الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

امام حسین(ع) و منِ اسکیمو

يكشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۲ ب.ظ

مدتی است که به دنیا از دریچه چشم یک اسکیمو نگاه می‌کنم. وقتی با پدیده‌ای روبرو می شوم از خودم می‌پرسم اگر یک اسکیمو  بودی یا سرخ پوستی که هزار سال پیش درمیان شایان ها زندگی می‌کرد، این موضوع برای تو معنی دار بود؟ و آیا اصلا اهمیتی داشت؟ وقتی اینطور به قضایا نگاه کنید پدیده ها انسانی‌تر می شوند و به ویژه فرقه گرایی ها رنگ می‌بازند. بیایید با همین نگاه به حادثه عاشورا نگاه کنیم و بپرسیم برای منِ اسکیمو کشته شدن یک انسان به همراه یاران و خانواده اش چه اهمیت و معنایی دارد؟ من به عنوان یک اسکیمو می پرسم: هزاران بار در طول تاریخ چنین اتفاقی افتاده است و بلکه بسیار وحشیانه تر و ظالمانه‌تر. چرا برای آنها دسته راه نمی‌اندازید؟

 

 البته ممکن است اسکیموی تحصیل کرده ای باشم و این را هم بپرسم که اگر ارزش حسین (ع) را در قیام می‌دانیم، در دوران اموی و عباسی قیام کننده کم نبوده است. نمی‌گویم چرا برای عبدالله ابن حنظله و بابک خرمدین و مختار عزاداری نمی‌کنید، اما می پرسم اگر ارزش به قیام است چرا برای زید بن علی و فرزندان او و فرزندان امام حسن عزاداری نمی‌کنید؟ به علاوه مگر خود شما مسلمان ها حکم قیام کننده علیه حاکم مسلمان را کشته شدن نمی‌دانید؟

 

واقعیت این است که باید از اینها فراتر رویم وگرنه امام حسین (ع) چیزی برای عرضه ندارد که دیگران عرضه نکرده باشند. وقتی از نگاه این اسکیمو که احتمالا مشغول شکار فوک می باشد به داستان نگاه کنیم از خودمان می‌پرسیم عده ای سالها پیش کشته شده اند، خدا رحمتشان کند اما اینها به من که امروز زندگی می‌کنم چه ربطی دارد و چرا من باید وقت و سرمایه ام را صرف زنده نگه داشتن یاد کسانی کنم که دیگر در این دنیا نیستند و طبیعتا نیازی به این چیزها ندارند؟ واقعا حسین (ع) برای ما و مسائل بی شمارمان چه حرفی دارد؟ قیام حسین بن علی (ع) حرکت مهمی است اما بی نظیر نیست. ارزشمند بودن حسین بن علی و هر انسان دیگری در گرو تاثیر مثبتی است که می تواند بر زندگی من و دیگر انسان ها داشته باشد.

 

مهم این است که بفهمیم آرمان حسین(ع) در طول زندگی اش (و نه صرفا در بازه زمانی محدود قیام کربلا) چه بود و آیا این آرمان ها امروز دردی از ما دوا می کنند یا نه. چه در رابطه با امام حسین(ع) و چه در رابطه با دیگر ائمه(ع) باید همین سوال را پرسید. به نظر می رسد دلیل اینکه ائمه تاثیری بر زندگی مردم ندارند وهمین عزاداری عاشورا تا این حد بی معنی و بی ثمر شده است، بی پاسخ ماندن همین سوال است. هر وقت طوری به این سوال جواب داده شد که یک اسکیمو بهروزی خود را در گرو پیام حسین ابن علی (ع) دید می‌توان شاهد تاثیرات مثبت این همه سرمایه‌ای بود که در ایام دهه عاشورا هزینه می‌شود.

۹۶/۰۷/۰۹
سراج الدین

نظرات  (۳)

سلام، 

رابطه ی جالبی را نوشتی که این داستان را بیادم آورد: 

کشیشی به یک اسکیمو از بهشت و جهنم می گفت و از کارهای خوب و بد  و اسکیمو ساکت بود. در پایان کشیش پرسید خب حاضری مسیحی بشی؟ 

اسکیمو پرسید اگر من این حرف های تو را ندانم خداوند من را به جهنم می برد؟ 

کشیش گفت نه. 

اسکیمو گفت پس چرا می خواهی من را به جهنم بفرستی!!
پاسخ:
جالب بود😂😂
۱۰ مهر ۹۶ ، ۱۰:۳۴ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
معرفت!

سلام عزاداری ها که اثرگذار هست؛وقتی هنوز شیعه نتونسته قیام رو درک کنه و به قول شما دچار عزاداری هایتکراری شده واسه اسکیمو که هیچی نداره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی