الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

این روزها کلیپ برنامه اخیر نود در حال دست به دست شدن است. ظاهرا مسئول یکی از تیمها به جهت دفع سحر و جادوی تیم مقابل، یک ظرف ادرار از یکی از توپ جمع کن ها (که پسری نابالغ است) میگیرد و در دروازه می ریزد. وقتی آن مسئول آمده بود پشت خط تلفن و فردوسی پور از ایشان پرسید که آخر این چه کاری است و این خرافات یعنی چه، طرف مقابل جواب جالبی داد. گفت شما مگر در خانه تان آیه "و ان یکاد" ندارید؟ فردوسی پور گفت چرا، همه ما داریم. گفت خب معلوم است که شما هم قبول دارید که اینطور چیزها وجود دارد!!

 

با دیدن این کلیپ یاد صحبتی از مرحوم شهید مطهری افتادم. شهید مطهری در یکی از سخنرانی هایش، ابتدا به این مساله میپردازد که در رابطه به این آیه دو نوع برداشت و تفسیر وجود دارد. یکی که اساسا منکر وجود چیزی به نام چشم زخم است، و دیگری پذیرش چنین نظری است اما نه به آن کیفیتی که امروزه رایج است.

مرحوم مطهری در این سخنرانی میگوید: «یکی این که چشم ‏زخم اگر هم حقیقت باشد، به این معنای رایج امروز در میان ما ـ بالاخص در میان طبقه نسوان که فکر می‏کنند همه مردم چشمشان شور است ـ قطعا نیست. همان کفار جاهلیت هم به چنین چیزی قائل نبودند، بلکه معتقد بودند که یک نفر وجود دارد و احیانا در یک شهر ممکن است یک نفر یا دو نفر وجود داشته باشند که چنین خاصیتی در نگاه و نظر آنها باشد. پس قطعا به این شکل که همه مردم دارای چشم شور هستند و به همه مردم به اصطلاح نظر می‏کنند، نیست»

ایشان سپس بحث را به سمت دیگری می برند، میگویند حتی اگر بپذیریم که مساله ای به نام چشم زخم وجود دارد، چه کسی گفته که آیه "و ان یکاد" برای رفع چشم زخم مناسب است؟! ایشان میگویند «اگر بعضی مردم دارای چنین خصلت و خاصیتی باشند، آیا آیه‏ «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا لَیُزْلِقونَکَ بِابْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم‏ زخم را دارد؟ ما تا حالا به مدرکی (حدیثی، جمله‏ ای) برخورد نکرده‏ ایم که دلالت کند و بگوید از این آیه برای چشم‏ زخم استفاده کنید. این‌که چشم ‏زخم حقیقت است یا نه، یک مسأله است (فرضا حقیقت است ولو در بعضی افراد) و این‌که این آیه برای دفع چشم‏ زخم باشد مسأله دیگری است. چیزی که از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، نباید از خود بتراشیم.»

مرحوم مطهری در ادامه توصیه بسیار دقیقی دارند. میگویند اگر قرار است برای منازلمان تابلویی انتخاب کنیم و آیه ای را به عنوان شعار اسلام بنویسیم، چرا به جای "و ان یکاد"، آیه "هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون" و یا آیه "ان اکرمکم عندالله اتقیکم" را ننویسیم؟

به نظرم جان کلام مطهری همان جاست که میگوید چیزی که از طرف معصومین به ما نرسیده است، نباید از خودمان بتراشیم. یکی از مشکلات امروز ما دقیقا همین است. با استحسان و مصالح مرسله و با هدف حفظ دین و حفظ نظام و تقویت شیعه و دیندار کردن مردم و جذب جوانان و چه و چه و چه، برای خودمان خلق دینی میکنیم.  جمکران راه میندازیم، راهپیمایی اربعین درست میکنیم، سفره حضرت عباس و حضرت رقیه خلق میکنیم، قمه میزنیم، دهه فاطمیه و محسنیه و کرامت میگیریم و خیلی چیزهای دیگری که  نه قرآن گفته است نه پیامبر و نه امام معصوم. اما آنچه که به ما صراحتا رسیده است را نادیده میگیریم و به قول فرمایش امیرالمومنین به "التضییع الاصول و التمسک بالفروع" مشغولیم.

 

۹۶/۰۸/۱۹
شرف‌الدین

نظرات  (۱۳)

انقدر این فرعیات زیاد شدند که گاهی فراموش میکنیم اصل دین چی بوده. 
پاسخ:
بله متاسفانه
الان شما نگاه کنید که تریبونهای مذهبی و دینی تلویزیون دست چه کسانی هست؟ اونها درباره اصول حرف میزنند یا این جزئیات کم اهمیت؟
منبرها برای چه کسانی است؟ اونهایی که حرف دین میزنند یا اونهایی که آلت دست حاکمان هستند؟
تریبون نماز جمعه چطور؟
۱۹ آبان ۹۶ ، ۲۲:۳۵ آشنای غریب
احسنت !
پاسخ:
:)
اشاره ی بسیار به جایی بود، در مورد خلط کردن کلام وحی و سیره ی پیامبر ص و معصومین ع با خرافات و اوهام
که به نظر من بزرگترین ظلم به اسلام است

ای کاش به جای این هزینه ای که برای پیاده روی اربعین می کردیم، به نام امام حسین ع کار خیری می کردیم: دست ضعیف و ناتوانی را می گرفتیم، از یتیمی دلجویی می کردیم، گرسنگان را سیر می کردیم ... 
به جای این همه پیاده طی طریق کردن، راه حسین ع را در روستاهای محروم و بدون آب دنبال می کردیم
و البته هیچکس منکر بزرگداشت روز اربعین و جمع کردن شعائر اسلامی با خیرات و مجاهدات نیست
اما

سال اولی که پیاده روی اربعین با این وسعت برگزار شد، من داشتم با خودم فکر می کردم اگر مردم عراق این طور که متحد به سمت حرم حسینی هروله می کنند و بر سر و سینه و... گاها... قمه می زنند، همین همت را در برابر داعش داشتند... برای دفاع از حرم حسینی هم همین طور خون می دادند...لبیک هایشان حقیقت داشت... آن وقت شاید، دیگر نیازی به حضور ایران در عراق هم نبود���
پاسخ:
به نظرم خیلی از این کارها (حداقل توی ایران) برای منحرف کردن افکار عمومی از کارهای اصلی هست. وگرنه مثلا چه توجیهی داره که ده میلیارد از بودجه شهرداری تهران باید خرج مراسم اربعین بشه در حالیکه تهران هزار و یک مشکل داره؟
عراق هم به شرج ایضا

یک نکته ی دیگر این که ما منکر احیای مراسم عاشورا یا زیارت  اربعین نیستیم
ممکن است کسی دلش بخواهد این راه را برای زیارت امام معصوم ع با هواپیما یا ماشین یا پیاده برود
ممکن است کسی بخواهد به احترام امام و حرمت حرم حسینی ع چند قدمی تا حرم پیاده طی کند

ممکن است من دلم بخواهد به شیوه ی خاصی زیارت کنم مثلا این که جامعه بخوانم یا زیارت عاشورا یا مثلا دو رکعت نماز بخوانم و هدیه کنم به ارواح طیبه ی معصومین و شهدا

این ها ایرادی ندارد اشکال از آن جا شروع می شود که این حرکت باعث کج فهمی عده ای شود و یا زمینه ی تقلید بی سند و بی دلیل یا مراسم سازی های بی جا را فراهم میکند

مثلا آن دسته ای که مسیر بین الحرمین تا حرم را سینه خیز و به طرز عجیبی طی کرده بودند... و متاسفانه باعث وهن تشیع شده بود....

جای تاسف است که پیروان حضرت اباعبدالله ع که باید در برگزاری مراسم ها و بزرگداشت ها اسوه و الگو باشند، خودشان شده اند دشمن و تیشه به ریشه ی دین می زنند:(
پاسخ:
بله بله
ما که منکر زیارت نیستیم. خود من معمولا همه رو تشویق میکنم که خداقل سالی یک بار زیارت سیدالشهدا مشرف بشند. بحث سر اینه که الان پیاده روی اربعین (بما هو پیاده روی) شده جایگزین زیارت و خودش موضوعیت پیدا کرده در حالی که مبنای روایی نداره
۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۰:۴۳ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
ما معمولا ترجیح میدیم کارهای راحت رو انجام بدیم!

پاسخ:
یادمه یه بار یکی میگفت اونهایی که دائما خانمها رو برای حجاب نهی از منکر میکنند، چرا زورشون به این خانمهای ضعیف رسیده و نمیرند مسئولین فاسد رو نهی از منکر کنند؟!

خیلی وقتها این کارها برای ارضاء خودمون هست. اینکه بگیم ما فلان مسئولیت رو انجام دادیم یا مثلا به سیدالشهدا ارادت ورزی کردیم
چشم زخم که هست و شکی در آن نیست
اما در کل بله دقیقا
بدبختی های اسلام دقیقا از آن جایی شروع شد که از خود تراشیدیم کاری به ترجمان ئین کاری به معلم کاری به جانشین خدا نداشتیم
از سقیفه بگیرید تا امروز
از ترک ولی بگیرید تا نسخه پیچی های بی مبنا

پیرو ثقلین باشیم و آدم را با ثقلین بسنجیم نه ثقلین را با آدم ها

پاسخ:
سلام علیکم
توی همون سخنرانی شهید مطهری در ادامه میگند که به نظر ایشون هم چیزی به اسم چشم زخم وجود داره اما به صورتی غیر از تصور رایج

بله. متاسفانه ما دقیقا مبتلا به همون چیزی شنیدیم که اهل سنت رو سالها باهاش مذمت کردیم: استحسان و قیاس

ان شاءالله که پیروی واقعی ثقلین باشیم
سلام
موضوعِ کاملا درستى مطرح کردید اما چون من خودم پیاده روى اربعین رو رفتم اینکه بخوایم با قمه زنى و برگذارى دهه محسنیه مقایسش کنیم یکم بى انصافى حساب میشه پیاده روى صرفاً راه رفتن و خوردن و کم خرج سفر کردن به نظر من نبود بیشتر فرصته فشرده اى بود براى خلوت کردن و فکر کردن و تصمیم گرفتن که براى خیلى از افراد میتونه نقطه عطفى باشه براى بعد از سفر و زیارته بعد از پیاده روى که کلى درس داشت از نظر من حال و هواى دیگه اى داره.
نکته بعدى بُعد اجتماعى این حرکته که به دلیل قمه زنى در ایام عاشورا حضور مسالمت آمیز شیعه در کنار هم و ایجاد یک حرکت نمادین  صلح طلب بودن شیعه رو نشان میده.
درسته که مراسم هایى مثل پیاده روى نبااید جایگزین اصول اساسى اسلام بشه اما ابداعِ از این دست مراسم ها که تبلیغ به حساب میان خیلى هم غلط و سیاه نیستند. 
ببخشید طولانی شد.
پاسخ:
سلام دوست عزیز

ممنون که مطلب رو خوندید. چندتا نکته رو عرض میکنم شاید برای روشن شدن بحث مفید باشه.
1- برای هر قیاسی، ابتدا باید ببینیم که محل قیاس یا وجه شبه چیه. درسته که بین پیاده روی اربعین و قمه زنی تفاوتهای زیادی هست، اما هردوی اینها در یک موضوع تشابه دارند و اون نداشتن مبنای روایی هست. هردو مصداقی برای مفهوم تعظیم شعایر هستند اما مصداقی که پشتوانه روایی ندارد. (قبلا توی این وبلاگ توضیح دادم اما چون ممکنه شما به تازگی به جمع خوانندگان این وبلاگ پیوسته باشید لازمه که توضیح بدم که هم زیارت اربعین و هم زیارت با پای پیاده در روایات ما اومده ولی توصیه به زیارت اربعین با پای پیاده به طور خاص، در هیچ جا نیامده و این کار مبنای روایی ندارد)

2- من منکر تاثیرات زیاد زیارت و مراسم اربعین و همچنین بعد اجتماعیش نیستم. اما بحث اصلی من اینجاست که آیا ما حق داریم که با استحسان و مصالح مرسله، یک سری کارهایی که به زعم خودمون مفید هست رو وارد دین کنیم؟ فرض بفرمایید که در این 1400 سالی که از اسلام گذشته، هر ده سال یک بار، یک قوم برای اهداف مفید خودش یک چیزی به دین اضافه کرده باشد. بعد از 1400 سال نتیجه چه میشود؟ شاید لازم باشد ما این اسلام را برای 1400 سال دیگر هم حفظ کنیم. چیزی که به آیندگان ما میرسد چیست؟ آیا همان دین اصلی است؟ اگر باب این اضافه کردن ها باز شود، انتهایش به ناکجا آباد میرسد.

3- سال گذشته مطلبی نوشته بودم که آنجا مبانی خودم را گفته بودم. دیدنش خالی از لطف نیست. http://mobahesat.ir/12815

ارادتمند
۲۱ آبان ۹۶ ، ۱۵:۳۸ راهی به سوی نور
سلام
بخش عمده ای از متنتون رو قبول دارم، بحث خرافات، بحث وان یکاد و صحبت های شهید مطهری، بدعت قمه زنی و دهه محسنیه و...
اما در رابطه با راهپیمایی اربعین باهاتون موافق نیستم و نقد دارم.
بحث دین از عقلانیت جدا نیست، اگه خرافاتی مثل اونچه درباره دروازه فوتبال و‌ قمه زنی رو بدعت و‌نادرست می دونیم به این علته که دلایل حتی عقلانی هم برای توجیه اون نداریم، و از طرفی موجب سوءاستفاده از اسلام و‌مسلمونا میشه اما در مورد اربعین اینطور نیست
به گفته برخی از پژوهشگران، راهپیمایی اربعین از زمان امام معصوم(ع) هم در بین شیعیان بوده(محمد علی قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهدا)
بحث اربعین واقعا الان دیگه یه بحث صرفا فردی و یا حتی عبادی نیست، یه مسیله سیاسی و انقلابیه.یکپارچگی و‌بسیج شدن مردم علیه ظلم دقیقا خواسته قران، قول و رفتار اهل بیت(ع) هست.
خوب‌و‌بد یه عمل رو‌به نتیجه اش هم بسنجید، نتیجه  رفتارهایی که در ابتدای متن گفتید چیزی جز تضعیف نیست اما اثر پیاده روی اربعین  توسعه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت طلبیه، تقویت جبهه مقاومته.
تعظیم شعایر از وظایف مسلمونی ماست، در منابع دینی هم هست، ایا راهی موثر تر از تعظیم حسین(ع) برای فرهنگ سازی ایثار و اصلاح میشه پیدا کرد؟ و واقعیتی تاثیر گذار تر از راهپیمایی چند میلیون نفری اربعین برای نشون دادنش میشه پیشنهاد داد؟
پاسخ:
سلام بزرگوار
ممنونم که مطلب رو خوندید و نظرتون رو گفتید.

صحبتهای شما تا حد زیادی شبیه جناب "دورخیز" بود. لذا جوابهایی که به ایشون دادم رو لطفا مطالعه بفرمایید.

فقط اگر ممکنه منبعی که جناب (محمد علی قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهدا) دارند رو لطفا بفرمایید. من چند موردی از این حرفها دیدم. هیچکدام منبع درستی نداشتند.

یک نکته دیگه اینکه من چندسال پیش و اوایل رونق راهپیمایی اربعین توی همین وبلاگ پیش بینی کردم که در ماجرای اربعین، پیاده روی بما هو پیاده روی داره موضوعیت پیدا میکنه. امسال هم شاهد بودیم که توی خیلی از شهرهای ایران راه پیمایی اربعین شکل گرفت و حتی راهپیمایی غدیر هم ایجاد شد. این چیزهایی که ما به عنوان یک مساله مفید (به زعم خودمون) ایجاد میکنیم، چون ضابطه روایی ندارند تا محدودشون کنه، گسترشهایی پیدا میکنند که به هیچ وجه با هدفگذاری ابتدایی همخوانی ندارند.

دیدن پستهای قدیمی وبلاگ هم شاید مفید باشه:
http://aldin.blog.ir/post/129
http://aldin.blog.ir/post/207
http://aldin.blog.ir/post/226

متاسفانه بخشی از مطالب هم که متعلق به وبلاگ قبلی بود،  به خاطر مشکلات بلاگفا از بین رفت و الان هم به آرشیو خودم دسترسی ندارم. اگر پیدا کردم خدمتتون ارسال میکنم

ارادتمند


اسمتون رو بهتره بذاری بیشرف الدین, بچه بی تربیت اسم ادرارو گذاشتی کنار ا... 
پاسخ:
سلام اسمی از الله نه در تیتر و نه در کل آیه نیست

اگر مطلب رو کامل بخونید احتمالا سوء تفاهمتون برطرف میشه
فکر میکنم توی کتاب شیعه علوی و شیعه صفوی ، هم شریعتی به این موضوع میپردازه که ، مفاهیم اصلی و باطنی بدلیل ماهیت ظلم ستیز و روحیه انقلابی از دین حذف یا کمرنگ شدند و جای خودشونو به یکسری مراسم سطحی و ظاهری که هیچ خطری برای هیچ کس نداره دادند.
و عافیت طلبی و خودخواهی بشریتم مزید بر علت شد که هرچه بیشتر از واجبات دردسر ساز و هزینه بر به بعضا مستحبات یا حتی مندرآوردیات ساده و کم هزینه و شیک رجعت کنند.
پاسخ:
سلام
بله. الان دیگه از برداشتهای مبارزه ای از عاشورا، داریم میریم به سمت برداشتهای الهیات مسیحی و "تحمل رنج امام برای نجات مامومین از آتش" 

البته اینهایی که من میگم در درجه اول انتقاد از خودم هست. ما هم متاسفانه همینطور شدیم و حتی حاضر به دادن کمترین هزینه ای برای ارزشها نیستیم

سلام
اتفاقا مثالی که شما دارید میزنید قیاس مع الفارقه.
خرافاتی مثل اون کاری که تعریف کردین، چه ربطی به راهپیمایی اربعین و زیارت امام حسین علیه السلام با این حجم از احادیث و روایات معنبر داره؟!!!
شما اگه مطالعت کمه و نرفتی ببینی درباره زیارت به طور کلی و زیارت امام حسین به طور خاص و اربعین بویژه چقدر حدیث و روایت از معصومین وجود داره، حق نداری اینجوری دروغ سر هم کنی.. 
محض نمونه یه سر به وبلاگ اقای شهاب الدین به اسم اینجا در این خانه منم بزن 
ایشون زحمت کشیدن تو یه پست ملی از احادیثو با منبع نوشتن

ادرسشم اینه
shahabandemad.blog.ir
پاسخ:
سلام
بزرگوار ظاهرا سوء تفاهم پیش اومده. همونطور که قبلا هم عرض کردم و در پستهای پیشین این وبلاگ هم گفتم، ما هم برای فضیلت زیارت سیدالشهدا (ع) به طور کلی تعداد زیادی  روایت داریم، هم در رابطه با فضیلت زیارت سیدالشهدا با پای پیاده تعدادی روایت داریم، و هم درباره سفارش زیارت اربعین چند روایت وارد شده. اما روایتی مبنی بر اینکه به طور خاص تاکید کرده باشه که در اربعین با پای پیاده  زیارت برید نداریم. فلذا هیچ فرقی بین زیارت پیاده سیدالشهدا در روز اربعین با روز نیمه رجب و نیمه شعبان و عرفه و غیره و غیره نیست.
احادیثی که اون دوستمون جمع کرده بودند هم دیدم. اتفاقا موید عرائض بنده بود. بنده حتی احاادیث کتاب کامل الزیارات مرحوم قولویه هم دیدم. روایتی درباره زیارت پیاده اربعین وارد نشده.
ارادت

سلام
شما چندبار در جواب دوستان تایید کردی که هم درباره فضیلت پیاده زیارت رفتن هم درباره اربعین زیارت رفتن روایت داریم
سوال: طرف می‌خواد هردو کار بافضیلت رو انجام بده. پس هم پیاده میره هم اربعین میره. بدعت گذاشته؟
حالا آدمهای زیادی تصمیم میگیرن هردو کار بافضیلت رو انجام بدن. چون جمعیت‌شون زیاد شد و چون مردم عراق اومدن به پذیرایی ازشون و چون یه حرکت باشکوه و تکون‌دهنده شد که توش انواع درسهای دینی و انسانی هست بدعت در دینه؟؟
دیدید کسانی که این حرکت رو تحسین می‌کنن جایی گفته باشن در روایت اومده "حتما اربعین حتما پیاده" برید کربلا که میگید یه چیزی از خودشون تو دین آوردن؟ 
اینم شما داری از خودت میگی که جمع کردن بین دو مستحب و تشویق دیگران به انجامش آوردن چیزی تو دینه که در واقع تو دین نیست! ما با پیاده‌روی اربعین چیزی تو دین نمیاریم
خطاب به "رجعت صدر" هم عرض می‌کنم که به نظرم قضاوت غیرمنصفانه‌ای درباره مردم عراق کردید و این هم احتمالا ناشی از بی‌اطلاعی‌تونه
چون اولا که جنگ با داعش مثل جنگ دو کشور نیست بلکه حداقل گستره‌ای که در بر می‌گیره گستره ملت‌های شیعه و در جبهه مقاومته
پس نمیشه یه مدلی حرف زد که انگار جنگ عراق و داعش به ما ربطی نداره و به ما آسیبی نمیزنه و ما از سر لطف زیادمون بهشون کمک کردیم
ثانیا حضور ایران در عراق مستشاری ه و تقریبا نظامی نیست 
بنابراین خود عراقیا هستن که در جنگ با داعش خون و جون میدن
ثالثا از کجا و با کدوم علم و اطلاعات شما تشخیص دادی اگه عراقیا کارشونو درست انجام میدن (درست جون میدادن) نیاز به کمک ایران نبود؟ 
رابعا کی به شما گفت این یه قضیه مانعه الجمعه و نمیشه که هم برا دفاع از عراق در مقابل داعش خون و جون داد و هم از زائرای اربعین پذیرایی کرد؟ بطلان چنین ادعایی برا من واضحه چون اربعین همین امسال با فرد عراقی رو به رو شدم که در جنگ با داعش هم شرکت داشت (البته اگه ببخشیدش که هنوز در این راه جون نداده بود) این خیلی براتون دور از ذهنه که یه رزمنده هم خودشو دو سه روز به این مهمون‌نوازی از زائرا برسونه؟
خامسا در جنگ ایران و عراق ما حدود ۳۶ میلیون جمعیت داشتیم و طبق آماری که محسن رفیق دوست اعلام کرده بود دو میلیون نفر به جبهه رفتند که اعم از نیروهای رسمی نظامی و مردم عادی بوده..۳۴ میلیون باقی مونده همشون پشت کرده به جبهه و مشغول تفریح بودن یا چی؟ حالا از این جمعیت باقی مونده که به هر دلیلی در جبهه نیستن (کودکند یا خانومن یا توان ندارن یا جنگیدن ازشون برنمیاد یا هرچی) امکان نداره یه عده‌شون بتونن از یه سری زوار پذیرایی کنن؟ اگه امکان داره پس درباره مردم عراق در حال جنگ با داعش هم امکان داره
پس در قضاوتتون درباره این مردم کمی محتاط‌تر باشید
پاسخ:
سلام

دوست عزیز شکی نیست که میشه هردوی این اعمال رو با هم به جا آورد و بسیار هم با فضیلت هست. اما کاملا واضحه که مساله پیاده روی اربعین علاوه بر جنبه عبادی و دینی داره ابعاد دیگه ای هم پیدا میکنه. کاملا مشخصه که اتفاقی داره میفته خیلی فراتر از یک زیارت معمولی هست و آثار سیاسی و اجتماعی و فرهنگی زیادی داره. پس نمیشه گفت پیاده روی اربعین صرفا زیارت هست و مثلا با زیارت نیمه رجب و نیمه شعبان فرقی نداره. هرچند مساله خیلی واضح هست اما صرفا به یک مثال هم اشاره میکنم: برای کدوم یک از ایام زیارتی خاصه سیدالشهدا مراسم "جا ماندگان" برگزار میشه؟ آیا مثلا برای بازماندگان از زیارت روز عرفه هم چنین راهپیمایی بزرگی در کشور راه میفته؟ پس نمیشه گفت که اتفاقی که داره راجع به اربعین میفته شبیه بقیه زیارتهاست و فرقی نداره.


نکته آخر اینکه من نگفتم زیارت اربعین "بدعت" هست. بدعت در معنای فقهی معنای مضیقی داره که یکی از شرایط اساسیش "قصد ورود" هست و اینجا چنین قصدی وجود نداره. اما ماجرای اربعین داره شبیه شهادت ثالثه در اذان میشه که اگر چه علما میگند جزو اذان نیست اما بین مردم چنان جا افتاده که کسی جرات نمیکنه در یک اذان عمومی این بخش رو نگه. حتی امثال آیت الله شبیری زنجانی هم که در اذان و اقامه شون نمیگند، تلویزیون از "حی علی الصلاه" به بعد پخش میکنه که مردم متوجه نشند ایشون اون بخش رو نگفتند

راستی من اومده بودم درباره آلترناتیو مایی که با برجام مخالفیم توضیح بدم که چشمم به این مطلب افتاد
اما ان‌شاءالله که وقت برا اونم پیدا می‌کنیم
پاسخ:
در خدمتیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی