الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

زنده باد مشروطه

چهارشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۵۸ ب.ظ

فردا انقلاب مشروطه ۱۱۰ ساله می شود

انقلابی که جامعه ایرانی را در تمامی ابعاد وارد دورانی جدیدی کرد

مشروطه انقلابی در همه جنبه های زندگی ما بود

اهمیت این رخداد باعث شد از استاد گرامی جناب آقای رضا بابایی که از محققین تاریخ مشروطه هستند تقاضا کنیم یادداشتی با موضوع مشروطه برای وبلاگ الدین تهیه کنند و در آن به این سوال پاسخ دهند که چرا معتقد هستند مشروطه  هنوز به مقصد نرسیده است و ما همچنان در عصر مشروطه خواهی هستیم.

یادداشتی که در ادامه می خوانید پاسخ به این سوال است.

دوستان جهت استفاده از یادداشت های استاد می توانند به کانال ایشان مراجعه کنند.

https://telegram.me/rezababaei43


زنده باد مشروطه‌


مسئلۀ اصلی سیاست، قدرت است، و تفاوت سیاست‌ها و حکومت‌ها، در ساختاری است که به قدرت می‌دهند. به عبارت دیگر آنچه استبداد را از دموکراسی و دموکراسی را از الیگاریشی و الیگارشی را از مشروطه و مشروطه را از سلطنت مطلقه جدا می‌کند، برنامه‌ای است که برای منبع قدرت و شیوۀ کاربست آن دارند. پیشنهاد مشروطه، حفظ نظام موجود منهای تمرکز قدرت در نقطه‌ای خاص است. این راهبرد، از آنجا که در برابر قدرت مطلق و متمرکز می‌ایستد، طلیعۀ دموکراسی است؛ اما آن نیست. دموکراسی ارکان دیگری نیز دارد؛ از جمله انتخابیزه کردن همۀ منصب‌ها و سمت‌ها در همۀ قوا. مشروطه، همچون پرگاری است که یک پای ثابت دارد و یک پای گردنده. این دو پا در هم نمی‌پیچند و هر یک کار خود می‌کند. مشروطه، اگر ناقص‌الخلقه نباشد، از عهدۀ مدیریت توسعه‌یافته‌ترین کشورها نیز برمی‌آید؛ چنانکه هم‌اکنون، بنا بر آمار رسمی سازمان ملل، هفت کشور از ده کشور توسعه‌یافته و مرفه جهان، با حکومت سلطنت مشروطه اداره می‌شوند.

110 سال از امضای فرمان مشروطه در ایران می‌گذرد. مشروطه اگرچه کالبد نظام حکومتی را در ایران تغییر داد، اما نتوانست روح استبداد را به بند کشد. آماج نخست مشروطه، مهار قدرت و تقسیم شایستۀ آن بود؛ اما آنچه رخ داد، تقسیمی نامتوازن بود. مشروطه شکست نخورد؛ اما هنوز به مقصد نرسیده است. این ناتوانی و نارسی، بیش از هر چیز به روحیۀ ایرانی و تجربه‌های تاریخی او بازمی‌گردد. در سویدای فرهنگ ایرانی، کلید حل مسائل ریز و درشت کشور، تنها در دست قدرت عریان و متمرکز است. نزد ایران‌شهری، حاکم به‌مثابۀ معشوقی است که سکۀ صاحب‌عیار دارد و هیچ کس در حسن و خلق و وفا به او نمی‌رسد.

به حسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد

تو را در این سخن انکار کار ما نرسد


هزار نقش برآید ز کلک صنع و یکی

به دلپذیری نقش نگار ما نرسد


هزار نقد به بازار کائنات آرند

یکی به سکه صاحب‌عیار ما نرسد


گذار از این سویدای راسخ، آسان نیست. پراکندگی قدرت و پخش آن در نهادهای متعدد، به مرحله‌ای از تاریخ اجتماعی نیاز دارد که یکی از ویژگی‌های آن، آشفتگی و آشوب‌زدگی است؛ چنانکه در نخستین سال‌های پس از مشروطه، آشوب و آشفتگی سراسر ایران را فراگرفت و تا استقرار نظام جدید سلطنتی، نفس‌ها در سینه‌ها حبس بود. هیچ کشوری بدون گذار از این مرحلۀ سخت و تحمل زیان‌های آن، بالغ نشده است و می‌دانیم که جامۀ دموکراسی، جامۀ بلوغ است. 

اگر آرمان مشروطه را تقسیم متوازن قدرت بدانیم، ما همچنان در عصر مشروطه‌خواهی به سر می‌بریم، و مشروطه، نه قطعه‌ای از تاریخ معاصر ما، که هنوز مهم‌ترین آرمان سیاسی ما است. پس زنده باد مشروطه. 


رضا بابایی

۹۵/۰۵/۱۳
سراج الدین

نظرات  (۳)

110 سالگیش مبارک :) متاسفانه باز هم نتونستم مقاله رو کامل بخونم ولی تا جایی که خوندم خوب بود . ممنونم :)
پاسخ:
سلام
خوشحالم که خوشتون اومد
سلام، 

زنده باد آرمان مشروطه!

 زیرا مشروطه ناقص الخلقه به جمهوری ناقص الخلقه تر تغییر یافت.
پاسخ:
سلام
بنده باد آرمان مشروطه
۱۴ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۳۷ هانیه شالباف
سلام.خیلی خوب و جالب بود.

فقط ای کاش اسم اون هفت کشور هم گفته میشد. آخه دارم به این فکر میکنم که خیلی برای یه حکومت , آرمان مشروطه سخته!
پاسخ:
سلام
بله خیلی سخته

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی