الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

کاهنان رضوی!

جمعه, ۳ آذر ۱۳۹۶، ۰۱:۵۴ ق.ظ

شب شهادت امام رضا (علیه السلام) زوار از همه جای ایران جمع میشوند و یکی از شلوغ ترین شبهای مشهد است. شب شهادت داشتم تلویزیون  را نگاه میکردم، دیدم یکی از صحن ها را بسته اند و یک سری از خدّام حرم به صورت دایره وار و با فاصله خیلی زیاد ایستاده اند و دارند مراسمی با آدابی خاص انجام میدهند.

فردا شب هم که شب شام غریبان بود دوباره تلویزیون نشان میداد که عده زیادی از خدام، حدودا نیمی از صحن را گرفته بودند و با ترتیب خاصی ایستاده بودند و مراسم ویژه ای انجام میدادند و مردم هم نظاره گر بودند. بعد مجری اعلام کرد همه بایستید به احترام پرچم هیئت عزاداری خدام. همه بلند شدند و یک پرچم طی مراسم باشکوهی وارد صحن شد و پشت سرش تعداد زیادی از خدام  با ترتیبات ویژه ای به صف وارد شدند.

کسانی که مشهد مشرف شده اند به احتمال خیلی زیاد با این صحنه مواجه شده اند که به یکباره بخشی از حرم (که نزدیک ضریح و جای بسیار شلوغی است) را خالی میکنند و تعدادی از خدام با شمعدانهای مخصوص وارد میشوند و مراسم خاصی برگزار میکند و قرآن و مدح و ثنای اهل بیت میخوانند.

 

به راستی هدف از این کارها چیست؟ در شب شهادت حضرت رضا که حرم در اوج شلوغی است، چه منطقی دارد که یک صحن بزرگ را قُرُق کنند و در اختیار کسانی قرار دهند که قاعدتا وظیفه اصلی شان خدمت و تامین رفاه زوار است؟ این مقدار تشریفات و آیین و مراسم برای خدّام چه ضرورتی دارد؟ چرا باید لباس خدام داخل حرم با آنهایی که فرش پهن میکنند و کف صحن ها را جارو میکنند فرق داشته باشد؟ چرا باید خدام مراسم عزاداری ویژه ای داشته باشند که با سایر مردم متفاوت است؟ ایجاد یک طبقه خاص با احترامات و آیین های ویژه برای کسانی که قاعدتا صرفا باید خدمتگزار زوار باشند،آیا واقعا جایگاهی در مکتب اهل بیت دارد؟

۹۶/۰۹/۰۳
شرف‌الدین

نظرات  (۶)

۰۳ آذر ۹۶ ، ۰۶:۰۷ •✿ آرورا ✿•
این مراسما رو در حدی که مردم رو اذیت کنه نمیپسندم ولی در غیر اینصورت قشنگه که.
  فرق داشتن لباسا هم یه چیزی تو مایه های خرج کردن برای ساخت و ساز حرمه. اونم قبول ندارید؟؟
پاسخ:
به نظر من اساسا این مراسمات ضرورتی ندارند.  چرا باید عزاداری خدام به صورت ویژه و با آیینهای خاص باشه؟! این کارها فقط "طبقه" شدن خدام رو تقویت میکنه. شبیه چیزی که یک عده برای اب دادن به حجاج بیت الله درست کرده بودند.


راستش اصلا متوجه به این قیاس نشدم. ولی در کل من با هرگونه تشریفات و تجملات برای حرم ائمه مخالفم. حرم ها باید محکم، بزرگ و تمیز باشند. هرگونه تزیینات و طلاکاری و آیینه کاری به نظر من مردوده
۰۴ آذر ۹۶ ، ۰۰:۰۸ ــ ـکمشـــ
نمی‌دونم کی می‌خواید بپذیرید دین کاملا عرفی شده:)
پاسخ:
میدونیم که اینجوری شده. منتها میخوایم سعی کنیم جلوش گرفته بشه :)
۰۴ آذر ۹۶ ، ۱۶:۱۷ •✿ آرورا ✿•
دلیل قیاسم این بود که هر دو تشریفاتن. تشریفات برای جلوه دادن به حرم.  فارغ از درست و غلطش
پاسخ:
به نظرم اینها با هم فرق دارند
کاری که الان آستان قدس داره درباره خدام انجام میده، یه جورایی میشه گفت ایجاد یک طبقه خاص هست. طبقه ای که احترامات ویژه داره و مناسک و آیینهای مخصوص به خودش رو داره. لزوما به دنبال جلوه دادن به حرم نیستند
۰۴ آذر ۹۶ ، ۱۷:۴۲ آشنای غریب
پاسخ هر سوالی رو برگردیم به وجدانمان
آیا خود امام رضا (ع) الان راضی به اون مراسم هست یا نه؟
یا اصلا خود امام رضا (ع) راضی به طلا کاری و تزئینات هستند؟

به نظر وجدان من 
نه راضی به تزیین و تجملات نیست




پاسخ:
حالا همه چیز رو هم نمیشه صرفا به وجدان ارجاع داد. وجدانها ممکنه برداشتهای متفاوتی داشته باشند. ولی در رابطه با آداب مسجد سازی ما احادیثی داریم که تاکید بر ساده بودن مسجد دارند.
سلام، 

شما هم که نایب التولبه شوید همین کار را خواهید کرد چون آن موقع به شما می گویند این کارها یعنی چه!!
پاسخ:
سلام
چه عرض کنم! فعلا که از اینجا که نگاه میکنیم به نظرم کار جالبی نیست
تیتر زننده است.عوض کنید.
پاسخ:
تا حدی موافقم. تیتر میتونست بهتر باشه. خودم هم اولش مردد بودم
ولی الان دیگه گذشته و هرکسی میخواسته ببینه دیده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی