الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

زنگ هشدار

يكشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۰۸:۲۵ ب.ظ

 

اگر متولدین دهه هفتاد و هشتاد را صاحبین بعدی این کشور بدانیم;
و اگر محل بروز و ظهور این نسل را فضای مجازی بدانیم,

 

در اینکه تتلو و گلزار بالای سه میلیون فالوئر در اینستاگرام دارند و فالوئرهای صفحه رهبری به یک میلیون هم نمیرسد, نشانه های آشکاری است برای آنان که می اندیشند!

 

......................

برای پیگیری راحتتر وبلاگ میتوانید کانال تلگرامی الدین را دنبال کنید.

۹۵/۰۶/۲۸
شرف‌الدین

نظرات  (۱۵)

من نیز در این نشانه ها اندیشیده ام، اما متأسفانه نتوانسته ام چاره ای بیابم...
پاسخ:
تنها چیزی که چاره نداره مرگه
بقیه چیزها رو ولو به سختی میشه درستش گرد
میخوای ازمون کار بکشی تو این وانفسای آخر شهریور!!!؟؟
هم اون اگرها محل بحثند و هم اون عددها و هم کلمه‌ی "صاحب"....
:)
پاسخ:
چند وقت خوردید و خوابیدید. میخوام یه کم فعالیت کنید نفستون باز شه! :))


محل بحث که هستند. منتها به نظرم با یک تقریب خوبی درست اند. معنی صاحب هم مشخصه. بالاخره از یک زمانی به بعد مسئولین کشور همینها میشند
این زنگ هشدارای هفتادی ها و هشتادی ها انقد زیاده که ارکستر سمفونی راه انداخته !!!!
پاسخ:
آره واقعا. من نمیتونم افق آینده کشور رو ببینم. خیلی برام مبهمه. مثلا شما فکر کن این جوونها بخواند پدر و مادر بشند و یک نسل دیگه رو تربیت کنند. واقعا چی میشه؟!

۱) تیلور سوئیفت نود و یک میلیون فالوئر داره و باراک اوباما نه میلیون . و به نظر نمیرسه آمریکا با این مردم در حال واترقیدن و افول باشه . - البته بعضیا ممکنه با جمله ی آخرم موافق نباشن :) - 

۲) نه تتلو ویژگی های یک ستاره رو داره و نه گلزار . توی این شکی نیست ، اما نوع فعالیتشون طوریه که هوادارانشون متعلق به همین محیط مجازی هستن . ولی یه شخصیت سیاسی چطور ؟ چند نفر فعال سیاسی اینستاگرام دارن یا فرصت فعالیتش رو دارن ؟ اکثریت یک جامعه عوام هستن نه سیاسی . ( مگر اینکه رهبر رو سیاسی فرض نکنید و بر همه واجب بدونید که ... ) 

۳) توی دهه های قبلی چه خبر بود ؟  فیلم سخنرانی مسئولان ارشد مخاطب بیشتری داشت یا سریال شب های برره ؟ :) 

مسئول چیزی که شما فکر میکنید یک ایراده - و من میگم اقتضای علایق عوامه همون طور که یک رمان دم دستی بیشتر از یک کتاب فلسفی یا روانشناسی یا هر زمینه ی علمی دیگه ای تیراژ داره - ، دهه هفتادی ها یا هشتادی ها یا هر دهه ی دیگه ای نیستن .  این عینک بدبینی به نسل جدید رو از چشمتون بردارید . این طرز برخورد با نسلی که تازه در حال قدکشیدن و تو میدون اومدنه قصاص قبل از جنایته و ناامید کننده است . 


پاسخ:
1- تیلور سوئیفت تو همه جای دنیا طرفدار و فالوئر داره. کلی از این تعداد ایرانی ها هستند. بعدشم آمریکا با ایران قابل مقایسه نیست. اونها ادعا نمیکنند که نظام ارزشی و اسلامی و انقلابی دارند. اونها هزار و یک دستگاه عریض و طویل با بودجه های نجومی و هزار و یک منبر و تریبون اختصاصی ندارند که مردم رو به سمت نظام و رهبر دعوت کنند. اونها مردم رو از جذب شدن به سمت تیلور و جاستین بیبر نهی نمیکنند. در ضمن با جمله آخرتون هم موافق نیستم

2- خیلی از فعالین سیاسی هم اینستا دارند هم توییتر. از رهبر و رییس جمهور و رییس مجلس بگیر بیا تا پایین. اینکه اکثر مردن ما عوام هستند و سیاسی نیستند درسته. اما مشکل اینجاست که طبق شعارهای آقایون و برنامه ریزی ها و بودجه هایی که خرج میکنند، قرار نبوده اینجوری باشه. قرار بود مملکتی که 20 میلیون جوان داره، ارتش 20 میلیونی داشته باشه. قرار بود تو هر محله ای پایگاه بسیج باشه و جوانها عضوش بشند و از هادیان سیاسی اونها رو هدایت کنند.
به قول عمادالدین الان تو کشور ما با رهبری داره مثل یک سلبریتی رفتار میشه. عکسها هنری آنچنانی، چاپ عکس ایشون روی لباس و لیوان و جاسوییچی، فعالیت در فضای مجازی، هواداری های احساسی و غیره. اما ایشون در رقابت با سایر سلبریتی ها خیلی بد باختند.

3- دیدن شبهای برره تنافری با علاقه به نظام و رهبری نداره. ولی اینکه شما با اینکه هیچ مؤونه ای نداره، ولی باز هم اهمیتی به نظام و رهبر و مسئولینش ندی، محل تامله. به فرض دهه قبلی ها تو این زمینه خوب نبودند، اما قابل انکار نیست که نسل بعدی با سرعت بیشتری دارند به اون سمت میرند.



من عینک بدبینی به این نسل ندارم. اتفاقا تو خیلی از زمینه ها از قبلی ها بهترند. همینکه اینقدر راحت زیر بار بت سازی از یک شخص و تبعیت بی چون و چرا نمیرند، خودش یک مزیت مهمه. من حرفم این بود که اینهمه بودجه و امکاناتی که نظام داره برای اینها خرج میکنه، نتونسته به نتیجه دلخواه برسه و این زنگ هشدار هست برای مسئولین.
ولی در کل از نسلی که بیشتر جوانیش داره به کارهای چیپ و میان مایه و بی خاصیت میگذره، نمیشه امید چندانی هم داشت. شما به خودتون نگاه نکنید. شماها استثنایید واقعا. یک حدیثی هست که میفرماد "جوانی که اهل تن پروری بوده و در دوران سلامتی سرمایه ای مهیا نکرده و در اولین فرصتهای زندگی و نیرومندی درس عبرتی نگرفته و درخشنده ترین دوران عمر خود را به رایگان از کف داده، آیا میتواند در پیری جز شکستگی و ذلت انتظاری داشته باشد؟" 
خب واقعا هم همینه. از اینهایی که حوونی شون با این چیزها میگذره چه توقعی میشه داشت؟!
۲۹ شهریور ۹۵ ، ۰۱:۱۶ هانیه شالباف
نمی‌دونید چه‌قدر پاک کردم و نوشتم ...
آخرش نتونستم از کلمات برای تایید پست شما کمک بگیرم!
در همین حد بگم که :«گل گفتید و درد مارو بیان کردین»

خودم متولد سال80 هستم...اما خداروشکر با هم‌نسلی‌هام فرق می‌کنم و مقام رهبری و انسان‌های مهم کشورم رو درک کردم! کاش بقیه‌هم بفهمن...کاش!
پاسخ:
خوشحالم که موافقید. شماها که الان اول دوران مفید زندگیتونه سعی کنید حتما به بقیه هم سن های خودتون کمک کنید. سعی کنید مساله و دغدغه اینها رو از مسائل چیپ به مسائل مهم تغییر بدید
۲۹ شهریور ۹۵ ، ۰۸:۱۰ سنگـــ ـــول
این اتفاق بنظر من هم خوشایند نیست اما ناگفته نماند که دست پخت دوستان و طرفدارن و یاران خودشونه . میتونستن جذابتر از تتلو ظاهر بشن و یا ذائقه جوانها رو درست پرورش بدن . اما بجاش با سیاست آقامحمدخان ورژن 2016 عمل کردن.
پاسخ:
دقیقا همینطوره. بی تدبیری هاشون دامن خودشون رو گرفته
چی بگم....
پاسخ:
میخواید متن پیشنهادی کامنت بدم بهتون؟ یه کم هزینه داره فقط! :))))
خخخخخ
پاسخ:
با بخش اول نظرتون موافقم ولی به نظرم تو بخش دوم از دایره انصاف خارج شدید!

:)))))))
۲۹ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۱۴ هانیه شالباف
ببینید ؛ واقعا سخته و باید از ریشه کار کرد ، از خانواده.
این خانواده هست که هنجارها، ارزش ها، و عقاید رو به فرزند منتقل می‌کنه؛ اما متاسفانه الان به‌خاطر عدم نظارت و به‌قول خودشون ایجاد آزادی برای فرزند این نظارت از بین رفته.
و این گلزار و تتلو انقدر خودشون رو خوب نشون دادن که ...

البته من هم تمام تلاشم رو می‌کنم, در درجه‌ی اول تلاش می‌کنم خودم رو بالا بکشم و بعد روی دوستام کار کنم... تشویق کردن به کتاب‌خوندن خیلی موثر بوده و خیلی‌هاشون اهل مطالعه شدن ؛ خداروشکر!
پاسخ:
چه خوب که حواستون به این چیزها هست. منتها حقیقتا راه سختی هم پیش رو  هست و صرف دانستن کافی نیست. باید عمل کرد و سخت و پرتلاش هم عمل کرد. همه مون وظیفه داریم


(ببخشید که دیر جواب دادم)
اتفاقا قرآن هم آیه های زیادی داره خطاب به مردم به همین مضمون

برای آنان که تعقل کنند، بیندیشند و .....


منتها دقیقا برداشت قرآن برعکس شماست

اکثر الناس لایعقلون....

کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره...


و الی ماشاء الله از این تعبیر ها




بنده خدا دچار توهم فضای مجازی شدید...


فالوئر های مجازی مجازی اند

ببین در عالم واقعیت کی چند تا فالوئر داره و واقعا تا چه حدی فالوئر هستند؟!!! تا پای جون؟!!!


ای کاش پیش از سخن گفتن اندکی می اندیشدیم


پاسخ:
به نظرم بهتره که مجددا روی مفهوم این آیه (اکثر الناس لایعقلون....)  تامل کنید. اینقدر راحت نمیشه از این آیه برداشت کرد. فرض بفرمایید در زمان رسول الله که ایشان موفق شده بودند اکثر قریب به اتفاق جزیره العرب رو مسلمان کنند، کسی میتونست به این آیه اشاره کنه؟! و هزار و یک مثال دیگه تا اجماع کشوری برای پیروزی انقلاب اسلامی و قس علی هذا


با این فرمایشتون که خیلی از این مجازی ها صرفا در حد فالوئر هستند و در سختی ها پای کار نیستند موافقم

(ببخشید که دیر جواب دادم)
با رز موافقم. 

موافقم که نظام در رسیدن به اهدافی که تعیین کرده موفق نبوده و مشکل اصلی رو در تعیین اهداف غیر قابل دسترس و ای بسا اشتباه میبینم...
ضمنا مسئولین آینده از بین همون اقلیت خواهند بود. همین الآن هم مسئولین از جنس مردم عادی نیستند. و این مشکل مهمیه به نظرم...
پاسخ:
جوابم به رز هم خوندید؟


به نظر شما اگر مسئولین آینده مملکت از بین اون اقلیت باشه بده؟ من که ترجیح میدم اون اقلیت حاکم باشه!


(ببخشید که دیر جواب دادم)
صرفا همینکه تتلو این تعداد دنبال کننده داره ینی یه جای کار میلنگه :|
البته اگه اون دختره رو که صرفا بخاطر عاشق فلانی بودن و اشک و آه جدایی و اینحرفا دنبال میکنن ندید بگیریم :|
پاسخ:
آخ آخ
یعنی گل گفتید! :)))))))
بخوایم این قضیه رو باز کنیم باید یقه پاره کنیم و گریه کنیم یعنی!!


(ببخشید که دیر جواب دادم)
بعده مدتها یه متن بلندی رو روی کاغذ نوشتم که واقعا حوصله ی تایپش رو ندارم!!! خیلی مبسوط خیلی چیزها را به موردی که اشاره کردی ربط دادم!!! خدا کنه حوصله م بیاد!!!!!!!!!!!!
چار خط مطلب نوستی شرف خان دو هزار خط کامنت گرفتی!!! ای ولا!
پاسخ:
حالا ما میایم اون طولانی ها رو میخونیم منت میذاریم خمار خان؟!
ای بابا
ای بابا

رفاقتم رفاقتهای قدیم!
ای روزگار! (آیکون گزیدن انگشت تحسر!)
خدایی بین ما دهه شصتی ها هم آدمایی بودن که مصداق پاسخ تو به کامنت رز بودن ( و هستن!) و انصافا هم بعضیاشون الان چنان زندگی به هم زدن که منه نوعی که نصف بیشتر عمرمو سعی کردم مفید باشم بشون قبطه میخورم!!!!!!!
اما هرگز دوس ندارم سطح فهمم اندازه اونا باشه!
من به جد معتقدم که نسل جدید نسل به مراتب بهتری از ما هستند. فقط کسی نتونسته باشون ارتباط برقرار کنه و گرا بده به دستشون!
واین دقیقا کمکاری نسل ماست!!!!!!!! (البته که کمکاری های حاکمیت هم تاثیر داره اما ایراد اصلی از مایی هست که این همه ادعا داریم و از همه چیز انتقاد میکنیم ولی واقعا هیچ کاری نکردیم!!!!!!!)
ما حلقه ی ارتباطی را شکل ندادیم! ما حرفی برای گفتن نداشتیم! یا اگر داشتیم در اختیار قرار ندادیم! ما هیچ نمونه ی موفقی نشونشون ندادیم که بخوان مثل ما باشن
اگه حتی یه نمونه موفقیت کلی سراغ داری که یه نسل بتونه بش امید ببنده و سعی کنه به عنوان الگو شبیهش بشه خودت بگو.

و البته نکته ای که من همیشه روش تاکید دارم وزن آدمها در دنیای مجازی با واقعیت زمین تا آسمون فرق داره. وگرنه سه میلیون نفر فالوورهای تتلو اگر توی دنیای واقعی واقعا هوادار بودند یک شب هم در بازداشت نمیماند.
در صورتی که چند صدهزار نفر فالوور رهبری فعلا آن چنان قدرتمندند که ...

پاسخ:
اینکه دهه شصتی ها هم خیلی کم کاری کردند بحثی نیست. منتها من حرف اصلیم سر سطح دغدغه هاست. ببین واقعا دغدغه اون نسل خیلی دغدغه های بالایی بود. جوونهایی که اواسط دهه هفتاد به بروز و ظهور رسیده بودند واقعا براشون ازادی بیان، اهمیت مطبوعات، حقوق ملت، دموکراسی، نسبت دین و دولت، عدالت اجتماعی و اینجور مسائل دغدغه اصلی بود. براش مطالعه میکردند، مبارزه میکردند و حتی هزینه میدادند. . نمونه موفقش هم که شما دنبالش میگردی مثلا دولت دوم خرداد بود. ولی الان واقعا دغدغه ها عوض شده. خیلی سطح دغدغه ها افت کرده. واقعا نمیشه منکر این شد.


(ببخشید که دیر جواب دادم)
۰۸ مهر ۹۵ ، ۱۰:۴۶ خمار مستی
دقیقا و اتفاقا من دولت اصلاحات را یه نمونه کاملا ناموفق برای الگو بودن میدونم. 
بعده 8سال حاکمیت دغدغه های فرهنگی نباید به هیچوجه یه دولت پوپولیست روی کار بیاد.
و چنین الگویی اتفاقا نمونه نا موفق هست!
دقیقا وجه اشتراک دولت اصلاحات و ما دهه شصتیا همین عدم ایجاد پتانسیل برای آینده ست.

همینه که سطح دغدغه‌ها از ماه به چاه میفته



پاسخ:
همنظر نیستیم. طرف مقابل خیلی زورش زیاد بود و همه ابزارها رو داشت. تحویل دولت به یک پوپولیست خیلی ناشی از ضعف جوانهای اون دوره نیست. چون اساسا جنگ برابری نبود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی