الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

وهم مهم بودن

چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱ ق.ظ

یک سری آدمها هستند که به واسطه سِمَت، دانش، تجربه، هنر یا خیلی از فضیلتهای اکتسابی دیگه، آدمهای مهمی هستند و  طبیعتا خودشون هم به این امر واقفند.

اما این وسط دو دسته دیگه هم داریم: یکی اونهایی که مهم هستند اما پیش خودشون فکر میکنند بیشتر از میزان واقعی مهم اند. دسته دوم هم افردای که اصلا مهم نیستند اما خودشون فکر میکنند خیلی آدمهای مهمی هستند.

اگر با دقت به اطراف خودمون نگاه کنیم، میتونیم خیلی از این افرادی که "خود مهم پنداری کاذب" دارند رو ببینیم. احتمالا توی تعیین مصادیقش اختلاف نظر وجود داره اما به نظر من میشه به افراد زیر به عنوان "خود مهم پنداران کاذب" اشاره کرد. البته کاملا واضحه که اگر گروه یا قشر خاصی رو توی این دسته جا میدیم، به این معنا نیست که تمام افرادش اینطوری اند. بلکه فقط از باب اغلبیت هست.

 

1-دانشجویان علوم سیاسی: از ترم اول چنان کت و شلوار تنشون میکنند و کیف چرم دست میگیرند و فضای سیاسی دنیا رو تحلیل میکنند که انگار همه شون دکتر ظریف اند!

2- مهمانداران هواپیما: با چنان عشوه و کرشمه ای راه میرند که انگار هواپیما مال باباشونه! واقعا غذا جلوی مردم گذاشتن و جمع کردن آشغالهاش اینقدر کار فاخریه؟ چرا اینقدر ناز و کرشمه دارید پس؟!

3- کارمندان سازمان انرژی اتمی: کارمندهای کاملا معمولی سازمان انرژی اتمی هم چنان حرف میزنند که انگار  نفر اول لیست ترور اف_بی_آی و موساد اند!

4-دانشجویان دانشگاه شریف: درسته که بسیاری از دانشجویان دانشگاه شریف این پتانسیل رو دارند که با پشتکار و تلاش بتونند افراد دانشمندی بشند، اما کسی به صرف دانشجوی شریف بودن آدم مهمی نمیشه! آخه چرا از همون ترم اول احساس الیت بودن میکنید؟!

5-مسئولین تورهای خارجی در آژانسهای مسافرتی: اینها فکر میکنند خودشون یک جهانگرد واقعی با کوله باری از تجربه های جهانی اند! حالا طرف تا دیروز میز کناری داشته بلیط اتوبوس سمنان میفروخته!

6-وکلای معمولی: طرف پرونده بالاتر از چک و طلاق بهش نمیدند، ولی یه جوری لباس میپوشه و اظهار نظر میکنه انگار وکیل دعاوی تجاری بین المللی تو آمریکاست!

7-اعضای معمولی سپاه قدس: درسته که سپاه قدس یک شاخه مهم از سپاه هست، ولی آخه برادر من تو که فقط یک آدم معمولی توی اون مجموعه ای، چرا احساس میکنی قاسم سلیمانی هستی؟!

8-اساتید دانشگاه های آزاد و پیام نور شهرستانهای کوچک: واقعا چرا احساس میکنید عضو هیئت علمی آکسفوردید آخه؟! مگه هر استاد دانشگاهی لزوما فرهیخته و اندیشمنده؟!

9- فوتبالیستها و بازیگران: دیگه نیاز به توضیح نداره. اظهر من الشمس که میگند همینه!

10- شاگردان آقای بهجت: افرادی که با نحوه کلاسهای حوزوی آشنایی داشته باشند، میدونند که موقع تدریس درس خارج، برای همه امکان شرکت فراهمه. من و شما هم میتونیم بریم بشینیم سر کلاس و اینجوری نیست که استاد انتخاب کنه چه کسی بیاد چه کسی نیاد. ولی خیلیها هستند که میگند ما شاگرد آقای بهجت بودیم و طوری برای خودشون کلاس میذارند که انگار جزو اصحاب سِرّ ایشون بودند!

11- مدرسین زبانهای خارحی: طرف یه جوری رفتار میکنه انگار از ناف نیویورک یا پاریس اومده و مجبوره با یه مشت احمق جهان سومی سر و کله بزنه! خب برادر من تو اگر رتبه ات بهتر شده بود که نمیرفتی زبان بخونی. حالا داری واس ما کلاس میذاری؟!

12- خانواده امام خمینی: من واقعا نمیفهمم نسبت خونی با امام داشتن چه فضیلتی داره که  "بیت امام" و "خانواده امام" بودن شده اسباب کلاس و احترام؟! حتی در حد نوه و نتیجه و نبیره!

۹۵/۰۴/۲۳
شرف‌الدین

نظرات  (۵)

شرف الدین بجز مورد شماره 12 با بقیه هاش چه لبخندهای طویل زدم دمت گرم
اما نمیدونم چرا با مورد شماره 12 هم نظر نیستیم 
من نمیگم اینا مهم هستند اما خود مهم بودن هم ندارند
پاسخ:
سیدجان به نظرم خاندان خمینی اصلا دلیل نداره که اینقدر پررنگ بشند و سفر استانی و خارجی برند و خبرگزاری داشته باشند و ....
اصلا معنایی نداره که اگر بزرگی از دنیا میره، اقوام و بستگانش برای خودشون دم و دستگاه راه بندازند
۲۴ تیر ۹۵ ، ۰۸:۱۸ سنگـــ ـــول
سلام
خوش به حال خیام با اون درجه بسیار بالای دانش و فرهیختگیش ، مردی که با اون همه فایده برای بشریت و اون درجه شعر و شعور گفت :
از آمدنم نبود گردون را سود
از رفتن من جاه و جلالش نفزود
طنز با مزه ای بود.
خدا رو شکر که با صنف ما مواجه نیستید وگرنه گردن ما هم از بیخ تیغتون میگذشت.
پاسخ:
اگر خیلی ناراحتید میخواید گردن شما هم بگذرونیم!! :)))))))))))
۲۴ تیر ۹۵ ، ۱۱:۴۵ هانیه شالباف
واقعا عالی بود :))
به این اقشار افرادی روهم که برای برجام توی صفحات اجتماعی شون خییلی ابراز علاقه کردند اضافه کنید (نه اونایی که یکی دوتا پست گذاشتن, اونایی که خود کشی کردن)
انگار اینا پای میز مذاکره بودن !
پاسخ:
آره واقعا :))))))
 اینا همه از آثار این تفکره که آدم خودش رو مستقل نبینه و زیر برچسب خاصی بره . آخ امان از این برچسب خوردن و برچسب زدن :)
( لازمه حالا که تنور داغه بحث دهه هفتادی ها رو دوباره پیش بکشم ؟ :)) ) 
من تا حالا از دانشجوهای شریف برخورد متکبرانه ای ندیدم ، حتی رتبه های تک رقمیشون  . 
بازیگرا و فوتبالیستا :) امان امان :) 
خانواده ی آقای خمینی که سهله :) این روزا نوه ی فردین هم یکی از اساطیر اینستگرام هستن :)) 
مهماندارهای هواپیما ، واقعا نمیدونم چرا اینقدر سرخوشن . نصفه شبی با چنان لبخندی آدمو بدرقه میکنن که واقعا شرمنده میشه :) به نظرم بد نیست که اینقدر تلاش میکنن برای مهمان نواز به نظر رسیدن .حالا هر چقدرم تصنعی باشه . 
+ بقیشون رو نمیشناسم :) 
پست حوبی بود . 

پاسخ:
سلام
انگار اگر منم چیزی نگم، خودتون علاقه دارید بجث دهه ها رو وسط بکشید!! :))))
شاید راجع به بچه های شریف اشتباه میکنم. پس با اجازتون بچه های دندون شهید بهشتی رو جایگزین شریف میکنم!! :)))

نوه فردین رو خوب اومدید انصافا

نکته خوبی گفتید: تلاش برای مهمان نواز به نظر رسیدن! وای که من چقدر متنفرم از این مهربونی های تصنعی! و چقدر هم این رفتار بین مهماندارها و کارمندان رستورانهای شیک رایجه

ارادت
آقا منم تو مورد چهارم بات مخالفم!  بچه های شریف بندگان خدا من هرکی رو دیدم اصلا خودشو نمی گرفته هیچ وقت! اصن اونا چنان تو عوالم علمی مستغرقن که به چیزای دیگه فکر نمیکنن! اما خدایی عِرق شدیدی روی شریف دارن و از لحاظ علمی هیچ جای دیگه تو این مملکتو قبول ندارن که باز هم من بشون حق می دم!!!!
بقیه موارد رو تقریبا همه رو از نزدیک باشون ارتباط داشتم (البته غیره فوتبالیست و بازیگر که اظهر من الشمسه!) بات هم عقیده ام!!!
شرف جان در مورد سه پای قدس هم البته که... ولش کن...
دو گروه دانشگاهی رو هم من اضافه کنم که به غلظت مواردی که مطرح کردی نیست ولی خوب گفتنش خالی از لطف نیست!!! تو دانشگاههای سراسر کشور فقط دو دسته هستن که از ترم یک همگی هم رو مهندس صدا میکنن! یکی مهندسین محترم کشاورزی هستن و دیگری بچه های زمین شناسی مهندسی!!! به خدا خود رشته های فنی هم اینجور مهندس نمیگن به همدیگه که اینا میگن!
یه تجربه دیگه هم که من داشتم مسئول تقسیم اتاقهای خوابگاه و تحویلش بود که دقیقا سالی یه بار دانشجوها کارشون بش می افتاد و دقیقا تو این یک سال احساس میکرد مهمترین آدم روی زمین هست و امر بر همه مسجل می شد که خدا خرو میشناخت که بش شاخ نداد!!!
 دستیاران داروخانه ها
ماموران مرکز بهداشت که معمولا حتی فوق دیپلم هم ندارن ولی همه دکتر صداشون می کنن!!!!
کارمند بخش اداری مالی ادارات در روزهای آخر ماه که کارمندا وقتی میبیننشون ازشون میپرسن پس حقوقا چی شد؟ اونام میگن ایشالا همین روزا میریزیم به حسابتون!!! انگار از جیب مبارک دارن می پردازن!

اما از شوخی بگذریم نکته دیگه اینکه این رفتار تو دنیای مجازی نمود خیلی بدتری داره، فک کنم قبلا تو یکی از نوشته هام گفته بودم! آدمهایی که هیچی نیستن ولی احساس مهم بودن میکنن و در واقع دنیای مجازی بشون وزن میده! مثلا 1000 تا فالوور و 2000 لایک یعنی تایید همه چیز، یعنی همه کاراشون درسته!
اون وقت همون رفتار زننده رو تو دنیای واقعی با فخر و توهم انجام میدن!!

و در پایان اینکه ما کامنت نمیذاریم نمیذاریم وقتی میذاریم 6000 خط حرف می زنیم به تلافی سکوتمون!!!
مرسی
پاسخ:
سلام
ممنون از این کامنت و اظهار نظر پر و پیمون! :))

-آقا  راجع به بچه های شریف من دیگه تسلیم! چند نفر بهم گفتند. لابد دارم اشتباه میکنم.
- خیلی با مهندسهایی که گفتی در ارتباط نبودم ولی کاملا قابل حدسه که چرا روی "مهندس" گفتن تاکید دارند!
- مثالهای دیگه هم خوب بود. مخصوصا کارمندان اداری مالی :))))
-درباره فضای مجازی هم باهات هم نظرم. آدمهایی که هیچی نیستند بی دلیلی بزرگ میشند.

-در پایان ما هم خیلی مخلصیم! :))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی