الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

چرا چرخ جمهوری اسلامی نمی چرخد؟؟

شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۴۳ ق.ظ

چندان بی راه نیست اگر ادعا کنیم که امروز عموم مردم ایران احساس می کنند جمهوری اسلامی دچار ناکارآمدی مفرط شده است. طوری که ساده ترین امور را یا نمی تواند انجام دهد و اگر هم انجام می دهد با هزینه گزاف و روش های نادرست انجام می دهد. اما دلیل این مشکل چیست؟ چرا جمهوری اسلامی در شرایطی که حتی بالاترین مجریان آن حیات نظام را در خطر می بینند نمی تواند اوضاع خود را بهبود دهد؟


می شود به دلایل متعددی اشاره کرد اما اگر بخواهیم از نگاه دانش مدیریت نگاه کنیم باید بگوییم هر سازمانی ۴ منبع اصلی دارد: منابع مالی، مادی، انسانی و اطلاعاتی. از میان این منابع مهمترینشان منبع انسانی است. این انسان است که هدف را تعیین می کند و منابع دیگر را در جهت هدف، سازمان می دهد


به همین دلیل جمهوری اسلامی از ابتدای قوام یافتنش روی این منبع حساس بوده و تلاش کرده است ضمن کنارگذاشتن نیروهایی ناهمسو با گفتمان رسمی، در تمامی پست ها نیروهایی را به کارگیرد که در تقویت این گفتمان همداستان باشند.

طبیعتا در تمامی کشورها به موضوع وفاداری نیروی انسانی به نظام توجه می شود اما در این رابطه جمهوری اسلامی دچار چند اشتباه مهم شده است:

1-    پذیرش تام و تعهد کامل به جمهوری اسلامی را بر هر معیاری دیگری از جمله کفایت و کارآمدی و گاه سلامت اقتصادی و اخلاقی اولویت داده است.

2-    این سختگیری را به سطوح مدیریتی مختلف و حوزه هایی که ماهیت سیاسی و ایدئولوژیک نداشتند گسترش داد و از همه مهم تر:

3-    آنقدر مفهوم وفاداری و جمهوری اسلامی را بسته تعریف کرد که بسیاری از افراد شایسته از دایره بیرون افتادند.


در مقابل این روند حذفی بسیاری از ناشایست ها با رعایت همین معیارهای سیاسی-ایدئولوژیک به راحتی خود را وارد سیستم کرده و تا بالاترین سطوح پیش می روند.

 

دلیل اینکه امروز چرخ جمهوری اسلامی نمی چرخد این است که بدنه حکومت (از پایین ترین تا بالاترین سطوح) پرشده است از نیروهای بی کفایتی که تنها توانایی آنها همنوایی با معیارهای مورد پسند نظام بوده است. امروز تعداد نیروهایی شایستهای که بتوانند مشکلات نظام را حل کنند بسیار اندک شده اند. نیروهایی که میتوانند به نظام کمک کنند یا به اشکال مختلف از بازی حذف شده اند یا اساسا امکان ورود به نظام را پیدا نکرده اند.

۹۷/۰۱/۱۸
سراج الدین

نظرات  (۴)

متن رو که میخوندم اسم اخوندی تو ذهنم بولد شد:|
پاسخ:
سلام
فرقی نمی کنه اسم کی برجسته بشه
سلام
سال نو مبارک
در واقع متاسفانه سیاست های نظام افراد وفادار به نظام را جذب نکرده بلکه در بسیاری از موارد افراد ریاکار و متظاهر به وفاداری به نظام اسلامی را جذب کرده و در کنار این، افراد وفادار حقیقی که در شرایطی از روی دلسوزی ایرادات و مشکلات نظام را یادآوری کرده و نظام را نقد کرده اند، دچار حذف فیزیکی یا معنوی شده اند.
پاسخ:
سلام
کاملا موافقم
بعد دیگر این قضیه هم عدم اهتمام به تربیت نیروی انسانی کارآمد است
متاسفانه نظام جمهوری اسلامی در سال های اخیر با توجیهات زودگذر مثل بی تجربگی از حضور جوانان در بدنه اصلی نظام خودداری کرده است. طبیعی است که کسب تجربه جوانان، ممکن است در مقطعی برای نظام هزینه بردار باشد و حتی گاهی گام هایی اشتباه برداشته شود اما نباید فراموش کرد که تجربه با آزمون و خطا و اشتباه به دست می آید.
بی تجربه نگه داشتن اجباری نسل بعد، و دور نگه داشتن ایشان از پست های کلیدی
در بلندمدت هزینه های جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل می کند
پاسخ:
با این یکی که به شدت موافقم
البته آقایون بی تجربگی جوون ها رو بهونه دل نکندن خودشون از قدرت می کنن
همان سخن مشهور شهید چمران که:
«می‎گویند تقوا از تخصص لازم‎تر است، آن را می‎پذیرم. اما می‎گویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را می‎پذیرد، بی‎تقواست.»
شاید این هم به نوعی صدق کند، که بی اعتمادی به جوانان هم حاصل نوعی بی تقوایی است.
پاسخ:
سلام
حاصلش نیست. سرپوشیه برای بی تقوایی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی