الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

روشنفکر آرمانی زمینی ام آرزوست

جمعه, ۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۹ ب.ظ

امروز به دعوت برادر بزرگوارم محسن حسام مظاهری، فرصتی دست داد که چند دقیقه ای از صحبتهای خانم دکتر سارا شریعتی استفاده کنم. ایشان مراسم محرم دهه پنجاه و قبل از انقلاب را  با محرم این سالها مقایسه کردند و اینکه در آن ایام محرم و عاشورا در دو مفهوم جهاد و شهادت جمع میشد و امروز مناسک گرایی جای آن را گرفته است.

جان کلام ایشان جایی بود که میگفتند در حال حاضر دو جبهه  و سویه در مراسم محرم حضور دارد: یکی سویه سیاسی که نظام حاکم بر روی آن مانور میدهد و دیگری سویه عوامگرایی که از طریق مداحان هدایت میشود. و آنچه در این میان جای خالی اش احساس میشود، جایگاه و نفش روشنفکران است. روشنفکران دردمندی که با تبیین روح عاشورا و قیام حسینی، عدالت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را از قدرت حاکم مطالبه کنند و این مفهوم والا از از خرافه گرایی نجات دهند.

 

بعد از صحبتهای ایشان و در راه برگشت من با خودم فکر میکردم که چرا در زمان حاضر ما نباید  چنین روشنفکرانی داشته باشیم؟ چرا روشنفکران ما یا کاملا رویکردهای لیبرالیستی دارند و دغدغه شان به جای عدالت، آزادی های بی حد و حصر است، و یا صرفا لیوان قهوه را دست گرفته اند و در کنار شومینه به اینکه "اصلا تلویزیون ایران را نمی بینم" افتخار میکنند و "عوام کالانعام" را نقد میکنند. چرا ما نباید کسانی را داشته باشیم که هم دغدغه دین دارند، هم اهل فکر و مطالعه اند، هم نگاهشان با نظام حاکم و حکام انتقادی است، و هم دردشان درد فقر و جهل و بی عدالتی باشد؟ دورانی بود که روشنفکران ما اهل هزینه دادن بودند و امروز روشنفکران ما نه اهل مبارزه اند و نه دلسوز فرودستان هستند.

واقعا جایگاه امام حسین (علیه السلام) و اتفاقات پیش از عاشورا و روز عاشورا در روشنفکری امروز ما چیست؟ چرا روشنفکران جنبه های قوی عدالتخواهی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی واقعه عاشورا را نمی بینند؟ امروز دغدغه روشنفکرانی که به عاشورا میپردازند یا پیراستن عاشوراست و سرند کردن روایات صحیح از ناصحیح، یا پیدا کردن جنبه های جدید مانند حقوق حیوانات و حفظ محیط زیست و غیره. واقعا چرا جنبه های اصلی و مهم عاشورا ( که اتفاقا دقیقا درد امروز جامعه ماست) مغفول مانده؟

 

پ.ن1: نقل صحبتهای خانم دکتر شریعتی طبیعتا نقل به مضمون بود و برداشت شخصی من.

پ.ن2: قطعا هیچ چیز سیاه و سپید نیست. از وجود چند روشنفکر مبارز عدالت گرا باخبرم ولی قطعا اینها اقلیت بسیار محدودی هستند

۹۶/۰۷/۲۸
شرف‌الدین

نظرات  (۸)

۲۹ مهر ۹۶ ، ۰۰:۰۲ -رجعت صدر-
روشنفکر دینی به معنای حقیقی آن
پاسخ:
بله
واقعا جای همچین افرادی خالیه
سلام، 

ناقد بد نبود خودش به این مطلب می پرداخت تا ببیند ریشه هایش کجاست!! آن نقدهای امثال دکتر شریعتی به امروز منجر شد. بد نیست خانم شریعتی بجای پرخاش به افراد دیگر خود به این مهم بپردازذ تا بییند چه در می آید!
پاسخ:
سلام
من اصلا بحثم تایید مرحوم شریعتی نبود. حرف من کلی بود. اینکه روشنفکرهای ما دیگه مبارز و عدالتخواه نیستند. بلکه لیبرال و عافیت طلب اند
۲۹ مهر ۹۶ ، ۲۳:۵۲ هانیه شالباف
دارم فکر می‌کنم به حرفاتون. چه‌قدر جای حرف و بحث داره ... 
البته بگم که موافقم باهاتون :)
پاسخ:
خوبه که باعث بشه فکر کنیم :)
برای پ.ن 2 یه تبصره میذارم که علاوه بر چند روشنفکر مبارز عدالتگرای اسلامگرا که قطعا اقلیت محدودی هستند عده ی دیگری ازین دست هم هستند که هریک به دلیلی خانه نشین اند و در سکوت و غربت جلسات دینی خودشان را در حد بسیار کوچک و گاها خانوادگی برگزار می کنند...
تجربه آشنایی با این بزرگواران رو هم در شهر خودم هم چند شهرستان دیگه ای که زندگی کردم داشتم و عجیب ناب هستند این افراد، تلفیق دانایی و دینداری...
پاسخ:
چه خوب که چنین ارتباطی داری
و چه حیف که این افراد باید مهجور باشند
۰۳ آبان ۹۶ ، ۰۹:۱۷ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
آدم هایی مثل مرتضی مطهری یا علی شریعتی بودند که حرف های ناگفته عاشورا رو مطرح می کردند!
متاسفانه حالا سلیقه هامون رو عوض کردند! وبه قول ایشون شده مناسک گرایی!
پاسخ:
الان متاسفانه اگر امثال سعیدزیباکلام رو (فارغ از گرایشات سیاسیش)  کنار بگذاریم دیگه روشنفکر چپ نمیشناسم

در غیاب روشنفکرهای متعدد، مردم دنبال مداحها و دیگران میرند
آقا درباره پاسخی که به حورا دادی
مگه سعید زیباکلام هم روشنفکر چپ حساب میشه؟؟؟؟؟؟؟

متاسفانه توی زمانه ای داریم زندگی میکنیم که روشنفکری یه اختلاف سطح فاحش پیدا کرده با گذشته
زیباکلام با تمام احترام زیادی که برای شجاعتش و توانش برای سخن گفتن درباره همه موضوعات قائلم نمیتونم حتی در حد انگشت کوچیکه ی جریان روشنفکری ایران به حسابش بیارم!!
پاسخ:
فکر میکنم یه چیزی اشتباه شده
من گفتم "سعید زیباکلام". فکرکنم شما با صادق زیباکلام اشتباه گرفتی
۰۳ آبان ۹۶ ، ۱۷:۲۲ •✿ آرورا ✿•
بله متاسفانه همینطوره ... افتادن از دو سوی بام ، اون چیزیه که الان در جامعه ما وجود داره... افرادی که جانِ دین رو حفظ میکنن، مثل گوهر نایابن.
پاسخ:
آنچه یافت می نشود، آنم آرزوست!
آهااااااااا عجله ای خوندم چه سوتی یی دادم
فهمیدم
صادق خان رو اگه اونجور گفتم مواضع سیاسی داش سعید رو من اصن هیچ رقمه قبول ندارم!! چه برسه به روشنفکری! درباره علمش هم نمیتونم اظهار نظری کنم.
اتفاقا سعیدخان زیباکلام تنها موضعی که گرفت و من واقعا ازش خوشم اومد همراهی با جنبش عدالتخواه دانشجویی و ماجرای رضاشهابی بود!!
که البته این موضع هم چپ بودن تلقی نمیشه قطعا!
پاسخ:
منم با مواضع سیاسی سعید کاملا مخالفم ولی تحصیل کرده انگلیسه، هیئت علمی دانشگاه تهرانه، توی حیطه خودش (که فلسفه علم هست) واقعا باسواده، اهل مبارزه است، خودش ساده زیسته (من خیلی دیدمش تک و تنها تو مترو بوده) و دغدغه عدالت داره. به نظرم اینها ویژگی های مثبت ایشون هست که میتونیم بگیم روشنفکر عدالت محسوب میشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی