الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

گشت ارشاد ساخته دست ماست

يكشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۲، ۰۶:۳۰ ب.ظ

منتقل شده از وبلگ قبلی:

دوباره فصل گرما شده و با توجه به اینکه فعلا انتخاباتی پیش رویمان نیست، گشت ارشاد و طرح امنیت اخلاقی جان گرفته.هر روزنامه و سایتی را که چک میکنی یک مطلبی له یا علیه این طرح نوشته و حسابی نقل هر محفل سیاسی و غیر سیاسی است. 

به نظرم دلیل اجرای این طرح یک معادله زنجیره ای کاملا مشخص است: اوضاع حجاب و عفاف (حداقل در تهران و شهرهای بزرگ) خراب است، هر کس درد دین و اخلاق دارد از این قضیه ناراحت است، به طور سنتی جا افتاده که نیروی انتظامی مسئول برخورد با این قضیه است، نیروی انتظامی هم جز گشت ارشاد کار دیگری بلد نیست.اینگونه میشود که یک نهاد رسمی و انتظامی میشود خط مقدم برخورد با یک معضل فرهنگی-دینی.

اما به نظر من آنچه حلقه معیوب این زنجیره است، این پیش فرض است که نیروی انتظامی مسئول برخورد با این پدیده است. هرچند نداشتن حجاب اسلامی جرم است اما نیروی انتظامی برخورد انتظامی و قضایی نمیکند بلکه خودشان هم میگویند "ارشاد" میکنند و این نشان میدهد که کاملا پذیرفته شده است که برخورد با بدپوششی و بدحجابی جنس کار انتظامی نمیطلبد.  این یک امر غیر قابل انکار است که برخورد با مفاسد سازمان یافته و شبکه های فساد وظیفه نیروی انتظامی است اما آیا برخورد موردی و ارشادی با بدحجابی و بدپوششی هم وظیفه پلیس است؟

به اعتقاد من امر به معروف و نهی از منکر نه وظیفه پلیس که وظیفه هر مسلمانی است. اینکه فکر کنیم وظیفه پلیس است که گشت "ارشاد" راه بیندازد و فریضه امر به معروف و نهی از منکر را اجرایی کند یک تصور کاملا غلط است که شاید از دوران کمیته ها در ذهن ها ایجاد شده. هر انسان مسلمانی همانقدر که مسئول است نماز بخواند و روزه بگیرد، همان قدر هم مسئول است که آمر به معروف و ناهی از منکر باشد. اما متاسفانه به قدری این واجب متروک مانده که حتی به ذهنمان هم خطور نمیکند که ارشاد نه وظیفه پلیس که وظیفه تک تک ماست.

این ماییم که مکلفیم در برابر هر گناه و انحرافی بایستیم و این واجب را با تمام قواعد و ریزه کاری ها و ظرافتهایش اقامه کنیم. عامل اصلی راه افتادن گشت ارشاد خود ما هستیم که در برابر این واجب پا پس کشیدیم و چنان میدان را خالی کردیم که یک نیروی نظامی با تفنگ و اسلحه به کمر عهده دار ارشاد شده. بینی و بین الله اگر تک تک ما از همان اول به هرکس بی عفتی میکرد، بدون هیچ خجالتی تذکر میدادیم، اصلا کار به اینجا میرسید؟ چند نفر از  ما تا حالا به یک مرد یا زن بدپوشش یک تذکر زبانی ساده داده ایم؟

البته الان که خیلی دیر شده قاعدتا انجام این واجب متروک سخت تر هم شده اما باز هم ماهی را هروقت از آب بگیریم تازه است. حداقل از آنهایی که تازه دارند وارد این گناه میشوند شروع کنیم.  احتمالا برخوردهای خوبی هم در جواب نخواهیم دید و حتی ممکن است مورد توهین و طعنه هم قرار بگیریم اما این دلیلی برای ترک این واجب نیست.  خدا در قرآن به آنهایی که گرمای هوا را بهانه ای برای ترک جهاد میکردند یادآور میشود که: قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا!

۹۲/۰۸/۰۵
شرف‌الدین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی