الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

لیله القدر; حقیقتی فارغ از فقه

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۳۱ ق.ظ

دو موضوع را باید از یکدیگر جدا کنیم: یکی آغاز و پایان ماه رمضان و مساله استهلال, و دیگری شب قدر.

اینکه مبنای شروع و پایان ماه چیست و ملاک رویت ماه چشم مسلح است یا غیرمسلح و یا اینکه افق مشترک داریم یا افقهای متفاوت, مساله ای فقهی است و هرکس میتواند یکی از این مبانی را بپذیرد یا از مجتهدی که به او اعتماد دارد تقلید کند. هرکس هم به وظیفه اش عمل کند عندالله حجت دارد ولو اینکه دیرتر از دیگری روزه بگیرد یا زودتر از دیگران عید فطر را احراز  کند و روزه نگیرد.

اما مساله شب قدر یک حقیقت است و ربطی به نظر فقهی دیگران ندارد. شب قدر یک شب است و اساسا ارتباطی ندارد که طبق نظر چه کسی عمل شود. اینکه مثلا بگوییم شب قدر مقلدین فلان مرجع شب شنبه است و شب قدر
مقلدین آن مرجع شب یکشنبه است حرف اشتباهی است و اساسا شب قدری ربطی به نظر فقها ندارد. همچنین اینکه مثلا گفته شود شب قدر مردم ایران و عراق با یکدیگر تفاوت دارد هم حرف نادرستی است.

لذا این عرف رایج که هرکسی صرفا طبق مبنای مرجع خودش شب قدر میگیرد عرف غلطی است. ما نمیدانیم در عالم واقع کدام نظر فقهی برای استهلال صحیح است فلذا نمیتوانیم شب قدر را دقیق تشخیص دهیم. لذا با توجه به عظمت شب قدر و فضیلت بی حد و اندازه اش, چاره ای نیست جز اینکه احتیاط کنیم و طبق هردومبنای فقهی اعمال شب قدر را انجام دهیم.
حتی اگر حوصله و توان نداریم که 6شب را به عنوان شب قدر درنظر بگیریم, حداقل شب بیست و سوم (که محتمل ترین شب است) را طبق هر دو مبنا احیا بگیریم و اعمال آن را به جا آوریم.


پ.ن: امسال اگر بخواهیم احتیاط کنیم, علاوه بر تقویم اصلی, باید فردایش را هم احیا بگیریم

۹۶/۰۳/۲۵
شرف‌الدین

نظرات  (۵)

۲۵ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۳۵ •✿ آرورا ✿•
قربون این ماه رمضونای بهار برم ما که کلا هرشب احیا داریم تو خوابگاه:))
ولی خیلی واسه من سواله که با این همه پیشرفت علم چرا انقد باز ادا درمیارن . خب یه شب اول ماهه دیگه .
پاسخ:
ماه رمضونهای بهار و تابستون شبهای لذت بخشی داره. بیداری هاش هم شیرینه

علت اختلافها یا به قول شما اداها، اختلاف در مبنای رویت هست. مثلا اینکه آیا رویت با ابزارهای نجومی هم رویت شرعی محسوب میشه یا نه

(ببخشید که کامنت رو دیر تایید کردم)
۲۶ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۳۸ نرگس نورعلی وند
ممنون از این اطلاع رسانی تون.
پاسخ:
خواهش میشه :)

(ببخشید که کامنت رو دیر تایید کردم)
۲۸ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۰۷ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
وقتی شب قدر یکیه پس عید فطر هم یه دونه است!!
البته تا جایی که میدونم مسئله استهلال تقلیدی نیست و شخص خودش باید به یقین برسه، حالا یا خودش هلال رو رویت کنه و یا به شخص عاقلی اعتماد کنه و این شخص صرفا مرجع تقلیدش نیست!

پاسخ:
عید فطر حقیقی هم قاعدتا یک روز بیشتر نیست.

بله. مساله تقلیدی نیست

(ببخشید که کامنت رو دیر تایید کردم)
۰۷ تیر ۹۶ ، ۱۰:۵۴ سنگـــ ـــول
متوجه نشدم چرا باید فردای بیسیت و سوم رو هم احیا بگیریم؟
پاسخ:
چون بین اینکه اول ماه رمضان چه روزی بود اختلاف بود و احتیاطا طبق هردومبنا احیا میگرفتیم بهتر بود
۰۷ تیر ۹۶ ، ۱۰:۵۷ سنگـــ ـــول
تازگیها به مطالعات متافیزیک علاقمند شدم و دقیقا متافیزیک و حتی در حال ریزبینانه تر فیزیک هم تایید میکنه که مقاطعی از زمان هستن که برای انسانها تاثیر منفی یا مثبت به همراه دارن و خیلی از مراسمی که از دوران قدیم برگزار میشده بخاطر دریافت بیشتر یا حداقل آثار خوب و بد این اوقات. فکر میکنم شب قدر احسن این اوقات باشه
پاسخ:
چه سنگول دانشمندی داریم ما :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی