الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

ترور سرچشمه

يكشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۴۹ ب.ظ

دیشب و در آخرین سانسِ آخرین روزِ جشنواره سینما حقیقت و بعد از حدود یک ساعت ایستادن در صف، مستند "ترور سرچشمه" به کارگردانی محمدحسین مهدویان را دیدم. فیلم در مورد انفجار حزب جمهوری و شهادت دکتر بهشتی بود.

فیلم با مصاحبه هایی از افراد مطلع شروع شد که جزئیات حادثه را شرح میدادند. برخی نکاتی که در فیلم گفته شد برای مخاطبی مثل من تازگی داشت. مثلا آنجا که میگفت یک عده زیر آوار زنده بودند، جرثقیل آمد و یک تکه بزرگ از سقف را برداشت اما آن تکه دوباره افتاد و احتمالا تعدادی بر اثر همین خطا کشته شده اند.

در ادامه کارگردان به دنبال عامل این ترور گشته بود و انگشت اتهام به تدریج به سمت فردی به نام "کلاهی" و در ادامه مجاهدین خلق نشانه گرفته شد. مجاهدین خلق هیچگاه علنا مسئولیت این عملیات را به عهده نگرفتند اما شواهدی وجود دارد که نشان میدهد مسئولیت این ترور بر عهده مجاهدین خلق بوده است.

قبل ازشروع فیلم که فیلم معرفی شد، ترجمه انگلیسی را Terror in Sarcheshmeh نوشته بود که ذهن مخاطب میرفت به سمت محل وقوع این جنایت که محله سرچشمه تهران است. اما در قسمت انتهایی فیلم، مخاطب متوجه میشد که سرچشمه یک محل نیست بلکه یک شخص یعنی مرحوم دکتر بهشتی است.

کارگردان به سراغ شخصیت مرحوم بهشتی رفته بود و عقاید و نظرات ایشان را بیان میکرد. مثلا اعتقاد عمیق ایشان به جمهوریت، طرفداری ایشان از آزادی بیان، طرفداری ایشان از ریاست جمهوری زنان، مخالفت با شنود و پرونده سازی، صبر و حلم ایشان و سایر فضائل. در انتها مرحوم بهشتی به عنوان قهرمان معرفی میشد و مخاطب را به این سمت رهنمون میکرد که اگر بهشتی زنده بود، انقلاب مسیر دیگری و بهتری میرفت.

فیلم حقیقتا خوش ساخت و اثر گذار بود و مهدویان دوباره نشان داد که میتواند امید سینمای ایران باشد. فیلم که تمام شد، تشویق حضار و صحبتهای مخاطبین در راهروی خروج، نشان میداد که اثری که مدنظر کارگردان بوده در مخاطب گذاشته شده است.

 

موقع برگشت، دیدم یک جوان جلوی سینما منتظر ماشین ایستاده. سوارش کردم و درباره فیلم صحبت کردیم. حرف جالبی زد که من را به فکر فرو برد. گفت هرچند در فیلم نشان میداد که مرحوم بهشتی بسیار طرفدار جمهوریت و نظر مردم بود، اما بالاخره ایشان جزو کسانی بود که ولایت فقیه را وارد قانون اساسی کرد!

۹۶/۰۹/۲۶
شرف‌الدین

نظرات  (۸)

۲۶ آذر ۹۶ ، ۱۶:۲۳ خمار مستی
چندین مستند از آقای بهشتی دیدم که امسال از شبکه مستند ایران پخش شد. به گواه همین مستندها هم می‌توانم مطمئن شوم که نسبت به تمامی آخوندهایی که الان زمام امور را بر عهده دارند به مراتب با سوادتر و به روزتر بودند. طبق شنیده ها از نسل اول انقلاب آقای بهشتی شخصیتی به غایت مقتدر بودند که اگر میماندند هچکدوم از مسئولان بعد از اون توانایی مصادره ی انقلاب را نمی یافتند!!! (گناهش پای گوینده ها)
همین که یک آخوند به زبان‌های زنده ی دنیا غیر از عربی مسلط باشد هم خودش نشان برتری بر سایر اهالی این صنف است
خدایش بیامرزاد 
پاسخ:
سلام برادر
آره واقعا. بهشتی یک سر و گردن از بقیه بالاتر بود
اتفاقا توی همین مستند پسر شهید بهشتی میگفت یه بار به بابام گفتم چرا از اصفهان اومدید بیرون؟ ایشون گفت اصفهان تنگ بود.
پسرش میگفت بعدا برای ایشون قم هم تنگ بود، تهران هم تنگ بود، حتی ایران هم تنگ بود
۲۶ آذر ۹۶ ، ۱۶:۳۶ خمار مستی
اما درباره مهدویان باید عرض کنم که من اصلا باش حال نمی کنم
راه نون به نرخ روز خوردن رو یاد گرفته
فیلم اولش ایستاده در غبار به دلیل خلاقیتی که در سبک ساخت به کار برد قابل ستایش بود ولی در سالی که ابد و یک روز و حتی بادیگارد شانس بالایی برای انتخاب به عنوان بهترین فیلم را داشتند به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد
سال بعد عمق فاجعه بیشتر شد.
ماجرای نیمروز ، داستانی که به تنهایی میتونست بار تراژیک یه درام اجتماعی رو پیش ببره با سیاست زدگی بسیار و اضافه شدن داستانهای غیر واقعی جهت جذابتر کردن قصه از کار نخست مهدویان به شدت فاصله گرفت. اما دستاوردش این بود که باز هم فیلم باید تبدیل به بهترین فیلم جشنواره میشد آن هم در حضور فیلم خوش ساختی مثل بدون تاریخ، بدون امضا و حتی ویلایی ها که البته من ندیدمش.
مهدویان اگه کمی از سیاست زدگی فاصله بگیره و تبدیل به یه فیلمساز مستقل بشه (به جای یه فیلمساز سفارشی) مطمئنن جایگاه بهتری در انتظارش خواهد بود و استعدادهای خودش شکوفا تر خواهد شد
پاسخ:
راستش من نسبت به مهدویان چنین حسی ندارم.
ژانری که انتخاب کرده اونه و قصد نون به نرخ روز خوردن نداره
اینکه بهش جایزه دادند هم دست خودش نبوده
درضمن مهارت فیلمسازی خوبی هم داره
سلام، 

آن جوان ستودنی است که خواسش هست فیلم چه چیزی را از ذهن بیننده پنهان کرده است. این را هم من اضافه کنم نه تنها آقای بهشتی این کار را کرد بلکه بنا به نوشته آقای منتظری، ایشان - منتظری -  در وارد کردن اصل ولایت مطلقه فقیه در قانون اساسی نقش اصلی را  داشته است.
پاسخ:
سلام و ارادت
بله. هردوی این مرحومین نقش مهمی داشتند.

سلام.با اینکه خیلی دوست داشتم این مستند رو‌ببینم‌ ، نشد.
اما مستند بانوی قدس ایران رو دیدم و به نظرم جالب بود 
خیلی خوبه که باب ساخت  همچین مستند هایی باز شده امیدوارم‌ ادامه دار باشه 
پاسخ:
سلام و ارادت
من دوست داشتم اون مستندی که درباره قاضی عزیزمحمدی بود رو ببینم. ولی متاسفانه قسمت نشد
۲۷ آذر ۹۶ ، ۱۱:۳۳ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
تنها راه دونستن درست تاریخ، اینه که خودمون بتونیم بریم اون زمان ها و ببینیم کیا چیکار کردند؟!
هر کی یه چیزی میگه و من هر روز سردرگم تر از دیروز!
پاسخ:
حالا مگه الان و در حال حاضر میفهمم دقیقا چه اتفاقی داره میفته؟! :))))))))
۲۷ آذر ۹۶ ، ۲۳:۴۶ ــ ـکمشـــ
به نظر من نیازی نیست غصه‌ی نداشته‌ها رو بخوریم. نگاه منجی جویانه نگاهی از سر ضعفه. اگر به دنبال داشتن کشوری خوب هستیم همین الآن خودمون باید بسازیمش.  ای بسا اگر بهشتی هم میموند با بهشتی این مستند متفاوت بود. کما اینکه بسیاری از افراد در طی زمان نظراتشون عوض شد. این هم یک نمونه‌:
http://mokhber522.parsiblog.com/Posts/21/%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%AA+%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85+%D8%AE%D9%85%D9%8A%D9%86%D9%8A+(+%D8%B1%D9%87)+%D8%9F!!!!/


پاسخ:
باید اینو رونوشت بزنم به محمدحسین مهدویان چون من چنین نظری ندارم! :)))
ولی به نظر من هم اگر بهشتی و مطهری بودند، اوضاع بهتر بود
۲۹ آذر ۹۶ ، ۰۸:۲۲ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
باید نامرئی بشیم و بریم همه جا سرک بشیم، تا بفهمیم!!
پاسخ:
اگر این کار فرمولی داشت به ما هم یاد بدید :))
نفس ساخت فیلم در خصوص علماء اشکالی ندارد بلکه در صورت صدق برخی عناوین بر آن مستحسن است.
پاسخ:
پس در ما نحن فیه لا باس و لا اشکال؟ :))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی