الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

پدیده اجتماعی یا عبادی؟

دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۰۱:۵۸ ق.ظ

در برابر منتقدان افراط در عزاداری و خلق مناسک جدید و دهه ها نوظهور، عده ای از دیندارن و مومنین از این آیینها دفاع میکنند و معتقدند اینها زاییده فرهنگهای مختلف است که با ذائقه مردم ارتباط دارد و تا زمانی که مستلزم عمل حرام نباشد، نباید در برابر آنها حساس بود.

 

به نظر میرسد ریشه این بحث به این سوال مهم برمیگردد و آن اینکه اساسا ماهیت عزاداری چیست؟ آیا یک عمل اجتماعی است که خودبخود در بستر اقلیم ها و  فرهنگ های مختلف رشد و نمو و تغییر پیدا میکند و تلاش برای تغییر و اصلاح آن معنایی ندارد؟ یا یک عمل عبادی و شرعی است که باید در چارچوب های شرعی و مطابق با سنت و سیره معصومین آن را اقامه کرد؟

 

به عنوان مثال باید عزاداری را مانند عمل میهمانی گرفتن دانست که هر منطقه و فرهنگی آداب و رسوم و پذیرایی خاص خود را دارد؟ یا باید یک عمل عبادی مناسکی مانند حج دانست که احکام و آداب آن توسط شارع مشخص شده و هر فردی با هر فرهنگی هم که باشد در برابر آن منقاد است؟

 

این پرسش بسیار بنیادین است که پاسخ به آن میتواند از اعوجاج فکری و عملی جلوگیری کند. چرا که آنچه بسیار مشهود است اعوجاج فکری و عملی است. مانند افرادی که پیاده روی اربعین و شیرخوارگان حسینی را میپذیرند اما با برگزاری عاشورای شمسی یا دهه محسنیه یا قمه زنی مخالفت میکنند.

 

#تزکیه عزاداری

۹۷/۰۶/۲۶
شرف‌الدین

نظرات  (۵)

پیاده روی اربعین در بهترین جایگاه اعمال مستحبی قرار دارد
به شرطی که از آن سوء استفاده نشود
و به انجام واجبات لطمه وارد نکند

اما مراسم شیرحوارگان و ... خیلی از مراسم به نظرم بدعت هستن

تازه خدا در قرآن میگه پیامبر برای شما الگو هست
و اعتقاد شیعه بر اینه که امام نیز در جامعه الگو هست

حالا بین اللهی کمی تفکر گنیم 
امام زمان (عج) که حتما در سوگ و عزای جدش حسین (ع) هستند ، چگونه برای جدشان عزاداری میکنند

در کدامین مراسم ها ممکنه حضرت حضور داشته باشند

من از شهر شما خبر ندارم 
اما در تبریز تا ساعت یک ونیم و گاها 2 نصف شب باصدای خیلی بلند در خیابان ها عزاداری میکنند
آیا واقعا عزاداری میکنند؟

پاسخ:
سلام علیکم
راجع به پیاده روی اربعین قبلا چندمطلب همینجا نوشتم. حقیقت اینه که حتی یک حدیث هم در توصیه به پیاده روی اربعین نداریم. 


متاسفانه شعائر ما در دایره شرع نیست و کلی از اعمال ما تو این روزها خلاف شرع و معصیته
۲۸ شهریور ۹۷ ، ۰۰:۰۴ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
در اینکه نحوه عزاداری بستگی به فرهنگ هر منطقه داره که شکی نیست. میشه به جای صفت عبادی از واژه دیگه‌ای استفاده کنیم که مفهوم افزایش معرفت رو داشته باشه.
پاسخ:
خب طرح سوال همین بود که آیا عزاداری به طور کامل به فرهنگ ها واگذار شده؟ جواب این سوال رو باید مشخص کنیم
اصل دین هم با فاصله گرفتن از مبدا و گسترش در فرهنگ‌های مختلف رنگ و بوی فرهنگ‌ها و حتی اشخاص رو گرفته چه برسه به مناسک کاملا اجتماعی مثل عزاداری....
پاسخ:
همینطوره. خیلی جاها نمیتونیم مرز بین اسلام و فرهنگ حجاز رو تشخیص بدیم
اعلام عزاداری بعنوان «عمل عبادی» خیلی سنگینه. نمیدونم واقعا ماثوری دربارش هست یا نه... ولی نکته خیلی مهمیه. دست  مریزاد. و اون مقایسه اخر که واقعا سوال خوبیه
پاسخ:
چرا سنگینه؟


درسته که من نظر خودم رو دارم ولی میگم اصلا مهم نیست آدم کدوم تئوری رو بپذیره. مهم اینه که اگر کسی یک تئوری رو پذیرفت، دیگه به نتایجش هم پایبند باشه و خلاف اون مبنا حرفی نزنه؟
بد گفتم. منظورم اینه که ادعای سنگینی هست و باید برای این ادعا دلیل اورد...

تئوری در معنای کلی؟ قابل تامل ه
پاسخ:
به نظرم با مراجعه به نصوص و بررسی سیره این مساله قابل اصطیاد هست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی