الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

کمالات سید کمال

يكشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۵۶ ق.ظ

 آیت الله سید کمال حیدری  از طریق برنامه معروفش در شبکه الکوثر و پاسخگویی به شبهات وهابیون به جامعه شناسانده شد اما مخاطبین این برنامه نه ایرانی ها که عرب زبانها بودند. به همین دلیل علیرغم حدود یک دهه حضور آیت الله حیدری در قاب تلویزیون، این روحانی عراقی ساکن قم در بین ایرانیان چندان شناخته شده نبود.

اما ایرانیان نیز رفته رفته و به لطف شبکه های اجتماعی با این شاگرد شهید صدر و افکارش آشنا شدند. نگارنده این سطور تا امروز توفیق نداشته است که ایشان را از نزدیک زیارت کند اما بر اساس شناختی که از مطالعه آثار، دیدن سخنرانی ها و آشنایی با افکار ایشان پیدا کرده است، قائل به وجود چنین خصوصیاتی در ایشان می باشد:

1- برای کسی که با ادبیات فقهی و شیوه رایج استدلال میان فقها آشنا باشد،  ایده های ایشان در بسیاری از موارد بسیار جذاب است. حرکت اصلاحی ایشان و محوریت دادن به قرآن به جای روایات از جمله این عقاید تحسین برانگیز است. ایشان که به علت مناظرات غیرمستقیم طولانی با اهل سنت تسلط زیادی بر روایات شیعه و سنی دارند، اگر به نظریه محوریت قرآن میپردازند قطعا از روی جهل و ندانستنشان نیست. بلکه حاصل ممارست در مواجهه با روایات است. پس قیاس ایشان با برخی روشنفکران دینی که مطالعات حوزوی محدودی داشته اند قیاسی مع الفارق است.

2-یکی از واقعیات این است که بسیاری از علما گاهی به علل مختلفی مصلحت اندیشی میکنند و ملاحظاتی را لحاظ میکنند که خلاف واقعیت است. به عنوان مثال شخص موثقی برای نگارنده نقل میکرد که یکی از روحانیون مشهور در جلسه درسشان گفته بودند که در نسخه های قدیمی زیارت عاشورا، عبارت "جاهدت و شایعت" نیست بلکه "حاربت و شایعت" آمده اما چون مردم آن عبارت "جاهدت" را شنیده اند، این مساله را به مردم نگویید که عقیده شان نسبت به زیارات سست نشود. اما سیدکمال نشان داده که خود را به "حقیقت" متعهد می داند. اگر جایی متوجه شود که حقیقت چیزی برخلاف اعتقادات رایج است، مصلحت اندیشی نکرده و خود را به حقیقت پایبند می داند و حقیقت را مقدس تر از آن می داند که فدای خوشحال نشدن اهل سنت و شهرت فتاوای فقهای سلف کند.

3- فقه و اصول زدگی آفت بزرگ حوزه های علمیه است و به قول یکی از علما طلاب میتوانند در سیستم فعلی حوزه مجتهد شوند بدون اینکه یک صفحه از قرآن را بخوانند. از کمالات سیدکمال این است که علاوه بر فقه و اصول، در تفسیر و فلسفه و عرفان و عقاید نیز صاحب اندیشه و اثر است و این جامعیت در بین معاصرین در کمتر کسی جمع شده است.

4- اگر شما برخی مراجع را از نزدیک دیده باشید، به احتمال زیاد از تعینات و پروتکل های رفتاری آن شخص و اطرافیان تعجب کرده اید. روزی این حقیر به همراه عده ای از دوستان محضر یکی از مراجع بودیم، ایشان برای دست دادن با ما، صرفا انگشتان دستشان که روی شکمشان بود را باز کردند و حرکاتشان هم بسیار کند و با حالت خاصی بود که القاء معنویت کند. یکی از ویژگی های آقای حیدری که در ویدئوهای ایشان قابل مشاهده است این است که ایشان اهل این تعینات تصنعی نیستند. تند حرف میزنند، خوش خنده هستند، شوخی میکنند و عادی رفتار میکنند.

5- علمای زیادی هستند که تئوری های مختلفی مطرح میکنند اما این تئوری ها را هیچگاه در مصادیق جزئی اعمال نمیکنند. اما سیدکمال حیدری تئوری قران محوری خود را به صورت عملی در باب "فقه المرأه" اجرا کرد و نتایج عملی تفکرات خود را آشکار نمود.

 

 

چند روز پیش عده ای از اساتید حوزه طی بیانیه ای سیدکمال حیدری را منحرف علمی و عملی دانستند. مطالعه آن بیانیه انسان را به یاد داستان معروف شهید مطهری می انداخت که عده ای با قطار ایستاده کاری ندارند اما به محض حرکت قطار به آن سنگ میزنند. حالا که فردی از داخل حوزه های علمیه در حد بضاعت خود قصد اصلاح دینی و مبارزه با جهل و خرافه را دارد، حداقل کاری که می توان کرد حمایت معنوی از این حرکت است و چنانچه کسی با بخشی از عقاید ایشان مخالف است، شیوه صحیح بدون شک برخورد علمی همراه با استدلال است و نه بیانیه های کلی و غیرعلمی.

۹۶/۱۲/۲۰
شرف‌الدین

نظرات  (۷)

از مقدمه ی شما صرف نظر میکنم.
1-هرچند دانایی،درایت و کلا فقه الحدیث و دانش های پیرامون سنت این فرد جای بحث دارن اما در بیانیه ی فقهای امت در خصوص این منحرف تصریحی به این مسائل یافت نشد.بر فرض پذیرش ادعای شما درخصوص دانایی این منحرف در باب سنت،ما این منحرف رو در کنار منحرفی مانند نجم آبادی قرار خواهیم داد.
2-این مطلب صرف ادعاس.مثال شما هم از قضا میزان دقت شما رو مشخص خواهد کرد.نیازی به نقل درگوشی های آخوند شهیر با خودتون نیس چراکه در مورد تفاوت در نسخ زیارت عاشورا تقریبا قریب به اتفاق مراجعین اهل فضل به شریف بحار به این تفاوت برخورد میکنن و از قضا این مساله اساسا چندان درگوشی نیس.
3-خلاف به عرضتون رسوندن.اتفاقا در همون سطح نخست و پایه های نخستین طلاب به حفظ و قرائت قرآن(در غالب مدارس جز30در پایه ی نخست)مشغول میشن.درمورد فلسفه و عرفان البته نخست باید اثبات کنین که چنین چیزهایی نسبتی با اسلام دارن بعد بیایین دانستنش رو اسباب مباهات بدونین.از نظر2فقیهی که انحراف این منحرف رو در قالب بیانیه عیان فرمودن اساسا فلسفه ی صدرا و عرفان ماحی الدین(لعنه الله)خلاف عقل،مذهب و از واردات سوء مخالفین شیعه س.ضمن اینکه فلسفه ی صدرا و این چیزا هم کم و بیش در مدرس علمی آموزش داده میشن‌.
4-لودگی و سبک سری البته از منحرف بدور نیس اما برای اینکه میزان اسلامی بودن برخورد این منحرف  رو برای خودتون روشن کنین و شناختتون رو از این توهمات و تخیلات کمی پالایش کنین به برخورد این منحرف و اطرافیان منحرف تر از خودش در دفترش با آقای میلانی رجوع کنین.این منحرف رسما میهمانانی که قصد بحث دارن رو بیرون میکنن.
5-قرآن محوری به شیوه ی این منحرف چیز جدیدی نیس و پیش تر نجم آبادی،خرقانی،سنگلجی و...هم شعار عُمری رو سر دست بلند کرده بودن.از قضا خرقانی و نجم آبادی به مراتب از این منحرف دانشمندی و دانشورزی بیشتری هم داشتن.البته اونا هم(مثل الان که این منحرف مورد حمایت شماهاس!)مورد حمایت منورالفکری وقتشون که غالبا بابی-ازلی بودن قرار داشتن‌.
+ضمنا بیانیه ی جمعی از اساتید که برخی از فضلای درجه ی اول شیعه ن در حمایت از بیانیه ی مراجع معظم تقلید صادر شد.هم بیانیه ی وحید(ادام الله ظله الوارف)و هم بیانیه صافی(ادام الله ظله الوارف)از قضا در برابر خرافه پردازی،جهل و انحراف این منحرف هم بود پس لطفا دست به انقلاب صوری و جابجایی جاهل و عالم نزنین.جلوی فقهای شیعه از این اوباش و اراذل حمایت کردن کار صحیحی نیس.
پاسخ:
سلام و وقت بخیر
من به قرینه هر شماره ای که شما نوشتید، مطلبی رو عرض میکنم:

1- به نظرم ما زمانی میتونیم به کسی بگیم "منحرف" که یک معیار و شاخص محکم که هیچگونه تردیدی نسبت به اون وجود نداره و از جانب خداوند و  ولی معصوم به نحو غیرقابل خدشه ای به دست مار سیده است داشته باشیم و بعد هرکس که از اون شاخص انحراف پیدا کرد رو منحرف بنامیم. لذا این ادعا که آقای حیدری منحرف هستند به نظرم صرفا یک ادعاست که گوینده اش باید ابتدا شاخص رو مشخص کنه و بعد انحراف ایشون از اون شاخص رو اثبات کنه. همچنین عبارت "فقهای امت" به نظرم خیلی عام بود. در مملکتی که حدود صد صاحب رساله و هزاران فقیه وجود داره، نمیشه به حدود ده نفر گفت "فقهای امت". هرچند تمام اون بزرگواران انسانهای دانشمند و محترمی هستند.

2- متوجه نشدم که چه چیزی "صرفا ادعاست"؟ مثالی هم که عرض کردم اتفاقا موید عرضم بود. خود شما هم فرمودید که "اهل فضل" اگر مراجعه کنند متوجه اختلافات میشند. پس در علن و مرئی این حرفها گفته نمیشه.

3- در رابطه با تدریس قرآن در حوزه ها دوتا نکته رو عرض میکنم: اولا قرآن جزو دروس اصلی حوزه نیست یا حداقل جزو دروس اصلی همه مدارس دینی نیست. ثانیا حتی اگر فرمایش شما صحیح باشه، حفظ و قرائت قرآن خیلی متفاوت هست با فهم و تفسیر قرآن. صحبت آقای حیدری محوریت دادن به قرآن است. یعنی منبع اصلی فتاوا باید قرآن باشه و روایات در کنار قرآن مورد بررسی قرار بگیره. بدیهیه که حفظ و قرائت (در فرض وجود در تمام مدارس علمی) به هیچ وجه وافی به این مقصود نیست. واقعا شان قرآن درحوزه ها نباید در حد حفظ و قرائت و تیمن و تبرک باشه. شما هم احتمالا کتب فقهی و استدلالات فقها رو دیدید. واقعا در هر پنجاه صفحه کتاب فقهی (مثل جواهر و غیره) به چند آیه قرآن استناد شده؟ در رابطه با فلسفه و عرفان هم حقیقتش من خیلی حس خوبی به اینها ندارم. ولی نمیتونم مثل شما صریح بگم که اینها کلهم باطله. هنوز به چنین جزمی نرسیدم. حتی اگر برسم هم خواهم گفت این نظر شخصیه منه و دلیلی نمیشه که هرکس جز این فکر کنه داره اشتباه میکنه.

4-  الفاظی مثل لودگی و سبک سری الفاظ جالبی نیستند و بهتره که در یک فضای علمی و انسانی ازش استفاده نکنیم. از ماجرای آقای میلانی هم بی خبرم. ولی به نظر بنده مخالفین اندیشه آقای حیدری اگر روش مکتوب رو برای پاسخ دادن به ایشون انتخاب کنند خیلی بهتره. چون در این صورت وزنه علمی هر کدام از طرفین برای بنده و شما هم قابل لمس میشه.

5- قرآن محوری اقای حیدری با شعار قرآن بسندی خلیفه دوم خیلی فرق داره. عنوان کامل نظریه ایشون "نظریه محوریه القرآن و مداری السنه" هست. پس به هیچ وجه ایشون مثل خلیفه دوم  حسبنا کتاب الله نمیگند. بلکه میگند محوریت باید با قرآن باشه و روایت در مرحله بعدی قرار دارند. نظر امثال سنگلجی هم باید کامل نقل بشه و بعد نقد و بررسی بشه.

+ من خدمت آقایون وحید و صافی ارادت دارم و به هیچ وجه به این بزرگواران و نویسندگان اون نامه اهانتی نکردم. صرفا عرض کردم که راه برخورد با اندیشه و نظریه علمی، اندیشه و نظریه علمی هست. من خیلی خوشحال میشم که استدلال آقایون رو بشنوم.


در آخر هم ممنونم بابت اینکه وقت گذاشتید و مطلب رو خوندید و یک کامنت پربار گذاشتید
مشتاق شدم بیشتر بشناسمشون.
پاسخ:
میتونید عضو کانالشون بشید. کانال فعالی دارند
۲۱ اسفند ۹۶ ، ۰۸:۲۰ قله علم و تقوی
در دنیای معاصر که اساساً دین و دینداری به معنای مصطاح خودش بسیار رنگ باخته و نیاز درونی به معنویت با شیوه هایی مثل زن و یوگا و ...ارضاء میشه و در بسیاری از کشورهای سرآمد جهان آمار خدانابوری نزدیک پنجاه درصده افق دید ما به عنوان دغدغه مندان دین اید خیلی وسیع تر باشه و سنگینی رسالتمون در این برهه ظلمانی رو هر چه بیشتر درک کنیم.تجربه تکفیر و انگ انحراف به این و اون چسبوندن مقصور به صالحی نجف آبادی و شیخ هادی تهرانی معروف به مکفرو...نیست بلکه سیره مستمر ارباب کلیسا در قرون وسطی بوده.حالا امروز کلیسا کجای زندگی انسان غربی جا گرفته؟مکفر بالکسر و مکفر بالفتح هر دو از صحنه زندگی انسان مسیحی حذف شدند و با بچه بازی هایی که خیلی از اوقات به تعبیر قرآن کریم منشأش طغیان درونیه (ما اختلف الذین اوتوا العلم ...الا بغیا بینهم) نه تنها مسیحیت که مسیح رو هم از مردم گرفتند.آقایانی که دست به قلم و اصدار بیانیه می برند آیا به این هم نگاه می کنند که تداعی و انعکاس اینکار برای یک نوجوان دهه هشتادی اینه که آیت الله ها همدیگر رو قبول ندارن و سلیقه هاشون با هم فرق داره و...اونوقت توقع داریم اینها به سمت روحانیت بیان برای نیل به حقیقت واحدة؟کلا یک ذره فکر هم بکنیم خوبه بلکه از بعضی ادله میشه استحبابش رو هم ثابت کرد.
پاسخ:
دوره ای که یک فتوای میرزای شیرازی قلیانهای دربار رو هم میشکست گذشته. علتش هم همین بی وقت سخن گفتن ها و تضییع سرمایه هاست
۲۵ اسفند ۹۶ ، ۱۲:۴۷ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
درست بودن و درست گفتن تو این دوره زمونه سخته! 
پاسخ:
باید آماده باشی که هزینه اش رو بدی
۲۵ اسفند ۹۶ ، ۲۳:۳۱ ــ ـکمشـــ
یا للعجب!!!
تا حالا فکر می کردم تکفیر مال قرن ها قبله! نمی دونستم  تو عصری که درصد قابل توجهی از جامعه کل علما رو کنار گذاشتند و این درصد هر روز بیشتر می شه،  هنوز کسانی از متولیان دین، کسانی دیگر از خودشون رو منحرف میخونند. 
تا اونجا که من دیدیم دانشمندان غیرمسلمان از اخلاقیات دینی ما بیخبر، اینطور به مخالف خودشون برچسب نمیزنند. کجا دارید میرید واقعا؟ کل کشتی داره غرق میشه شما فکر وصله ی بادبانید؟


پاسخ:
البته تکفیر به معنای دقیقش رخ نداده. ولی واقعا عجیبه که یک سری اساتید بزرگ (که خیلی هاشون کاندید مرجعیت اینده اند) در رابطه با یک مساله علمی چنین برخورد سخیفی انجام میدند
سلام و رحمت
1-ملاک و معیار در مبنا،بنا،روش و...دقیقا محکمات مذهب ماس.مقصود از فقهای امت هم چندان پیچیده نیس که شما دنبال روشن شدنشین.اصلا برای راحتی کار شما من همون مراجع جامعه ی مدرسین به علاوه ی 2نفری که در کنار سید سیستانی(حفظه الله)در نجفن رو میگم(میشد از سید روحانی(حفظه الله)هم نام برد که اوضاع رسما در اون صورت بحثمون از فسق منحرف وارد وادی کفر منحرف هم میشد.)
2-اینکه علما اهل ذبح حق بپای مصلحت اندیشین صرف ادعاس.مثالتون رو هم عرض کردم که در گوشی نیس.بله اگر مقصودتون این بود که نمیان رو منبر بحث نسخه شناسی و مقابله ی متون رو ارایه کنن،قطعا چنین نمیکنن چون پای منبر مردم برای نسخه شناسی نیومدن ولی باور کنین اگر شما از همون منبری بپرسین یا همونجا پاسخ صریح و نه درگوشی میگیرین یا با کمی تاخیر و رجوع به نسخ مختلف توسط اون اینطور خواهد شد.این مثال شما که اصلا و رسما تو نشریات مرتبط هم درموردش میتونین بخونین و اصلا درگوشی نیس.دیگه چیزی که رسما تو سمات درموردش نوشتن رو آخه شماها چطوری درگوشی میدونین؟!
3-من نمیدونم شما کجا درس خوندین ولی در شهرستان خودم و تهران،من هر جا دیدم،هم قرائت،هم حفظ و هم تفسیر قرآن رو داشتن.اصلا تو دروس مدارس مختلف اینا اتفاقا مشترکن.دوستای من برخیشون در کنار تفاسیر نمونه و المیزان که اجبارین،کلاس برهان و مجمع هم داشتن.
خیلی از کتب فقهی و استدلالات فقها رو هم دیدم و حرف شما صحیح نیس.درمورد همون مصداقی که آوردین بگم که اصلا همون جلد نخست جواهر همون اولش در باب طهارت همون اول این باب در تعریف طهارت فقط4تا آیه ی قرآن اونجا ذکر کردن.4آیه تا صفحه ی4اونجاس.اصلا همه ش هم از روایات باشن مشکلی نیس چون طبق همون قرآن باید از اهل ذکر(ع)پرسید و...قبلا ایراد رو به شرایع میگرفتن.جواهر شرح بر شرایع بود.شرایع هم چیزی شبیه رساله س.تو مقدمه ش رسما"سالنی ان املی علیه مختصرا فی الاحکام"اومد و میتونین بخونین.
4-خب اخوی شما مثل اینکه کلا بی خبرین.قم و نجف به فارسی و عربی بر این منحرف رد نوشتن حتی یه کلمه جواب نداد.روی اینترنت نقد نوشتن جواب نداد،تو روزنومه نوشتن،جواب نداد دیگه رفتن دفترش که اون اتفاق افتاد.اگر منظورتون از مکتوب چیزی تو مایه های این206مورد ردی که مثالا در:

http://www.kitabat.info/index.php 

و ایناس که خب این منحرف جوابگو نیس.این 206تا رو تازه قطره ای از بحار بدونین.
5-ایده ی این منحرف تفاوتی با ایده ی اون ملعون نهایتا درش نیس.ملعون هم اتفاقا گاهی روایت رو پیش میکشید.سنگلجی،نجم آبادی و خیلی از بابی-ازلی جماعت هم دقیقا همین حرفا رو میزدن البته با سوادتر بودن.
+اعلان فسق و کفر هم یکی از راهای ما در برابر منحرف اهل فراری مث این و امثال ایناس!






پاسخ:
علیکم السلام ورحمه

من دوباره متناظر با شماره ها نکاتی رو عرض میکنم:

1- باید ببینیم تعریف شما از محکمات مذهب چیه. اتفاقا خود آقای حیدری به تازگی یک درس خارج امامت شروع کردند و تو جلسه اول درباره مفهوم ضروری دین و مصادیقش صحبت کردند. تو کانالشون هست. به نظرم شنیدنش مفیده. درباره فقهای امت هم یه بار دیگه کامنت اولتون رو نگاه کنید. اونجا گفتید "بیانیه ی فقهای امت در خصوص این منحرف..." در صورتی که اونجا هیچکدوم از بزرگوارانی که بیانیه دادند جزو لیست جامعه مدرسین نیستند.

2- اولا که در مثل مناقشه نیست. ثانیا باید قبول کنیم که بسیاری از فقهای ما برخی مسائل رو حاضر نیستند بگند. مثل همین موضوع ورود اسرائیلیات به منابع حدیثی. یا همین مساله اعتکاف که به زودی درباره اش مینویسم ان شاءالله

3- تو مدرسه ای که من تو تهران درس خوندم خبری از قرآن نبود. درضمن حتی تو مدارسی که شما درس خوندید، واقعا حجم دروس فقه و اصول با دروس قرآنی برابر بود؟ بحث آقای حیدری اینه که باید قرآن محور باشه و تمرکز اصلی روی قرآن باشه. همچنین اون مقداری که من فقه خوندم، آیات قرآن واقعا نقش چندانی در استدلالات ندارند. اگر هم باشه به قول شما همون صفحات اول و در حد کلیات

4- کاش چند نمونه از نقدهایی که نوشتند اینجا میگفتید. این لینکی که دادید چیزی نداشت یا حداقل من چیزی پیدا نکردم. لطفا اگر سایت یا کتابی در این زمینه میشناسید به من هم معرفی کنید.

5- به نظرم شما ایده آقای حیدری رو درست متوجه نشدید وگرنه این حرف رو نمیزدید. یه بار ایده ایشون رو از زبان خودشون (و نه نقلهای دیگران) بخونید و بشنوید. احتمالا نظرتون عوض میشه


+اعلان کفر و فسق متوقف بر اثبات کفر و فسقه. اول اونو باید ثابت کنید

شما دنبال پاسخ نیستین وگرنه مطالب رو واضح و گمراهی این منحرف رو از اون هم واضح تر میافتین!
http://www.kitabat.info/list.php?list=20&part=1
سمت چپ مانیتور،کمی از ردود بر این منحرف رو میتونین بخونین.

پاسخ:
الان دیدم. یک نگاه اجمالی انداختم. برخی مسائلی که تو همین نگاه اجمالی دیده میشد، اساسا کذب بود. یعنی سیدکمال این ادعا رو نداره و دوستان به ایشون منتسب کردند و بعد نقد کردند. مثل مساله عدم عصمت ائمه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی