الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

ما و اعتراضات (۱) - چرا اینقدر خشن؟؟

جمعه, ۱۵ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۱۱ ب.ظ

اعتراضاتی که در خیابان های مختلف ایران دید شد را نه می توان جنبش نامید و نه یک انقلاب. بیشتر از هرچیز بغض شکسته و خشم مردمی بود که از فساد، بیکاری، گرانی و ناکارآمدی اقتصادی نظام به ستوه آمده و بدون هیچ رهبر و گروه مرجعی و حتی خواسته واحد و مشخصی به خیابان ها آمده بودند.

متاسفانه این اعتراضات به سرعت چهره خشنی به خود گرفت که نتایج ناخوش آیندی داشت. اگرچه نمی توان به صورت کامل احتمال نفوذ خارجی را نفی کرد اما اگر کسی با جامعه ایران و اقشار فرودست آن به صورت مستقیم رابطه داشته باشد به خوبی درک می کند که این خشونت ها چندان دور از انتظار نبوده است. اگر دقت کنید بیشتر کشته ها مربوط به شهرهای کوچک است و در شهرهایی مانند دورود و ایذه عموم مردم اسلحه دارند و در این مناطق حتی برگزاری یک عروسی نیز ممکن است با تلفات همراه باشد.

شهرهای دیگری مانند نجف آباد (در اطراف اصفهان) و منطقه حاشیه ای آن (معروف به یزدانشهر) در روزهای معمولی نیز شاهد درگیری اشرار و خلافکاران هستند. اینکه در چنین شهرهایی که متاسفانه حل خشونت آمیز مشکلات بخشی از فرهنگ مردم است اینکه یک اعتراض ساده به سادگی تبدیل به اقدامی خشن می شود کاملا طبیعی است. چنین اتفاقاتی به دفعات در مناسبت های مختلف رخ می دهد اما خبر آن چندان شنیده نمی شود.

اما در شهرهایی مانند تویسرکان که مردم آرامی دارد چرا سطح خشونت بالا می رود؟؟ چرا در شهرهای بزرگ نیز شاهد کنش های خشن تری به نسبت اعتراضات جنبش سبز بودیم؟

واقعیت این است که وقتی مردمی مانند همین گردو کاران تویسرکان با خشکسالی و سرمازدگی درختان در زمستان و واردات گردو از چین روبرو شده و به خاک سیاه می نشینند از سر خشم و ناامیدی به خیابان می آیند. چنین مردمی با کوچکترین عکس العمل خشنی از سوی پلیس دست به خشونت می زنند. از سوی دیگر وقتی هیچ گروه سیاسی یا صنفی منتقد رسمی در داخل حاکمیت وجود نداشته باشد  منتقدان بتوانند در قالب آنها فعالیت کنند و این گروه ها بتوانند تظاهرات ها را رهبری و از اقدامات خشونت آمیز احتمالی جلوگیری کند طبیعی است که اعتراض خیابانی به سرعت خشن شود. 

اعتراض مسلامت آمیز باید در شرایط عادی تر تمرین شده باشد. اما وقتی نظام دربرابر هر نوع اعتراض مسالمت آمیزی همان شیوه ای را در پیش می گیرد که دربرابر یک اقدام مسلحانه در پیش میگیرد نباید انتظار داشته باشیم مردم بلد باشند مسالمت آمیز اعتراض کنند.

وقتی همه اینها را در نظر بگیریم از تعداد کشته ها شکه نمی شویم و تازه متوجه می شویم که چه قدر خود مردم ما برای خشونت آمادگی دارند. به نظر می رسد در صورتی که اعتراضات آینده از کنترل خارج شوند ایران زمینه لازم برای بدتر از سوریه شدن را دارد.

۹۶/۱۰/۱۵
سراج الدین

نظرات  (۷)

من ساکن تبریزم
به غیر از یه روز که تظاهرات (آن هم خیلی آرام و اندک) شکل گرفت
بقیه روزا جوّی آرام بر شهر حاکم بود

هر چند از بازار خبر دارم که خرید و فروش خیلی خیلی کم شده

و ماموران نظامی دائم در شهر تردد میکنند 
اما من  تا حال درگیری ندیدم

اما یه صفحه در اینستا فیلمی از درگیری ارسال کرده بود و نوشته بود تبریز
حالا من نمیدونم واقعی بود یا نه(منظور مال امسال و این در گیری ها)

خلاصه تو این صفحه در گیری هایی از شهر های دیگه هم بود
و من با توجه به مورد بالا نتونستم به طور کامل همه اون فیلم ها رو باور کنم

دوست دارم هر کسی هر جا هست اطلاعاتی که واقعی هست بگه بدونم

هر چند از  گرانی و این وضع اقتصادی بسیار ناراضی ام
اما با این حرفتون که با ادامه درگیری ها ، از سوریه هم بدتر میشویم به شدت موافقم

حتی امکان جدایی و بخش بخش شدن کشور هست
منتظر اخبار از دوستان هستم
دولت اصلا اعتراضات و تجمعات مسالمت آمیز چند ماهه مردم رو ندیده که حالا بخواد در مقابلش مثل اقدام مسلحانه برخورد کنه!!
پاسخ:
سلام
دیدن اما نه به عنوان اعتراض، بلکه به عنوان اغتشاش
هیچی دیگه بعد از خشکسالی و زلزله و... چشممون به خشونت ملت روشن :(

هرموجود یا ساختاری که خشک باشه و انعطاف نداشته باشه محکوم به شکسته

شاهم چشمشو به اعتراضات مردم بست و گفت اینا همش نواره :ا


پاسخ:
سلام
بله متاسفانه
ترس اصلی خود من اینه که هموم اشتباه شاه تکرار بشه
۱۹ دی ۹۶ ، ۱۳:۰۵ ــ ـکمشـــ
به نظرم به سادگی نمی‌شه چند علت و معلول شمرد و نتیجه‌گیری کرد. مشابه همین علت و معلول‌ها تو شهرهای دیگه هم هستند اما اونجا اتفاقی نیفتاده.
مسایل اجتماعی خیلی پیچیده هستند.
کاش یه بررسی اماری انجام بشه و ببینیم این‌ها چند نفر بودند و چه انگیزه‌هایی داشتند تا با احتیاط بیشتری به اونها نمایندگی مردم رو بدیم.
سلام،

مردم آغازگر خشونت نبودند، رژیم بود! مردم از نقشه ی بخشی از رژیم بر علیه بخش دیگرش، استفاده کردند و حرف دلشان را زدند، اینجا بود که رژیم خشونت بکار برد ، عده ای کشته شدند و فعلن هم سه نفر در بازداشت کشته شده اند ( خود کشی ) ، 
پاسخ:
سلام
به شخصه معتقدم که رژیم در کل سعه صدر بیشتری نشون داد . البته در متن هم گفتم که با توجه به شهرهایی که کشته داشتن نباید از تعداد کشته ها تعجب کرد. 
۲۱ دی ۹۶ ، ۱۶:۰۲ یک مسلمان
سلام...چه تحلیل ضعیفی...و از همه تعجب برانگیزتر اینکه این تحلیل ضعیف رو در تارنمای شما خوندم! دور از انتظار بود واقعا.

تمام گزارش ها حاکی از این بود که افراد مسلح دستگیر شده در شهرهای کوچک عمدتا اهل اون شهرها نبودند.  بعضی از آقایونی که اینجا توی شهرستان های اطراف اصفهان گرفته بودند از کرمان بودند! بعد تازه احتمال می دید وجود عناصر خارجی رو؟

پرسنل فولاد و ذوب آهن بارها و بارها رفتن دم مجلس و اعتراض کردن و شعار و تحصن و.... هیچ برخوردی هم به وجود نیومد.


اما با عدم وجود یک گروه سیاسی و صنفی برای هدایت اعتراض ها در مسیر قانونی و مسائل و مشکلات ناشی از نبود آن کاملا موافقم...موفق باشید. 
پاسخ:
سلام
ببخشید دقیقا کدوم گزارش ها؟
۲۲ دی ۹۶ ، ۰۸:۵۰ یک مسلمان
گزارشات میدانی...اظهارات خود مردم و گزارش نیروی انتظامی
همچنین پلاک خودرو ها!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی