الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

چمران اصولگرا بود یا اصلاح طلب

پنجشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۳۰ ق.ظ

یکی از پدیده‌های رایج دوران ما فروکاست شخصیت‌های بزرگ به محدوده‌های تنگ جناحی و سیاسی است. چمران به عنوان یکی از اسطوره‌های تاریخ معاصر ایران از این آفت دور نمانده است. اتفاقا جذابیت آدم هایی مثل چمران در این است که از لیبرال گرفته تا مذهبی‌های افراطی از در خانه او ناامید بر نمی‌گردند و هر کدام سخنی، رفتاری و یا تقریری پیدا می‌کنند تا خود را به او شباهت دهند. اما به راستی اگر چمران امروز در بین ما حضور داشت در کدام دسته بندی قرار می‌گرفت؟ آیا همچنان در نهضت آزادی می‌ماند؟ در طیف اصلاح طلبان قرار می گرفت یا اصولگرایان؟


نمی‌توان برای این سئوال پاسخی قطعی ارائه داد. با این حال با بررسی کنش های سیاسی چمران می توانیم علت کلی رفتار‌های او را کشف کنیم و سپس بر اساس آن، رفتار سیاسی امروز او را پیش بینی کنیم.


چمران از زمان دبیرستان به واسطه حضور در مسجد هدایت و درس‌های آیت الله طالقانی و بعدها با عضویت در انجمن اسلامی دانشکده فنی و شاگردی مهندس بازرگان به سوی نهضت آزادی حرکت کرد. بعد از انقلاب مصطفی چمران نماینده مردم در مجلس اول و وزیر دفاع دولت موقت بود و با شروع ناامنی‌ها در کردستان به این منطقه رفت. او جزو کسانی بود که اعتقاد داشتند نمی‌توان مشکل کردستان را- با توجه به شرایط ویژه آن- تنها از طریق سیاسی حل کرد. 

به همین دلیل وقتی دولت موقت که قالب اعضای آن اعضای نهضت آزادی و در واقع هم حزبی‌ها و دوستان قدیمی او بودند تصمیم می‌گیرند چمران را به همراه یزدی و فروهر به عنوان گروه صلح و آشتی به کردستان اعزام کنند با آنها همراهی نمی‌کند و راه خود را از این گروه جدا می‌کند.


پس از تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان خط امام دولت موقت با این اقدام مخالفت و سپس استعفا می‌دهد. مسئول دفتر چمران در آن زمان نقل می‌کند که به او گفتم حالا که دولت استعفا داده است چه کار کنیم و ایشان دستور به تخلیه دفتر دادند. چند دقیقه بعد که دوباره به اتاق رفتم او را دیدم که عکس امام را در دست دارد. به او گفتم مگر نمی‌‌خواهید دفتر را ترک کنید، چمران گفت: نه من هرگز امام را رها نمی کنم. بار دیگر چمران دوستانش را رها می‌کند و به مسیری می رود که هیچ کدام از هم حزبی‌هایش در آن نیستند.


اما همین چمران وقتی جلود معاون قذافی، دیکتاتور دیوانه عرب که امام موسی صدر را ربوده است وارد ایران می‌شود به امامی که هرگز او را رها نکرد و معتقد بود نتیجه انقلاب او تنها در سالهای آینده درک خواهد شد نامه می‌نویسد و می‌گوید:


"نمی‌دانم چگونه ممکن است که رهبر انقلاب اسلامی ایران دست خود را در دست مجرمین بگذارد؟ مگر ما به خاطر خدا قیام نکرده‌ایم؟... چگونه می‌خواهیم که انقلاب اسلامی ایران را با کثافات مجرمین آلوده کنیم؟... معمر قذافی هفت ماه پیش رهبر شیعیان لبنان را دزدیده است... حضرت آیت‌الله بارها درخواست زیارت معمر قذافی  را از ایران رد کرده‌اند؛... چطور یک‌باره خبر تجدید روابط با لیبی انتشار می‌یابد و جلود معاون معمر قذافی رهسپار ایران می‌شود؟... . ای محمد (ص)، ای سرور انسان‌ها، تو کجایی که ببینی چه کسانی رسالت پاک تو را برای خودخواهی‌های خود آلوده می‌کنند و به نام اسلام بزرگترین ضربه‌ها را به اسلام می‌زنند... ."


در واقع چمران به هیچ گروه، دسته یا فردی امضای تعهد نداده بود و تنها در مسیری که آن را حق می دانست قدم بر می‌داشت. امروز اگر چمران بود برای شکست گروه مقابل تمامی اقدامات هم حزبی‌هایش را بی چون و چرا تایید و یا نسبت به اشتباهات آنها سکوت پیشه نمی‌کرد. چمران هرگز در مقابل حرمت شکنی‌ها آرام نمی نشست و با مصلحت اندیشی‌های سیاسی حق را تنها نمی‌گذاشت.


اگر مصطفی چمران امروز در بین ما بود...

۹۶/۰۴/۰۱
سراج الدین

نظرات  (۵)

۰۱ تیر ۹۶ ، ۱۵:۰۹ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
نمیشه مطمئن بود اگر امروز چمران بود چه می شد؟!
ولی خوبه که تعصب کورکورانه نداشته باشیم، و از یک حزب، گروه، و یا شخص، بُت نسازیم!
پاسخ:
سلام
من هم تو این یادداشت گفتم نمیشه گفت اگر بود موضوع سیاسیش چی بود. اما بت سازی هم تو این یادداشت نبود.
سلام،

فعلن که نیست، چرا برایش تکلیف تعیین کنیم؟ وضع زنده هاشان در چه حال است؟
پاسخ:
سلام
برادر خلیل خداییش ما هم تعیین تکلیف نکردیم
۰۲ تیر ۹۶ ، ۰۲:۳۴ سید علیرضا
خیلی عالی بود. کاش منابع نوشته های چمران را هم می آوردید تا امکان مطالعه بیشتر فراهم باشد. 
پاسخ:
سلام
بله نقد شما کاملا وارده. متاسفانه این یادداشت خیلی قدیمیه، حدود سال ۸۸ نوشتم و الان اون کتاب ها رو ندارم.  یک چیزی میگم بین خودمون بمونه. الان به بعضی از اون منابع شک دارم. چون چند باری پیش اومد تو کتاب ها در مورد چمران اطلاعات غلط خوندم. مثلا فلانی گفته بود چمران رو من به موسی صدر معرفی کردم بعدا که از خودش پرسیدن این حرف درسته یا نه گفته اصلا همچین حرفی نزدم
۰۷ تیر ۹۶ ، ۱۰:۴۵ سنگـــ ـــول
سلام
چقدر این پست جالب بود. این چیزهایی که در مورد چمران گفتید رو اصلا نمیدونستم و انگار اصلا اجازه نمیدن که کسی اینها رو در مورد چمران بفهمه. قبلا جایی شنیده بودم که شهادت چمران کار خودی ها بوده و باید از سر راه برداشته میشده. این پست شما صحبتهای کذا رو برام قابل قبول تر کرد.
پاسخ:
سلام
ببینید چمران انسان عجیبی بود و اساسا در انقلاب ایران یک وصله ناجور به حساب میومد. من به شما توصیه می کنم تا حد ممکن در مورد چمران مطالعه کنید. از نظر من عبادته. نگاه انسان رو به زندگی تغییر میده. حالا اینکه چمران رو کشتن یا شهید شد به نظرم جزو موضوعاتیه که هرگز نمیشه اثباتش کرد. به همین خاطر به نظرم بهتره بهش اهمیت ندیم
۲۵ تیر ۹۶ ، ۱۵:۵۷ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
منظورم این نبود که شما از چمران بت ساختید! 
این حرفم در راستای پستتون بود که نباید از آدم ها بت بسازیم و همه جا دنبال اونی که درسته باشیم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی