الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

هاشمی و تروریسم

پنجشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۵، ۰۶:۳۰ ق.ظ

به قدرت رسیدن دولت هاشمی در سال ۶۸، آغاز دوره ای جدید در عرصه سیاست خارجی ایران بود. تقریبا از دولت اول آقای هاشمی تا سال ۸۴ برای ۱۶ سال سیاست خارجی ایران در منطقه مبتنی بر عدم مداخله در امور همسایگان و رعایت یک توافق غیررسمی در تقسیم بندی منطقه بود. بر مبنای این تقسیم بندی ایران جهان عرب را عربستان سپرده بود و سعی در تغییر حاکمان و نفوذ گسترده در این کشورها نمی کرد. اگر از سیب عراق که به دست آمریکایی در دامان ایران افتاد بگذریم، در این دوران، ایران در دیگر کشورهای عربی حرکت تحریک آمیزی علیه کشور های عرب منطقه انجام نداد. در دوران آقای خاتمی نیز همین سیاست در پیش گرفته شد. 

 

با آمدن دولت آقای احمدی نژاد کنش تهاجمی رویکرد سیاست خارجی ایران شد. این تهاجمی عمل کردن نه تنها در قضیه هسته ای به خوبی دیده می شد که در سیاست های منطقه ای نیز کاملا آشکار بود. حملات لفظی ایران به مقامات کشورهای عربستان جنبه ای رسمی پیدا کرد و آن توافق غیر رسمی سالهای گذشته زیرپا گذاشته شد. تلاش های ایران برای گسترش نفوذ در بحرین، عراق، لبنان و حتی یمن باعث هراس سیاستمداران عربستان شد. هراسی که تا همین امروز مبنای تمامی تصمیم های عربستان بوده است.

 

نفوذ ایران در کشورهای منطقه عموما به شکل حمایت از گروه های همسو با جمهوری اسلامی و خارج از حکومت رسمی است. عربستان نیز به همین رویکرد متوسل شد و سعی کرد هر آنجا که ایران قدرتی دارد گروهی شبه نظامی را علیه این قدرت حمایت کند.

بهار عربی فرصتی به هر دو سوی این رقابت داد تا برنامه های خود را با قدرت بیشتری پی گیری کنند. ایران علنا وارد یمن، حیات خلوت عربستان شد و عربستان نیز تمام قوای خود را برای سرنگونی اسد در سوریه بسیج کرد.

 

رشد دیوانه وار گروه های تکفیری در سوریه و عراق نتیجه همین سیاست عربستان بود. به علاوه عربستان کوشید تا تمام کشورهای عربی را در این مسیرمتحد کند و تقریبا موفق عمل کرد.هرجا پای ایران به میان آمد اعراب اختلاف ها را کنار گذاشته یک صدا علیه ایران متحد شدند. متاسفانه این یک صدایی علیه ایران نه تنها در سطح حکومت های مرتجع که در سطح مردم آنها نیز دیده می شود.

 

امروز ایران برای حفظ منافع خود در عراق و سوریه سرمایه گذاری گسترده ای انجام داده و به صورت علنی وارد جنگ شده است. کسانی که از حضور ایران در جنگ سوریه و عراق حمایت می کنند معتقدند اگر گروه های تروریستی در این کشور ها متوقف نشوند باید در شهرهای ایران با آنها روبرو شد. این ادعا کاملا درست به نظر می رسد. زیرا فرماندهان این گروه ها بارها و به صراحت اعلام کرده اند که ایران یکی از اهداف آنها است. اما از نکته ای که غفلت می شود این است که اگر عقلانیت رعایت می شد ما شاهد تولد و رشد این گروه ها نبودیم که امروز مجبور باشیم با آنها بجنگیم.

 

اینجاست که نقش آقای هاشمی در ثبات منطقه و امنیت آن به خوبی روشن می شود. برقراری رابطه منطقی و دوستانه با عربستان در واقع حاصل پذیرش واقعیت های منطقه بود و اینکه تحریک همسایگان عواقب ناخوشایندی برای کشورهای منطقه خواهد داشت. به واسطه آن سیاست ها لزومی نداشت که ما در عراق و سوریه بجنگیم تا مجبور نباشیم در ایران بجنگیم و هر روز شاهد کشتار گسترده مسلمانان به دست یکدیگر باشیم. سرمایه کشورهای اسلامی اگر صرف مبارزه با اسرائیل نمی شد حداقل صرف کشتن انسان های بیگناه نیز نمی شد. شاید امروز تصمیم گیران جمهوری اسلامی خود را ناگزیر از جنگ در سوریه و عراق بدانند اما در کنار جنگیدن، راه حل پایدار این بحران بازگشت به همان سیاست های آقای هاشمی است. 

۹۵/۱۰/۲۳
سراج الدین

نظرات  (۵)

۲۳ دی ۹۵ ، ۲۱:۰۷ خمار مستی
سراج خان با این روالی که الدین پیش گرفته بود می شد انتظار داشت مثلا پست بعدی با این تیتر منتشر میشد: « ازدواج هاشمی/ تروریسم دائمی!» یا مثلا: بررسی تاثیر ازدواج هاشمی در تروریسم بین الملل!» یا اصلا «نقش ازدواج در تبدیل هاشمی به استوانه ی نظام!» :))))))))))))
والا من با الدین هوایی شدم میخوام برم زن بستونم!!!!!!!!

پاسخ:
سلام
یعنی هر روز این کامنت رو میخونم و میخندم
خیلی عالی بود
۲۳ دی ۹۵ ، ۲۲:۱۸ ــ ـکمشـــ
دقیقا. دقیقا.
پاسخ:
سلام

بابت این شدت موافقت شما متشکرم 
سیاست ...
پاسخ:
سلام برادر متیو
بخدا ما راضی به کامنت گذاشتن شما با این حالتون نیستیم:))))
۲۵ دی ۹۵ ، ۱۶:۲۷ سنگـــ ـــول
سلام
بعضی ها معتقدند ایران در دوران آقای خاتمی و هاشمی هم حمایتهای پنهانی از لبنان میکرد و البته الان صورت علنی داره.
خیلی خوب و منطقی فلسفه " اگر در سوریه و لبنان نجنگیم باید در ایران بجنگیم " رو به چالش کشیدید. 
تبریک بخاطر این ذهن تحلیلگر
پاسخ:
سلام
حرف کاملا درستیه. در واقع همه کشور ها همیشه سعی می کنند حدی از نفوذ رو در سایر کشورها داشته باشند. اما مسئله اینه که در دوران خاتمی و هاشمی حساسیت همسایه های ما در نظر گرفته می شد و سعی نمی شد به هر روشی اونها رو تحریک کرد. بله ما از حزب الله حمایت می کردیم اما پست نخست ویزی رو همیشه برای عربستان کنار میذاشتیم. ما وارد حیات خلوت ها نمی شدیم.
به علاوه رابطه مستقیم خودمون با عربستان رو وارد تنش و درگیری لفظی نمی کردیم.
امروز همه تحلیلگرا های داخلی و خارجی معتقد اند بحران خاورمیانه راه حل نظامی نداره. و باید قدرت ها منطقه (ایران، ترکیه و عربستان) با هم به توافق سیاسی برسن
۳۰ دی ۹۵ ، ۲۳:۵۹ خمار مستی

نکات بسیار خوبی مطرح کردید

اما به نظر من هنوز هم میشه بدون دخالت توی کشورهای منطقه به مملکت خودمون بچسبیم و با روابط حسنه کاری کنیم که توی ایران هم با کسی نجنگیم!!! واقعا اگه سیاست خارجه حساب شده و روابط موازنه شده باشه جنگ نیاز نیست!!

ج اا از همون اولش پرخاشجو بود و پروژه ی صدور انقلاب رو دنبال میکرد... /متاسفانه/

بازرگان، میرح.س..ین م.و..سو.ی و خیلی های دیگه هم هرکدوم بارها با این چنین مواضعی مخالفت کردن و شاید عامل اصلی حذفشون همین بود...

 

در زمان هاشمی به طور ویژه این سیاست کمی مسکوت شد و تمرکز روی سازندگی و البته بازسازی  اصولی که در انقلاب نابود و در جنگ فراموش شد پرداخت.

این خیلی نکته ی مهمیه در تاریخ روابط ایران و عربستان که هاشمی بارها به حج رفت و حتی اجازه ی بازدید از فدک را به ایشون دادن و ملاقاتهای زیادی هم با ملک عبدالله داشت...

اما افسوس

افسوس

و هزاران افسوس...


پ.ن1: این کامنت رو بعده همون کامنت مزبور نوشتم ولی هرچه کردم ثبت نشد!!  دیگه به هرحال تخصیر ما نیست

پ.ن2:  میگن شاد کردن دل مومن عبادته!!! خوبه که خنده رو حداقل رو لب یه نفر نشوندیم

پاسخ:
سلام

بله، فقط باید گفت افسوس افسوس و افسوس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی