الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

چه کسی حاضر است قربانی شود؟

دوشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۶، ۰۹:۳۲ ق.ظ


امروز کمتر کسی می تواند انکار کند که ایران با ابرچالش هایی مانند بحران بیکاری، ورشکستگی صندوق های بازنشستگی، بی آبی، آلودگی محیط زیست و ... روبرو است. در چنین شرایطی مهمترین منبع درآمدی کشور که فروش نفت خام است نیز به دلیل کاهش قیمت نفت و گسترش منابع جدید انرژی رمق گذشته را ندارد و بر اساس نظر کارشناسان بعید است قیمت آن افزایش یابد


در آمد حاصل از فروش نفت و مابقی درآمد های دولت تقریبا برابر با هزینه جاری آن است؛ یعنی دولت فقط آنقدر درمی آورد که بتواند حقوق کارکنانش را بدهد و عملا نمی توان از آن انتظار ایجاد شغل و اجرای طرح های بزرگ عمرانی را داشت. سرمایه گذاری خارجی نیز به دلیل تحریم ها و ناپایدار بودن روابط ایران و جامعه جهانی حتی پس از برجام نیز عملا محقق نشده است.

 

لایحه بودجه سال 97 در چنین شرایطی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و در آن چند راه حل برای افزایش درآمد دولت جهت تامین منابع مالی طرح های ایجاد اشتغال پیش بینی شد. مهمترین این ایده ها افزایش قیمت حامل های انرژی، محدود کردن شمول یارانه بگیران و افزایش عوارض خروج از کشور بود. از این سه تنها مورد سوم که از لحاظ مالی کم اهمیت ترین بود با کمی تغییر پذیرفته و دو مورد دیگر به صورت کلی کنار گذاشته شد.

 

فارغ از صحیح یا غلط بودن ایده های دولت، واقعیت اقتصاد ایران نشان می دهد که امکان ادامه روش های پر ریخت و پاش قبلی در اداره کشور ممکن نیست و اعمال تغییرات عمیق ضروری است. با این حال از نحوه مخالفت ها با لایجه بودجه چنین استنباط می شود که مجموعه نظام تمایلی به تغییر جدی که باعث اعتراض شود را ندارد و به تبع همین مسئله از عامل تغییر نیز حمایت نمی کند.


به این عدم حمایت از تغییر، فعالیت های فرصت طلبانی که تلاش دارند کوچکترین نارضایتی به بهانه ای برای زمین زدن دولت تبدیل شود را اضافه کنید. نمونه اخیر فعالیت های این گروه ساماندهی اعتراضات مشهد بود که گران شدن تخم مرغ را به بحرانی ملی تبدیل کردند.


پیامی که مدیران اجرایی از چنین شرایطی دریافت می کنند این است که عامل اجرای تغییرات عمیق قربانی خواهد شد و باید برای همیشه از زمین بازی خداحافظی کند. از آنجا که طبیعتا کسی دلش نمی خواهد چنین نقشی را بازی کند دولت نیز به راحتی از طرح های خود عقب نشینی می کند.

 

قطعا در نظر نگرفتن منافع بلند مدت ملت و توجه به رضایت خاطر آنی مردم بحران های فعلی را عمیق ترخواهد کرد و ضرر آن نهایتا متوجه تمام مردم خواهد شد. امروز همه ما باید بپذیریم که اقتصاد کشور نیازمند جراحی است و این جراحی قطعا دردخواهد داشت. به جای بستن دست و پای جراح باید به او در انتخاب بهترین روش و اعمال آنها کمک کرد.

۹۶/۱۲/۰۷
سراج الدین

نظرات  (۳)

مروز همه ما باید بپذیریم که اقتصادکشور نیازمند جراحی است و این جراحی قطعا دردخواهد داشت!
چقدر این تحلیلتون منطقی و دوست داشتنی بود!
ممنون
اما به این همه خرج...مخارج و ریخت و پاش های دولت مردان رو هم اضافه کنید انصافا
 ذخایر نفتی ایران در جایگاه چهارم پس از کانادا، عربستان و ونزوئلا قرار گرفته و ذخایر گازی‌مان غنی‌ترین منابع گاز دنیاست.
ایران نه تنها در نفت و گاز بلکه در ذخایر معدنی هم بسیار غنی است و نزدیک به ۷ درصد مواد معدنی جهان را در اختیار داره. 
ایران نهمین کشور دارای ذخایر مس، هشتمین کشور دارای ذخایر آهن، دهمین کشور دارای ذخایر اورانیوم، یازدهمین کشور دارای ذخایر سرب در جهانه...
سنگ آهن، روی، نقره، منگنز، کروم و... هم داره. منظورم این نیست که باید ذخایرمون رو بمکیم تا تموم شه (که البته درحال حاضر عملا ایران داره همین کارو می‌کنه! ولی منظور این که نه تنها کفاف خرج و برج دولت را می‌ده که این همه ثروت بی حساب عامل سوءمدیریت شده)
نکته اینکه بیشتر معادن ایران در مالکیت حکومته! سرمایه‌گذاری عملا غیر ممکنه (یکی تحریم‌ها و یکی محدودیت‌های داخلی)
دولت هم دست از سرمایه‌گذاری برداشته!
فقط بخش معدن ایران توانایی اشتغالزایی بالایی داره... اگه به جای خامفروشی نفت و البته مواد معدنی ایجاد پالایشگاه و کارخانه‌های فراوری را در دستور کار قرار می‌دادیم الان مشکل اشتغال تا حدود زیادی حل بود.
وارد بحث گردشگری، عمران، ساخت و ساز و ... نشیم بهتره...
متاسفانه بی درایتی سبب شده رانت‌خواری و واسطه گری و دلالی به صورت سیستماتیک بین تصمیم گیران اعم از دولت و مجلس و... شایع بشه و کسی به فکر توسعه ی پایدار نباشه
مطمئنن کسی دوست نداره قربانی بشه
ولی از اون بدتر اینه که تو چهل سال اخیر کسی دوست نداشته از رانت خودش کم بشه وگرنه این همه بحران قابل جلوگیری بودن و البته نظریه پردازان بزرگ اقتصادی و مدیریتی بوده‌اند که مانع از این بحرانها شوند ولی افسوس که کسی برایشان تره هم خُرد نکرد و نمی‌کند...

سلام،

سیستم کفگیرش به ته دیگ خورده. علت اصلی را باید در ساختار حاکمیت ولایت فقیه دید. تا این ساختار عوض نشود، هر روز بدتر از دیروز!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی