الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

از وهم تا واقعیات حقوق

سه شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶ ب.ظ

دو روز قبل فرصتی دست داد که مستند "سکوت" به کارگردانی محسن استاد علی را در دانشکده حقوق دانشگاه تهران ببینم. قبلا هم از این کارگردان چند مستند دیده بودم. مستندهایی قوی که بر روی مسائل اجتماعی تمرکز میکنند.

مستند سکوت درباره سه قتل خانوادگی بود. پدری که دو فرزند خردسالش را کشته بود، زنی که با مشارکت دوست فرزندش، شوهرش را به طرز فجیعی ذبح کرده بود و مردی که با تشویق اقوامش، دختر عمویش را به قتل رسانده بود. کارگردان هم با قاتلین مصاحبه کرده بود و هم با خانواده مقتولین. شیوه قتل ها هم بیان شده بود. رفتار فعلی مرتکبین و روشهایی که برای قتل انتخاب کرده بودند کاملا مخاطب را متحیر میکرد.

 

بعد از نمایش فیلم، جلسه کوتاهی با حضور کارگردان و یکی از اساتید برگزار شد. آنچه در این جلسه جالب توجه بود، عکس العمل دانشجویان بود.

 

قبلا بارها و بارها در کلاسهای حقوق جزا و فقه جزایی با اعتراض دانشجویان نسبت مجازات قصاص و اعدام مواجه شده بودم. تعابیری مثل وحشیانه بودن، بدَوی بودن، ضد اخلاقی بودن، خلاف حقوق بشر بودن و امثال ذلک در کلاسهای درس زیاد شنیده میشود. اما همین دانشجویان دیروز که با موارد واقعی و عینی قتلها و رفتار قاتلین مواجه شده بودند، سر و صدا بلند شده بود که چرا برای فلان قاتل حکم قصاص نداده اند؟!

این دقیقا مشکل بزرگ جامعه حقوقی ماست. فضای آکادمیک ما از واقعیتهای قضایی بسیار دور است. نه مخالفین قصاص و اعدام با پرونده های واقعی برخورد نزدیک داشته اند، و نه طرفدارن بسط و گسترش قصاص و اعدام تا به حال صحنه های رقت بار اعدام را از نزدیک دیده اند. تئوریسین و  قانونگذاری که به جای وسط میدان، از پشت کرسی تدریس یا میز ریاست اقدام به نظریه پردازی و قانونگذاری کند، طبیعتا نمیتواند بر مبنای واقعیات عمل کند.

۹۶/۰۹/۱۴
شرف‌الدین

نظرات  (۵)

منم با هیچ کدوم از این مسائل الحمدلله برخورد مستقیم نداشتم ولی به نظرم عادلانه ترین مجازات قصاصه، حالا برای قصاص قتل شیوه‌ی مرگ چی باشه رو نظری ندارم ولی در تعجبم از اونهایی که میگن مثلا اینها مریضن و باید درمان بشن و اعدام نکنید و ...، واقعا اگه پای جون عزیزان خودشون هم در میان بود همینطور نظر میدادن؟ تازه الان حکم قتل اعدامه این وضعیته فردا اعدام هم بردارن خدا میدونه قرار تو چه جامعه‌ای زندگی کنیم!
یاعلی
پاسخ:
من هم مجازات قصاص رو کاملا عادلانه میدونم. دقیقا به همون اندازه ای که آسیب وارد کردی آسیب می بینی. البته با توصیه شدید به عفو

البته بحث مجازات اعدام جداست. من اعدام رو فقط در موارد منصوص شرعی معتبر میدونم و با فراتر از رفتن از اون به هیچ وجه موافق نیستم
۱۴ آذر ۹۶ ، ۱۶:۲۲ خمار مستی
به نظرم نه تنها درباره قصاص و اعدام که درباره خیلی از پرونده های اجتماعی این حقیقت صادقه که اهالی «حقوق» {نه همه شون} با حقیقت واقعه و تاثیرات بعدیش و آثار علی و معلولیش ناآشنان... 
من به شدت به این قضیه اعتقاد دارم که در سالهای اخیر «حقوق» و «پزشکی» تبدیل شده اند به برج عاج نشینی و عافیت طلبی
تا آنجا که اغلب آنها که در این دو رشته فعالیت دارند به مقدار خیلی زیادی از دردهای جامعه دور هستند و نه که ندانند، اتفاقا شاید هم بسیار خیرخواه و دانا به امور باشند ولی لمس نکرده اند
پاسخ:
متاسفانه باید بگم که باهات موافقم
پزشکها رو خیلی خبر ندارم ولی خیلی از اونهایی که توی مسائل حقوقی تئوری پردازی میکنند روی هوا و صرفا بر اساس تصورات خودشون حرف میزنند
سلام، 

این قتل ها و مشابه اش دلیل زیر بنایی مهم تری دارند که پاید پیش از پرداختن به امر قصاص. باید به آنها توجه کرد. البته این توجه دلیل بر رد قصاص نمی شود، اما با توجه به آنها، و یافتن راه کارهای برای حل مشکلات زیربنایی. هم تعداد این قتل ها کمتر می شود و هم مشکل قصاص رحت تر حل و فصل می شود.
پاسخ:
سلام
حرف شما صحیحه. باید سرمایه گذاری جدی روی بحث پیشگیری از جرم کرد. (که البته این حرف به معنای حذف قصاص نیست)
۱۷ آذر ۹۶ ، ۲۳:۲۶ یک مسلمان
دقیقا همینطوره که می فرمایید...
پاسخ:
ارادت :)
جالب بود.
پاسخ:
تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی