الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

اشتباهات رایج 5

جمعه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۷، ۰۶:۵۱ ب.ظ

 

اعتکاف در لغت به معنی حبس کردن و پیوستگی به چیزی داشتن است. این پیوستگی لزوما پیوستگی مثبتی نیست. کما اینکه در قرآن اشاره شده که حتی بت پرستان نیز کنار بتهایشان اعتکاف میکردند. مثلا حضرت ابراهیم به آزر و قوم بت پرست خود فرمود: «ما هذه التماثیل التی انتم لها عاکفون؟» اما در زمان خود حضرت ابراهیم اعتکاف به معنای توحیدی آن هم وجود داشت و خداوند از ابراهیم و اسماعیل خواست که «طهّرا بیتی للطائفین و العکفین و الرکع السجود»

 

اعتکافی که در اسلام به عنوان یک عبادت توحیدی آمده، آداب و احکام خاصی دارد. مثلا اینکه نباید کمتر از سه روز باشد، حتما فرد باید روزه باشد. همچنین برای ایام انجام اعتکاف فقط یک قید وجود دارد و آن اینکه باید در روزهایی باشد که روزه گرفتن در آن ممنوع نیست. پس همین که اعتکاف با اعیاد فطر و قربان تداخل نداشته باشد، می توان اعتکاف را برگزار کرد. اما فضیلت برگزاری اعتکاف برای چه ایامی است؟

در کشور ما در سالهای اخیر آنچه بسیار رایج شده، اعتکاف ایام البیض ماه رجب است. به نحوی که بسیاری از مساجد در این ایام برنامه اعتکاف برگزار میکنند و هر سال نیز به تعداد اعتکاف کنندگان اضافه میشود و این مساله از طریق رسانه های رسمی نیز به شدت ترویج میشود. حتی برخی تقویم ها 13 رجب را آغاز ایام اعتکاف معرفی کرده اند. اما آنچه در روایات ما به عنوان سنت پیامبر اکرم (ص) وارد گردیده این است که حضرت در دهه آخر ماه مبارک رمضان اعتکاف میکردند و حتی یک روایت (ولو ضعیف و مجعول) درباره توصیه به اعتکاف در ماه رجب وارد نگردیده.

پس از ترویج اعتکاف ایام رجب از سال 1375، عده ای تلاش کردند که به نوعی این کار را توجیه کنند و به همین خاطر استدلالاتی را بیان کردند:

«اول آنکه ماه رجب، یکی از ماه های حرام است و از روایات استفاده می شود که اعتکاف در ماه های حرام، نسبت به دیگر ماه ها از فضیلت بیشتری برخوردار است.

 دوم، روزه در ماه رجب دارای فضیلت خاصی است، زیرا ماه رجب ماه بزرگی است که مردم حتی در جاهلیّت نیز حرمت آن را پاس می داشتند. اسلام نیز بر احترام و منزلت آن افزود ظاهرا چنین رفتار و باوری نسبت به ماه رجب از دیگر ادیان الهی در میان مردم به جای مانده بود.

 بر پایه حدیثی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) هر کس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند میان او و آتش جهنم به اندازه هفتاد سال راه فاصله می اندازد»

(استدلالات از اینجا https://goo.gl/xZtrWP )

 پرواضح است که استدلالات فوق وافی به مقصود دوستان نیست و صرفا تلاشی ناکام برای توجیه یک عرف بی مبناست.

اولا کدام روایت اعتکاف در ماه حرام را افضل دانسته و آیا پیامبر خدا از این فضیلت بی خبر بوده است که به آن عمل ننموده؟ در فرض وجود چنین روایتی، اختصاص این روایت به سه روز خاص از ماه رجب چگونه قابل برداشت است؟

ثانیا توصیه به روزه ماه رجب هیچ ارتباطی به اعتکاف در ماه رجب ندارد. حتی روایتی که از پیامبر نقل گردیده نیز ایام خاصی را مشخص نکرده است و حضرت صرفا فرموده اند که سه روز از ماه رجب و نه حتی سه روز متوالی.

 

لذا باید گفت آنچه امروزه به عنوان اعتکاف رجبیه در کشور ما رایح شده و تریبونهای رسمی نیز به آن تشویق میکنند، هرچند امری صواب است اما هیچگونه موضوعیتی نداشته و توصیه ای نسبت به آن صورت نگرفته است. در استفتائی که درباره اعتکاف در ماه رجب از آیت الله سیستانی صورت گرفته، ایشان فرموده اند: «اعتکاف همیشه مستحب است و در ماه رمضان تاکید شده و دلیلی بر خصوصیت آن در ماه رجب نیافته ایم»

https://goo.gl/bWbhgr

 

 

۹۷/۰۱/۱۰
شرف‌الدین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی