الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

شعائر در دایره شرع

جمعه, ۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۷ ب.ظ

 

تا جایی که می دانم, تنها چیزی که در اسلام به صورت مطلق به آن حکم شده و قید و تخصیصی ندارد, بحث عدالت است. برای الباقی دستورات ضابطه و چارچوب و حدودی مشخص شده.
مثلا وقتی خداوند درباره امر مقدس جهاد دستور داده است, تاکید کرده که در حین جهاد نباید تعدی کرده و به طرف مقابل ظلم کنید (بقره, 190). یا جای دیگری که خداوند امر به صدقه دادن میکند, در ادامه اش تصریح می کند که این صدقات را به منت و اذیت آلوده نکنید (بقره, 264). خلاصه هر دستوری کلی تبصره خورده است و حد و حدودش مشخص شده.

 

حالا که در آستانه محرّم قرار گرفته ایم, حواسمان باشد که شعائر حسینی به هیچ وجه مطلق و بدون محدودیت نیست. در این مراسمات نباید مردم آزاری کرد, نباید حق الناس را زیر پا گذاشت, نباید اسراف و تبذیر کرد, نباید اختلاط حرام داشت, نباید تفاخر کرد, نباید سلب آسایش کرد و خیلی بایدها و نبایدهای دیگر.
"دستگاه امام حسین" بودن و "شور حسینی" داشتن, هیچکدام مجوز برای معصیت خدا وخروج از چارچوب احکام شرع نیست.

۹۵/۰۷/۰۹
شرف‌الدین

نظرات  (۵)

۱۰ مهر ۹۵ ، ۰۱:۳۳ ــ ـکمشـــ
گمان نمی‌کنم دیگه این حرفها چندان خریداری داشته باشه، حتی در قلب کسانی که به زبان اینها رو قبول دارند. امید دارم امسال به جنبه‌های آیینی و فستیوالی محرم بپردازید.
پاسخ:
خب این خیلی بده. نمیشه که آدم به خاطر یک مستحب، در دام حرام بیفته
مثالای شما همه درسته و محترم ولی واقعا بنظرم نباید جلوی برخی شعائرو بگیرن.دیدم آیة الله علم الهدى(حفظه الله) فرمودن،قمه زنی با سر بریدن داعش یکیه!!!ینی وسط این همه مشکلاتی که شما اینجا به چنتاش اشاره کردین،ایشون گشتن و عمل به فتوای استحباب بعضی از مراجع شیعه رو گذاشتن کنار جنایت دواعش!!!بعد هم به اونایی که میزنن گفتن شیعه ی انگلیسی!
:|
پاسخ:
بحث قمه زنی خیلی مفصله و نمیضشه به این راحتی حل و فصلش کرد اما در رابطه با بخش اول فرمایشتون باید عرض کنم منم قائل به تعطیلی شعائر نیستم منتها میگم این قضیه نباید آمیخته با انواع و اقسام معاصی از جمله پایمال کردن حق الناس باشه. نمیشه برای یک مستحب موکد مرتکب حرام شد
۱۳ مهر ۹۵ ، ۰۷:۵۰ سنگـــ ـــول
یه جا یه چیزی تو مایه های نوحه در مراسم عزاداری امام حسین شنیدم که میگفت : برود هر که دلش خواست شکایت بکند / شهر باید به منه هیئتی عادت بکند .
یکبارم از یکی از این بچه هیئتی ها در دفاع از مزاحمتهایی که ایجاد میکنن حرفی شنیدم که بنظرم جالب نبود : فعلا که کت تن ماست.
البته اینا قسمتتهای بسیار خوب قضیه ست.
پاسخ:
خب اینا غلط اندر غلطه
به هیچوجه درست نیست این حرفها
سلام، 

نه جانم! همه چیز مباح است تا منبر برقزاز باشد.
پاسخ:
سلام
واقعا امیدوارم اینجوری نباشه و دلیلش این نباشه
۲۷ مهر ۹۵ ، ۰۱:۳۳ خمار مستی
خیلی خوب بود و خیلی موافقم کلا

یه شعری هم سنگول نوشته تو کامنتا باید عرض کنم اصل شعر واسه جابر نوری سمسکندری یا یه چی تو این مایه هاست که می گه شهر باید به من الکلی عادت بکند که مداحان عزیز خیلی لطف داشتن و دزدیدنش!!!
پاسخ:
موافقتها داره بیش از حالت عادی میشه ها!!! :)))))


عجب. پس اصل شعر یه چیز دیگه بوده. البته هرکسی گفته باشه از قبح چرت بودن حرف کم نمیکنه!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی