الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

الگوی عدم حجاب

دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۵ ق.ظ

یکبار با یک خانم درباره حجاب صحبت میکردیم. ایشان شدیدا طرفدار آزادی حجاب بود. از دلایلش که میپرسیدم میگفت: «حجاب داشتن خیلی دشواری دارد. آسایش را سلب میکند، در هوای گرم اذیت میشوی، خسته ات میکند، دائم باید حواست باشد که روسری ات نیفتد، تحرکت را کم میکند، پر هزینه است، » و غیره.

گفتم حالا که مانتو و روسری اینقدر برایت سختی دارد، چرا دوباره خودت سخت ترش میکنی؟ به فرض که روسری سرکردن برایت سخت است و چابکی ات را میگیرد، خب چرا با آرایش غلیظ، مدل مویی که درست کردنش زمان بر است، ناخنهای بلند، لباسهای تنگ و کفش پاشنه بلند خودت اینهمه سختی به سختی حجاب اضافه میکنی؟ مطمئنی مشکلت فقط سختی ها و هزینه حجاب است؟

 

به نظرم مرحوم پروفسور مریم میرزاخانی، علاوه بر موفقیتهای فراوان و توانایی های زیادش برای مورد الگو واقع شدن، برای نداشتن حجاب هم یک الگوی خوب بود. کسی که هرچند حجاب سر نداشت، اما نه آرایش تندی داشت و نه لباس بازی میپوشید. اگر برداشتن حجاب اجباری منتهی به حجابهایی شبیه خانم میرزاخانی شود، من (جدای از بحث شرعی اش) طرفدار آزادی حجاب هستم.

با وضع موجود اگر خانمهای ما از حجاب اجباری آزاد شوند، بیش از اینکه شبیه مریم میرزاخانی شوند، شبیه مدلها و بازیگران فیلمهای کذا میشوند و این خودش باعث تقویت نگاه ابزاری به زن است و در تغایر با شعارهایی که خانمهای طرفدار برابری میدهند.

۹۶/۰۴/۲۶
شرف‌الدین

نظرات  (۱۰)

من شخصا به عنوان یه دختر متوجه نمی شم دلیل این آرایشهای غلیظ رو، مخصوصا تو محیط هایی مثل محل کار یا دانشگاه که آدم بیشتر روزای هفته توشون رفت و آمد داره و خب محیط رسمی یا آکادمیکه. اینکه طرف مثلا 7 صبح کلاس داره، از 5 بیدار میشه و آرایش میکنه و بعد میره سردوتا کلاس میشینه و میاد خونه همه شو پاک میکنه.  یا یه مانتوی تنننگ میپوشه که خودشم نمی تونه توش نفس بکشه. کاری به دین و مذهب و اینحرفا ندارم، اما کلا این حجم سختی که یسریا به خودشون میدن خیلی برام قابل هضم نیست هیچجوره.  
پاسخ:
من که خانم نیستم اما فکر میکنم آرایش کردن اعتیاد داره. وقتی همه جا آرایش داشته باشی و همه به اون چهره نو عادت داشته باشند، دیگه نمیتونی بدون آرایش بری
۲۶ تیر ۹۶ ، ۰۸:۱۱ هانیه شالباف
چه‌قدر نکته‌ی خوبی رو بیان کردید ...
پاسخ:
خدا رو شکر که خوشتون اومده
۲۶ تیر ۹۶ ، ۰۹:۳۸ میرزا ژوزف پولیتـزِر
کلا با نوشته ی شما خوش میگذرونم. باب میلمه آقای شرف. اینو قبلا تو کانالتون خوندم
پاسخ:
مخلصیم برادر :)
خوشحالم که خوشتون میاد

مطالب کانال و وبلاگ یکیه
دقیقا منم این چند روز به حجاب ایشون فک میکردم. در صورتی که حجاب شرعی نداشتن اما کاملا نجیب و ساده بودن و این خیلی خوب بود. خدا بیامرزتشون.
پاسخ:
حجاب سر نداشتند اما حجاب رفتار داشتند
۲۶ تیر ۹۶ ، ۱۴:۵۱ •✿ آرورا ✿•
ورای جنبه های دیگه ، واقعا حجاب "فقط" به پوشش داشتن یا نداشتن نیست. همون طور که چادرهایی داریم که از یه بی حجاب جلب توجه بیشتری دارن ...
پاسخ:
کاملا موافقم. حجاب رفتار خیلی مهمه
۲۷ تیر ۹۶ ، ۰۶:۱۹ فرشته حالی
به این میگن حرف حق
پاسخ:
مخلصیم :)
۲۷ تیر ۹۶ ، ۰۹:۱۱ ــ ـکمشـــ
یه نظریه هم هست که می‌گه حجاب باعث تندتر شدن آرایش‌ها میشه. تنها جایی که فرد برای شایسته نشون دادن خودش در اختیار داره صورته و روی اون بیشتر کار می‌کنه.

پاسخ:
تا حدی موافقم با این ایده. منتها چرا وقتی ایرانی ها ترکیه و دوبی و مالزی میرند با اینکه الزامی به حجاب ندارند، هم لباسهای خیلی باز میپوشند و هم آرایشهای خیلی غلیظ دارند؟
 چقدر تحسین برانگیزه که به اتفاقات از زاویه ی دیده نشده اش ، نگاه میکنید . ظاهر آدم ها با افکارشون متناسبه و پُر واضحه که جبر ، فکر رو تغییر نمیده . پس حجاب یا بی حجابی اجباری هر دو بی فایده ان .‌
و البته که مریم میرزاخانی فکر بلندی داشت . 
پاسخ:
به نظرم مریم میزاخانی خیلی چیزها رو ریخت به هم. نمیدونم کانال محسن حسام مظاهری رو دنبال میکنید یا نه. ایشون هم یک مطلب خوبی نوشته بودند درباره اینکه این خانم کلیشه رایج رو به هم زد.


شما وبلاگ رو منحل کردید؟ چرا؟ جای جدیدی راه انداختید؟ اگر جای جدیدی مشغول شدید یه ندا بدید که ارتباطات قطع نشه (عضویت در کانال رو هم پیشنهاد نمیدم البته ::)))) )
۲۸ تیر ۹۶ ، ۱۲:۳۷ ــ ـکمشـــ
چون دیگه عادت کردند با آرایش غلیظ باشند. وقتی کسی رویه‌ی زندگیش آرایش باشه بدون اون احساس بدی داره.
پاسخ:
شاید. اینم جوابیه که به نظرم به صحت نزدیکه
 سلام . 
نه اقای مظاهری رو حتی نمیشناسم . 
و دوباره نه :) وبلاگ دیگه ای نزدم . یه تصمیم انتحاری ِدیگه بود . شش دنگ حواسم تو دنیای واقعی نبود و این افسردم میکرد . تصمیم گرفتم قاطعانه بزنم زیر مسئولیت مجازی :)  
همین تلگرام و اینستاگرام کافیه . 
در مورد کانالتون هم : بارها گفته ام و بار دگر میگویم :)) چرا دوباره کاری ؟ 
هر وقت چیزی اضافه تر از وبلاگ تو کانالتون داشتید اعلام کنید ، من قول میدم باخت رو بپذیرم و عضو شم ، قووول :)
پاسخ:
سلام
کانال آقای مظاهری رو دنبال کنید. ذهن جالبی داره. کانالشون رو یه بار تو کانال خودمون معرفی کردم

به نظرم برای دور شدن از فضای مجازی، اینستاگرام برای حذف شدن شایسته تر بود تا وبلاگ

من که عضویت در کانال رو پیشنهاد ندادم دیگه!! :)
البته وبلاگ هم راه خوبیه ولی مثلا من اگر باهاتون کار داشته باشم چون شما وبلاگ ندارید هیچ راهی ندارم که بگم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی