الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

آیا وکلا به بهشت میروند؟

يكشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۰۸ ق.ظ

بسیاری از افراد این سوال برایشان وجود دارد که نقش وکیل در پرونده چیست؟ میگویند وقتی وکیل می داند که حق با یکی از طرفین است، چرا باید از فردی که فاقد حق است دفاع کند؟

 

به این پرونده واقعی توجه کنید:

«دو نفر برای معامله یک منزل مسکونی قراردادی را امضا میکنند. در متن این قرارداد اشاره شده که خریدار طی سه فقره چک با شماره های مشخص، مبلغ سه میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت به فروشنده پرداخت نموده و الباقی مبلغ نیز در روز محضر پرداخت خواهد شد. پس از امضای قرارداد، خریدار به بهانه اینکه دسته چک شخصی اش مشکلی دارد، تحویل چکها را به فردا موکول میکند و فردا نیز بهانه دیگری می آورد و عملا پیش پرداخت را نمی دهد. از سوی دیگر فروشنده هم با امضای قرارداد اقرار کرده که مبلغ را تحویل گرفته. فروشنده نزد وکیل میرود و استمداد میکند. وکیل نیز پیشنهاد میکند که فروشنده برای احقاق حقوق خود اعلام کند که چکها مفقود شده و درخواست کند که چکهای جدید تحویل شود.»

 

آیا واقعا چکها مفقود شده است؟ وکیل صادقانه حرف میزند یا دروغ میگوید؟ اگر وکیل طرف مقابل به امضای فروشنده استناد کند دروغ گفته است یا راست؟

 

تفاوت بین عالم ثبوت و اثبات و بازی در زمین هرکدام از این عوالم، تنها یکی از مواردی است که وکیل را با پرسشهای اخلاقی مواجه می سازد. آیا می توان به صورت قطعی گفت وکیل یکی از طرفین اهل دوزخ است و وکیل طرف دیگر اهل بهشت؟

 

۹۷/۰۲/۲۳
شرف‌الدین

نظرات  (۶)

 اگر معرفت شناسی هر یک آن باشد که به دنبال حق باشند، هر دو به بهشت می روند ولو اشتباه کنند سهواً
پاسخ:
اینم میتونه یکی از نظریات باشه
سلام
سپاس
مثال از خودتونه جسارتا؟
پاسخ:
سلام علیکم
مثال واقعی بود
یعنی برای دفاع از حق از فعل ناحقِ دروغ استفاده بشه؟
چقد عجیب.
به نظر میاد که در این رشته سخت میشه پول حلال و غیر حلال رو از هم تشخیص داد.
پاسخ:
خیلی هم عجیب نیست
وقتی شما ببینید یک نفر با زرنگ بازی و نینرنگ سه میلیارد تومان از یک نفر گرفته و راه دیگری برای احقاق حق ندارید، حاضر نیستید به دروغ مصلحت آمیز متوسل بشید؟
فکر م یکنم دروغ مصلحت آمیز هم شرایطی داره!

اگر قرار است ما با پیروی از امامان و الگوهایمان مسلمانی کنیم سیره ی آن ها این نبوده است.
مثال بارزش حضرت علی بودند در زمان خلافت خودشان! وقتی سپر خود را در دست مرد یهودی می بینند او را به دادگاه می برند و می گویند این سپر مال من است اما اکنون در دست این فرد است. قاضی می پرسد دلیل داری؟ شاهد داری؟
جواب حضرت منفی است...
و قاضی حکم بر ضرر ایشان می دهد
بعدا فرد یهودی با دیدن همین رفتار سپر را پس داده و مسلمان می شود.


با تشکر از مثال نه چندان صحیح تان و این که قطعی به اتفاقات مربوط به علوم انسانی نگاه نمی کنید.
پاسخ:
به نظرم میشه بررسی کرد که رفتار حضرت به عنوان یک رفتار واجب بوده یا صرفا یک کار اخلاقی؟

سلام
1. خب چه کاریه؟ اصلا از اول چنین پرونده ای رو قبول نکنید... مجبور که نیستید...

2. به هر حال شغل های حقوقی مشکلات اینچنینی زیاد دارند. چه کسی می تواند تضمین کند که قضاوت یک قاضی کامل و درست است و مشکلی ندارد؟
پاسخ:
سلام و رحمه
1- مثال برای خودم نبود. صرفا یکی از دوستان بابت این پرونده از من مشورت گرفتند

2- به نظرم لازمه که قبل از شروع به این کارها، پرسشهای اخلاقی مربوط رو جواب بدیم
البته که نمیشه در این شرایط دروغ مصلحت آمیز گفت تا اونجا که من شنیدم دروغ مصلحت آمیز رو در شرایط نجات یک انسان از مرگ یا در برابر دشمن موقع جنگ و یا آشتی دادن دو مومن جایز میدونن 
این کار طبق نظریه اخلاق کلبرگ میشه گفت قابل دفاع باشه اما اینکه براى احقاق حق مجبور باشى فعل خطا انجام بدى فک میکنم ضعف چهارچوب حقوقی یک جامعه اسلامی رو نشون میده
درست نمیگم؟
پاسخ:
شما میتونید از اون طرف به ماجرا نگاه کنید
یک نفر به خاطر نیرنگ دیگری به خاک سیاه نشسته و زندگی خودش و خانواده اش در آستانه نابودیه. با این ادعای خلاف واقع هم هیچ حقی از کسی ضایع نمیکنه و صرفا به حق خودش میرسه. نمیشه از این روش برای احقاق حق و جلوگیری از فروپاشی خانواده استفاده کرد؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی