الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

آدم هایی را می شناسم که می گویند زمانی بسیار مذهبی بوده اند و اکنون از مذهب بریده اند. وقتی عناصر مذهبی بودنشان را فهرست می کنند به اینکه نمازهای طولانی می خوانده اند یا اهل نماز شب یا فلان دعا و ذکر بوده اند یا پامنبری فلان مداح بوده اند و پنج ساعت بی وقفه سینه می زده اند و... اشاره می کنند. اینها البته از نشانه های ظاهری مذهبی بودن است اما آنچه چگونه بودن ما را تعیین می کند طرز فکر ماست. اگر فکر شما مذهبی نباشد ظواهر پایدار نخواهد بود. فکر را هم کتاب و سخنرانی خوب(استدلالی و عالمانه) تغذیه می کند. همانطور که کسی با کروات زدن لیبرال نمی شود با ریش گذاشتن و نماز خواندن و هیات رفتن هم مذهبی نمی شود. بالاتر از این بگویم: با هر روز قرآن خواندن بدون تامل، با هر روز زیارت عاشورا خواندن و بغض کردن هم کسی متدین نمی شود.

 

وضع اسف بار مطالعه در جامعه ما که معلوم است. این افسوس بزرگی است که حتی مجالس مذهبی ما نیز در آواز خواندن و مداحی خلاصه شده، که نهایت کارش این است که احساسات را تهییج می کند اما به تفکر و تامل و درایت دینی نمی انجامد. به جای اینکه محور جلسات ما علما باشند مداحان محور شده اند. مخاطب این جلسات سه ساعت سینه می زند اما سه دقیقه نمی تواند درباره اصول دینی که امام حسین برای احیا آن شهید شد، صحبت کند. نتیجه این است که یا در مقابل طرز فکر غیر دینی تسلیم می شود وکم کم از این ظواهر هم دست میکشد و لاییک می شود و یا اینکه به عنوان یک آدم احساسی سطحی، بازیچه سیاست می شود و به خیال خود به جنگ یزیدهای جناح سیاسی مقابل می رود.

 

یادم می آید زمانی که ما بچه بودیم ستاره مجالس نوجوانان «جواد فروغی» بود. یعنی محور جلسات، حداقل قاری و قرائت قرآن بود. از قرائت قرآن می شود به تامل و تفکر در قرآن رسید کما اینکه خود «فروغی» رسید و دروس دینی را دنبال کرد و به انگلیسی هم مسلط شد و به یک مبلغ توانمد تبدیل شد. اما امروز جشن «نوگلان مداح» برگزار می کنیم. نوگل مداح یا نوجوان مداح یا پیرغلام مداح چه چیزی برای عرضه دارد تا مخاطب خود را در برابر سیل تفکرات و شبهات ضددینی مقاوم کند و ایمان او را در این دوره حساس آخرالزمان حفظ کند؟ جوانی را می شناسم که از 16 سالگی تا 20 سالگی هر هفته به هیات فلان مداح می رفت و 5 ساعت سینه می زد و همین جوان امروز به جایی رسیده که با ساده ترین شبهات وهابیت دست از ولایت اهل بیت می کشد. آن چهار سال اگر فقط یک کتاب در اثبات ولایت اهل بیت خوانده بود یا چند جلسه سخنرانی خوب گوش کرده بود امروز وضعش این نبود. آن دیگری به عشق حسین اکتفا می کند و احکام دین جد حسین را با چهار تا شبهه ساده فیلسوفان ملحد غربی زیر پا می گذارد... نمی خواهم آواز و مداحی را کلا انکار کنم. بعضی از این اشعار در پرورش احساسات ما نسبت به اهل بیت موثر هستند. اما احساس کافی نیست. آواز و مداحی و ذکر و ورد و دعا به عنوان نمک غذا خوب است نه خود غذا. غذایی که فقط نمک باشد، می کشد، زنده نمی کند.

 

دستگاه های فرهنگی ما که گویا دانش و درایت و دلسوزی کافی ندارند و می خواهند عمر و جوانی ما را بسوزانند. خودمان به فکر باشیم.

 

در عمر ما گاهی نسیم معنویت می وزد و حال را خوش می کند. اگر احساس خوبی نسبت به مذهب پیدا کرده اید و به خدا و رسول و اهل بیت و نماز و دعا علاقمند شده اید از فرصت استفاده کنید و کتاب خوب بخوانید و سخنرانی خوب گوش کنید تا این حال خوب شما پایدار شود.

 

به قول یکی از اساتید ما عشق قبل از عقل پایدار نیست. اگر مخرب نباشد خیری هم ندارد. عشق بعد از عقل پایدار است و عاقل عاشق را به مقصد می رساند.


 کتابهای شهید مطهری و علامه طباطبایی یا سخنرانی های دکتر محمد اسدی گرمارودی و حجت الاسلام علوی تهرانی می تواند ریشه های اعتقادی شما را محکم کند. سخنرانی های دکتر اسدی را می توانید از سایت ایشان به نام عقل و وحی به طور رایگان دانلود کنید. برای دانلود رایگان سخنرانی های حجت الاسلام علوی نیز به سایت ایشان مراجعه کنید.


۹۵/۰۳/۱۶
شهاب الدین

نظرات  (۱۳)

۱۶ خرداد ۹۵ ، ۰۱:۳۳ -- رجعت صدر --
سلام
به نظرم شما خیلی تک بعدی دارید به قضیه نگاه می کنید... این ظواهری که شما فرمودید یک ابزارند برای رسیدن به باطن دین...

نماز خواندن، مداحی، روضه گوش دادن و قرآن خواندن ابزارند
همین مداحی اگر با اشعار پرمحتوا و پیام رسان بتواند افکار و اندیشه های جوانان را به سمت و سویی درست و عملی جهت دهد...
در واقع این ما هستیم که از این ابزار به صورت درست بهره برداری نمی کنیم...
یادمان باشد که چهارمین مرتبه از مراتب عزم، تلاش برای شبیه شدن عقلی و شرعی به یک انسان مومن از لحاظ صورت ظاهر است...
پاسخ:
علیک السلام
پست جالب بود ازش یاد گرفتم. اطراف منم ادمهایی هستن که یه مدت به قول خودشون مذهبی بودن و الان ...
پاسخ:
خواهش می کنم. بله متاسفانه...
۱۶ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۴۸ ....مسعود ....
ممنونم 
متشکرم مطلب خوبی بود
پاسخ:
خواهش می کنم
۱۶ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۲۳ ماهی سیاه کوچولو
حسین (ع) بیشتر از آب تشنه لبیک بود

افسوس که بجای افکارش زخمهای تنش را نشانمان دادند

و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند...

موثرترین عامل در نابودی هر ایدئولوژی ، حامیان آن ایدئولوژی بوده اند که بد فهمیدند، با احساس به ظواهر چسبیدند و به بد ترین شکل از آن دفاع کردند...
در جامعه ما  سطحی نگری و عدم مطالعه ی عمیق دردی است بسیار گران....
ممنون بابت این نوشتار
پاسخ:
بله فرمایش شما کاملا صحیح است. ممنون
راستی بعده سالها یاد جواد فروغی افتادم... سرچی زدم در مکتب علامه گوگل و سایتش را پیدا کردم... خاطرات خوبی از این ستارهی دوران نوجوانی ما برایم زنده شد... یادش بخیر
پاسخ:
یادش بخیر...
شما با حضرت آقا نسبت ندارین؟
آخه حضرت امام خامنه ای امروز در مورد ولنگاری دستگاه هایی فرهنگی صحبت کردند در دیدار نمایندگان مجلس دهم
خدا حضرت آقا را حفظ نمایند
الکی مثلا من ذوب شده در ولایت مطلقه فقیه هستم :-)
پاسخ:
ایشون که با مداحی رابطه شون بد نیست :-)
۱۷ خرداد ۹۵ ، ۰۱:۱۳ سراج الدین
آقا با این حرفت که مطالعه و استدلال و اساسا هر اقدام فکری عمیقی در بین مذهبی ها مهجور شده موافق ام.
اما با اینکه فکر میکنی اگر آدم ها مطالعه کنن دیگه همه مشکلات حل میشه  جواب ها از قبل نوشته شده و باید یکی بره خونه مخالف ام. قضیه اینقدر هم ساده نیست. یعنی شاید همون بهتر باشه که آدم ها نخونن وگرنه خیلی ها همین دوزار اعتقاد هم از کفشون میره.
پاسخ:
البته عمیق نبودن مختص مذهبی ها نیست. سکولاریزم و لیبرالیزم و ...هم در جامعه ما به کروات زدن و  این مظاهر خلاصه شده...
البته که بسیاری ازجواب ها از قبل نوشته شده و مثلا خیلی از شبهاتی که درباره اصول عقاید امروز مطرح می کنند، شبهات قدیمی است که ابن سینا و خواجه نصیر پاسخ داده اند...
من برای همین مصداق تعیین کردم در مطالعه و سخنرانی چون باید چیزی گوش کرد و چیزی خوند که شما رو جلو ببره...و این کار اون جریانی هست که هم فقه میدونه هم اصول هم تفسیر قرآن هم تاریخ هم فلسفه و هم عرفان...آدم هایی که نام بردم در پایین این متن از این جریان فکری هستند. متاسفانه حتی خود شما هم با این جریان میانه خوبی نداری برادر! و از قربانیان این وضعیت فرهنگی هستی! شما آثار علامه رو بخون و ببین همین دوزار اعتقادی که داری از بین میره یا اینکه اعتقادات شما مستدل تر و محکم تر میشه...همین شیعه در اسلام و قرآن در اسلام و دو جلد بررسی های اسلامی و...
۱۸ خرداد ۹۵ ، ۰۱:۳۸ سراج الدین
شیعه در اسلام رو خوندم٬ کتاب خوبیه و اساسا علامه از هر نظر انسان در خور توجهیه
اما اصلا حرف من اینه که اینطور هم نیست که همه چیز جواب داره و فقط کافیه شما بری بخونی و اگر مشکلی هست بخاطر نخونده. 
مارو اینطور ننواز برادر
پاسخ:
چون مرا با تو هست میلی ...واسه همین مدام می زنم تو سرت لیلی! مخلصیم برادر
۱۸ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۰۰ شرف‌الدین
یادداشت خیلی خوبی بود. من هم توی این زمینه خیلی حرف دارم. ان شاءالله یک پست درباره اش مینویسم
پاسخ:
سپاس
چقدر این پست حرف دل بود.
تشکر.
پاسخ:
ممنون از لطفی که دارید.
مشکل این نیست که سخنرانی گوش نمیدن مشکل اینه که رائفی پور و پناهیان گوش میدن! مشکل این نیست که مطالعه ندارن مشکل اینه که مطالعه شون از روزنامه کیهان بیشتر نمیشه!
- در مورد نظر آقای سراج الدین هم باید بگم: بله همه ی جواب ها نوشته نشده؛ اصلا نمیشه که بشه! قرار نیست که با خوندن کتاب های افرادی مثل علامه و آقای مطهری جواب همه ی شبهه ها و سوالاتمونو بگیریم قراره با نحوه ی تفکر و پیدا کردن جواب این افراد آشنا بشیم بعد خودمون به جواب برسیم!
پاسخ:
دقیقا فرمایش شما صحیح است. برای همین من در متن مصداق هم آوردم چون دعوت کلی به کتاب و سخنرانی نمی تواند خیلی مفید باشد. سخنرانی های استدلالی و دقیق هم اگر نگوییم نایاب حداقل کمیاب شده اند و باید گشت با ذره بین تا دو سخنران مثل جناب آقای علوی و جناب آقای اسدی پیدا کرد.
۲۹ خرداد ۹۵ ، ۰۱:۲۸ فیلسوف ملحد غربی
این اذهان ساده هستند که شبهات ساده میتونه اونارو تغییر بده. ذهن راسخ، در مقابل شبهات ساده متزلزل نمیشه. ایراد فطعا در دینداران شماست نه در شبهات ساده ی ما😊
پاسخ:
سلام علیک

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی