الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

ترجمه نادقیق یک اصطلاح

پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۰۱:۴۶ ق.ظ

یکی از هنرهای ترجمه، انتخاب دقیق واژه هاست. به این معنا که باید لغتی انتخاب شود که دقیقا بیانگر مفهوم اصلی باشد و نه از آن دور باشد و نه با دیگر لغات در زبان مقصد اشتراک داشته باشد.

با توجه به این نکته، یکی از اصطلاحاتی که به زعم نگارنده به اشتباه ترجمه شده است، استفاده از واژه "خودارضایی" برای "استمناء" است.

اصطلاح فقهی استمناء معنای مشخصی دارد است ولی واژه خودارضایی به معنای راضی کردن خود از طریق فریب دادن و گول زدن خود است. شاید معادل مناسب برای واژه استمناء، خودانزالی باشد.

 

واضح است که خودارضایی معنای بسیار گسترده تری از مسائل جنسی دارد و رفتارهای بسیاری را می توان راضی کردن خود از طریق فریب خود دانست.

به عنوان مثال کسی که پولهای شبهه ناک و حرامی به دست می آورد اما به جهت آرام کردن وجدان خود اقدام به ساخت مسجد میکند، در حقیقت خودارضایی میکند. کسی که وظایف شرعی اش را انجام نمیدهد اما در ایام محرم روضه برگزار میکند و گمان میکند این کار عوض واجباتی است که ترک کرده، مشغول خودارضایی است. کسی که به پدر و مادرش بی احترامی میکند اما برای تشفی خاطر خود نسبت به بقیه مردم مهرورزی میکند، مشغول خودارضایی است. و قس علیهذا

 

 

۹۷/۰۴/۱۴
شرف‌الدین

نظرات  (۲)

سلام،

با نظرتان موافقم. در واقع این اشتباه شایدمربوط بشه به یک نوع شرمندگی  از این کار!
پاسخ:
سلام
شاید
۱۶ تیر ۹۷ ، ۱۵:۴۹ ــ ـکمشـــ
دلیلی پیدا نکردم که معنی این واژه ارضا از طریق فریب دادن خود  باشه. به نظر میرسه راضی کردن خود کاربرد زیادی تو روانشناسی داشته باشه و افراد از راه‌های درست خودشون رو راضی کنند.
شاید بهتر باشه واژه مورد نظر این پست رو خود فریبی در نظر بگیریم. و از بحث لغوی که بگذریم تا اونجا که من دیدم اکثریت قریب به اتفاق دینداران مشغول خود فریبی هستند. بعضی با انجام کارهای بزرگ و چشم پرکن و بعضی با انجام کارهای کوچیک و حتی بدون تظاهر...

پاسخ:
اگر فریب فریب دادن بخشی از خودارضایی نبود،خود مجامعت یه جور خودارضایی بود

متاسفانه باید بگم موافقم. حالا نه با "اکثریت قریب به اتفاق" ولی بخش زیادی همینجوری اند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی