الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

شهید صدرنا

سه شنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰ ب.ظ

شهید سید محمدباقر صدر یکی از شخصیتهای محبوب زندگی من است. مردی مبارز و اندیشمند از خانواده ای بزرگ که به حق می شود او را جزو نوابغ معاصر دانست. یکی از ویژگی های بارز شهید صدر، جمع بین علم و عمل بود. او چنان بر سر عقیده خود ایستادگی کرد که رژیم بعث عراق به طرز وحشیانه ای او و خواهرش را به شهادت رساند.

 

از آنجایی که من علاقه زیادی به شهید صدر داشتم  و از کتابهای ایشان بسیار آموخته بودم، در تابستان 95 روزی در نجف اشرف تصمیم گرفتم مزار ایشان را پیدا کنم و فاتحه ای بخوانم. میدانستم که ایشان را (بر خلاف سایر اعضای شاخص خاندانشان که در کاظمین مدفون اند) در قبرستان وادی السلام نجف دفن کرده اند. از خیابان داخل وادی السلام تاکسی گرفتم و گفتم میخواهم بروم سر مزار محمدباقر صدر. سوار که شدم گفت اینجا باید بگویی "شهید اول" تا با شهید دوم یعنی سیدمحمد صدر (پدر مقتدی صدر) اشتباه گرفته نشود. من را برد و جلوی یک ساختمان خیلی بزرگ پیاده کرد. چندبار پرسیدم اینجا مزار شهید صدر است؟ مطمئنی؟ گفت بله.

پیاده که شدم دیدم کارگرها مشغول ساخت و ساز یک بنای عظیم با گنبد و گلدسته در محوطه ای بسیار بزرگ هستند. از داخل یک راهروی طولانی رد شدم و رسیدم به قبر شهید صدر و فاتحه ای خواندم. با اینکه جنازه بنت الهدی (خواهر شهید صدر) مفقود است و کسی نمی داند که او کجا مدفون است، اما برای او هم به صورت نمادین اتاقی در نظر گرفته بودند و حتی زیارتنامه اختصاصی نوشته بودند!

بعد از خواندن فاتحه برگشتم داخل محوطه. یک نگهبان آنجا بود که بعدا فهمیدم از همرزمان مقتدی بوده و زمان حمله آمریکایی ها به نجف، جزو مبارزین بوده. پرسیدم اینجا قرار است دانشگاه یا پژوهشگاهی به نام شهید صدر تاسیس شود؟ گفت نه. گفتم کتابخانه یا مرکز فرهنگی می شود؟ گفت نه. گفتم پس کاربری اینجا چیست؟ گفت مقبره شهید صدر است. گفتم آخر به این بزرگی؟! جوابی داد که تعجبم را بیشتر کرد. گفت: مگر سید الخمینی مقبره به آن بزرگی ندارد؟! خب ما هم برای شهید صدر شبیه آن را درست کردیم!! آنجا بود که در دلم گفتم چه کسی فکر میکرد سنت سیئه گنبد و بارگاه سازی  کار را به اینجا بکشد که اینگونه باعث چشم و هم چشمی شود!!

 

این روزها سالگرد شهادت مظلومانه شهید صدر است.

مقبره شهید صدر

۹۶/۰۱/۲۹
شرف‌الدین

نظرات  (۵)

منم با وجود اینکه هیچ وقت مطالعه خاصی راجع به شهید صدر نداشتم، اما همیشه حس خوبی داشتم نسبت بهشون.
مرسی از عکس و پست
پاسخ:
بخونید درباره شون. شخصیت جالبی داشتند و صد حیف که کم عمر کردند

مرسی از شما خوندید
۳۰ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۳۵ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
سلام
خوبه که این آرامگاه ها نشانی داشته باشند، خوبه که نمادی باشند ولی کار داره به افراط میکشه.
بی شک خودِ امام رضا هم راضی نیست این همه پول و طلا خرج بارگاه ایشون بشه در حالی که هستند آدمهایی توی همین سرزمین که شب ها سرگرسنه روی زمین میگذارند!
مگه معتقد نیستیم امامانمون زندگی ساده ای داشتند، حالا مایی که خودمون رو شیعه همین امامان میدونیم چرا داریم این کارهارو می کنیم؟!
این آرامگاه امامِ معصوم هست، غیر معصوم که دیگه تکلیفش مشخصه!
پاسخ:
سلام
موافقم باهاتون
سلام، 

مد، مد است، چه قرتی بازی چه سوگوار بازی!
پاسخ:
سلام
و چه بد مدی شده این ماجرا!
 چند وقت پیش تو اخبار میخوندم بزرگترین قرآن طلا رو ساختن . 
حکایت کعبه ی مطلایی شده که پسر زبیر میخواست بسازه . دوباره برگشتیم به عصر بربریت . کسایی رو میشناسم وضع معیشتی وحشتناکی دارن و بازهم مبالغی رو تحت عناوین نذر یا  اندوخته ی آخرت تقدیم همین اماکن میکنن . 
کاری که این جماعت عمامه دار با فکر و اعتقاد مردم کردن ، شمشیر مغول با یک مملکت نکرد :( 
پاسخ:
به نظرم مهمترین نیاز امروز ما، پالایش دینداری موجوده. گاهی کارهایی میکنیم که اشتباه بودنش از بدیهیاته ولی انگار نه انگار


خیلی چشم و هم چشمی جالبی بود. خیلی احساس جهان سومی بودن بهم دست داد. 
پاسخ:
سلام
به به
بعد از مدتها قدم به چشم ما گذاشتید قربان :)

 این چشم و هم چشمی برای ساختن مقبره پایان هم نخواهد داشت! کاملا آینده این روش قابل حدسه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی