف جنایتکار این بحران نمیشه. ما اگر اخلاق رو زیر پا بذاریم نمی تونیم از بقیه توقع داشته باشیم دربرابر ما اخلاقی باشن و همچنین نمی تونیم با اخلاقیات اقداماتمون رو توجیه کنیم
احسنت!
درد عمیق تر ازین حرفاست! کودکان سوریه قربانی کل کل های ایران و عربستان و روسیه و امریکا هستند :(
هر کدوم به بهانه ای بمب میریزن، رهبران ایرانی هم به بهانه ی امنیت داخلی!!
پاسخ:
سلام
بسیار با شما موافقم
گره کور این بحران در روابط عربستان و سوریه است. حالا ببینید آنهایی که  سفارت آتش می زنند دستشان تا کجا در خون است
سلام، 

درست است اما یادمان باشد که روحانیت همیشه از جیب دیگران خرج کرده است حتا برای خرج زندگی روزمره اش. حالا که همه کاره است امنیتش را هم از جیب دیگران خرج می کند!
پاسخ:
سلام
راستش این استدلال شما رو قبول ندارم. یعنی به نظرم اینطوری همه چیز رو به نهاد روحانیت مربوط کردن درست نیست
سلام
جسارتا شاید نقدی که به تحلیل شما وارد است، این که تنها از روی شنیده هاست و با واقعیتی که در جریان است کمی فاصله دارد

اما متن شما باعث شد، چند سوال برای من مطرح شود جناب سراج الدین:
1. آیا ما به جز حمایت از یک دولت قانونی در سوریه، که فعلا بشار اسد است، گزینه ی دیگری برای دفاع در حوزه ی سوریه داریم؟ ارتش آزاد؟ جبهه النصره؟ داعش؟ چه کسی صلاحیت دارد با شرایط فعلی جایگزین اسد شود؟
که قطعا ... مطمئن باشید دشمنان ما...علی الخصوص اسرائیل که با سوریه هم مرز است، ساکت نخواهد نشست ، مگر این که بزرگترین حامی لبنان را به شکست و تجزیه بکشاند، بعد هم زمین هایش را ببلعد.

2. مسبب جنگ و آوارگی در سوریه و عراق، ایران و اسد بود؟

3. (در تایید فرمایش شما) اصولا چرا لشکر فاطمیون می بایست به سوریه اعزام شوند؟ مگر در افغانستان مشکلی به نام طالبان و داعش وجود ندارد؟ یا مگر مجاهدان افغان در تجربه رویارویی با این دشمنان، توفیقی در وطن خود داشته اند که امروز بر نیروهای ایرانی ترجیح داده می شوند؟

4. بعد از حوادثی که برای مرزبانان مظلوم ما، در چند سال اخیر، در مرزهای شرقی رخ داده، چرا این چنین احساس مسئولیت و دفاع از خاک میهن، این چنین مقاومت و جهادی، در مرزهای شرقی صورت نمیگیرد؟

در نهایت این که ممنون
پست شما... به شدت ما را به فکر فرو برد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی