الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

چرا روحانی ؟ (۲)

يكشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۱۸ ق.ظ

اگر از من بپرسند که در دوران معاصر چه چیزی بیشترین ضربه را به ایران زده است خواهم گفت: نبود عقلانیت و و جود باورهای موهومی که بین ما و واقعیت فاصله انداخته اند. اجازه دهید بیشتر توضیح دهم. انسانی را تصور کنید که پایش دچار خونریزی است و وقتی به او می گویند پیگیر درمانت باش می گوید نخیر آقا، دردی که تو را نکشد قوی ترت خواهد کرد.

 ادعای این فرد حقیقتا جذاب است و احتمالا گاهی اوقات درست هم باشد اما این باور مانع برقراری ارتباط با واقعیت در این فرد شده است و اجازه نمی دهد خونی که از پایش می رود و احتمال مرگ را ببیند. جامعه ایرانی مالامال از این اعتقادهاست. اعتقادهایی که بین ما و واقعیت فاصله انداخته اند.اعتقاد هایی که نه می شود آنها را اثبات کرد و نه رد و گاه به شدت رنگ مذهب  به خود گرفته اند.

برای مثال در همین تحریم های هسته ای که می رفت کمر ایران را خم کند عده ای می گفتند این هزینه استقلال و عدالت خواهی ماست و حاضریم هر هزینه ای را برای این آرمان ها بدهیم. و یا می گفتند اگر ما مقاومت کنیم یاری خدا خواهد رسید و همانطور که پیامبر از شعب ابوطالب خارج شد ما نیز نجات خواهیم یافت و قطعا"آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند". اینها نیز جمله های قشنگی هستند اما آیا واقعیت هم دارند؟ 

جذابیت هیجانی این باورها مانع از دیدن این واقعیت می شود که تحریم فاصله طبقاتی را در ایران افزایش داد و عده ای را به ثروت های میلیاردی رساند. حتی مانع از دیدن این موضوع می شود که کشورهای همسایه ما مانند قطر نهایت استفاده را از این فرصت کردند و با استخراج گاز از حوزه های مشترک سود بزرگی نصیبشان شد که از همان سود برای ضربه زدن به ایران نهایت استفاده را کردند.

سوال مهم دیگر این است که آیا اصلا می شود صحت این دست ادعاها را بررسی کرد؟ مثلا اگر ما ۱۵۰ سال مانند یاران پیامبر فقط دانه خرما می خوردیم  و وقتی همه چیزمان را از دست داده بودیم پای میز مذاکره می رفتیم، صاحبان ادعای لزوم صبر می گفتند اگر ۱۵۰ سال و یک روز صبر کرده بودید فتح المبین خدا فرامی رسید و شما کم طاقتی نشان دادید. باورهایی از این دست را نه می شود اثبات کرد و نه رد، تنها می شود به پای آنها سوخت. نویسنده منکر امدادهای غیبی نیست اما حمایت از هر ادعایی با استفاده از امدادهای غیبی خطرناک است.

دلیل اینکه که به روحانی رای می دهم این است که دولت او را بیشتر از سایر گزینه ها در مسیر دوری جستن از این باورهای موهوم و مخرب و همچنین  در مسیر عقلانیت می بینم. حسن روحانی در موضوع برجام نشان داد که آرامش و زندگی مردم برای او اهمیت بیشتری نسبت به باورهای به ظاهر جهادطلبانه و انقلابی گرایانه دارد که متاسفانه رنگ آخرالزمانی هم به خود گرفته اند. در طرح سلامت و افزایش حقوق افراد تحت پوشش بهزیستی نشان داد که در رفع فقر پیرو عقلانیت است و به جای توزیع یارانه های بی هدف که ثروت کشور را نابود خواهند کرد به دنبال توانمندسازی فقرا است. 

روحانی با بازگرداندن شرکت های نفتی خارجی نشان داد که اهل و حساب و کتاب است و حاضر نیست تحت هیچ فشاری برداشت از حوزه های مشترک نفت و گاز را فدای کسب سود و ثروت اندوزی برخی شرکت های نفتی وابسته به نهادهای نظامی کند که در پشت ادعاهای ایدئولوژیک «استقلال»، «نگاه به درون» و «ما می توانیم» پنهان شده اند. به روحانی رای می دهم چرا که در مسیر عقلانیت جدیت بیشتری دارد و جامعه را به زندگی می خواند نه مرگ. او مرگ را با باورهای بی پایه زندگی بهشتی نشان نمی دهد.

۹۶/۰۲/۱۷
سراج الدین

نظرات  (۴)

۱۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۴:۲۲ نرگس نورعلی وند
ما که در دوران زعامت ریاست جمهوری ایشون آزادی خاصی ندیدیم. فقط زدن تو دهنمون گفتن بی شناسنامه و بی شعور
در این دوره واقعا ندیدیم فقیری توانمند بشه. نمیدونم وضعیت مالی شما چطوره اما خیلی ها اوضاعشون بدتر شده. صدای کارگرا رو نمیشنوید که داد میزدمد جلوی روحانی: عزا عزاست امروز..
از کارخونه هایی که تعطیل شده تا دانشمندایی که بیکار شدن! همه اش الحمدلله نتایج مدیریت چهارساله این آقا بود.
روحانی توی این چهارسال با اقتصاد و اشتغال مردم بازی کرد و فقط دور و بری هاش رو پولدار کرد. حتی صدای کارشناس شبکه منوتو هم در اومد از چاپیدن های این آقا.
حسین فریدون کجاست که پشت داداشش وایسه؟؟؟
بهتره یه ذره چشمامون رو باز کنیم. 
حسن روحانی تنها چیزی که نداره همین عقلانیته...

پاسخ:
سلام
 در مورد آزادی بیان اگر لیست میر سلیم از کلمات نامناسب رو حانی رو مصداق مخالفت با آزادی حساب کنیم، باید ادعا کنیم که روحانی استاندارد آزادی بیان رو در حد اروپا بالا برده. 
ببینید حتی اگر این الفاظ رو نادرست حساب کنیم نهایتا یه بدخلقی سیاسیه (که البته همین هم نباید باشه )اما ضدیت با آزادی نیست. چون دهان هیچ کدوم از مخالف ها بسته نشده. شما در حد یه کانال تلگرامی به من معرفی کن که به خاطر مخالفت با دولت یا توهین به روحانی بسته شده باشه. در این دولت حتی یک روزنامه هم بخاطر انتقاد بسته نشد. یک سایت فیلتر نشد. صدای کدوم مخالفی خفه شد؟؟
کی زندان رفت؟ کی رفت زیر دست بازپرس؟
من نمیدونم شما چند سالتونه و آیا یادتون هست که دولت قبل با روزنامه نگارها و اصحاب رسانه چیکار کرد؟؟
گل سرسبد روزنامه نگارای اصلاح طلب محمد قوچانی بود. وزارت ارشاد احمدی نژاد پیام داد که هر جا بره اون روزنامه بسته میشه و اینکار رو هم میکردن.امروز محمد قوچانی کجاست؟ یک روزنامه هم نداره. چند تا مجله روشنفکری و با مخاطب خاص داره که هیچ تاثیری ندارن.
فواد صادقی بهترین سایت های اصلاح طلب ها رو اداره می کرد. آینده نیوز آخرینش بود. امروز خونه نشینه. چند بار بازداشت شد؟ برید از خودش بپرسید.
یک نمونه اینطوری شما از میون دوستانتون مثال بزنید تا من قبول کنم از لحاظ آزادی چیزی ندیدید.

در مورد اقتصاد من معتقدم حرف باید مستند باشه. وگرنه من هم ادعا می کنم که شما از قالیباف پول میگیری که تا روحانی رو تخریب کنی. دختر وزیر آموزش و پرورش تو این دولت ۲۰ میلیون تومن جنس رو به صورت قانونی وارد کرده سخنگوی قوه قضایه هر روز داره در موردش صحبت می کنه بعد فساد در این سطح فراگیر و عمیقی که شما میگید هست و دوستان ارزشی ساکت هستن؟؟؟؟
من خودم به برنامه های اقتصادی روحانی نقد دارم اما حتی قبل از اینکه بیاد معتقد بودم دولتی که بعد از محمود بیاد حتی تو ۱۶ سال هم نمیتونه کشور رو به سال ۸۸ برگردونه. اینکه شما میگید وضع مردم بده حرف درستیه و باید کاری کرد اما اینطور هم نیست که بشه در عرض دو سال کشور رو مثل دوران خاتمی به رونق رسوند. 
من ترجیح میدم کشور دست  آدم هایی مثل روحانی و جهانگیری باشه که به رشد و توسعه اعتقاد دارن  و سابقه خیلی خوبی هم دارن تا دست کسایی که سابقه رشد منفی ۶ درصد داشتن و امروز همچنان مدعی اصلاح هستن (کابینه آقای رئیسی رو بررسی بفرمایید که نصفش وزرای محمود هستن).
دولت روحانی بستر لازم برای شروع حرکت اقتصادی رو فراهم کرده و من امیدوارم در این ۴ سال بعدی بتونه ماشین نابود شده اقتصاد ایران رو به حرکت بندازه.
سلام، 

مذاکرات پیش از آقای روحانی شروع شده بود. ولایت مطلقه فقیه طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست های کشور را تنظیم می کند نه ریاست جمهور. ریاست جمهور مجری این سیاست هاست نه بیشتر. 
پاسخ:
سلام
ببینید من کاری ندارم این حرف چه قدر درسته اما اینقدر تاکید کردن رو این موضوع نتیجه اش این میشه که خوب اصلا ما برای چی انتخابات برگزار می کنیم وقتی همه امور توسط رهبری کنترل و هدایت میشه؟؟
دوم اینکه درسته که با این استدلال نتایج مثبت برجام رو به نام رهبری می زنید اما نتایج منفی اقدامات مختلف نظام رو هم به اسم رهبری می زنید.
بنده توصیه می کنم نتایج منفی این استدلال رو بخاطر ثمرات کوتاه مدت اون به جون نخرید

 پست عالی ، عالی ، عالی بود . با چه فصاحتی همه چیز رو شکافتید . واقعا لذت بردم . و چه جوابهای درست و هوشمندانه ای به کامنتها دادید . من هم به روحانی رای میدم به خاطر همه ی دلایلی که تو این دو پست گفته شد  و به خاطر اینکه چشمهای بینا دارم و حداقل منطقی که به مقایسه و تحلیل میشینه . 
پاسخ:
سلام
ممنونم، نظر لطف شماست. خوشحالم که پسندیدید
۲۰ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۵۲ نرگس نورعلی وند
دولت روحانی در این چهار سال نشون داد که همین میزان پیشرفت حاصله در ایران هم به کام یه سری بالا شهر نشین و پایتخت نشین میشه.
شما که لحنتون خیلی شبیه آقای جهانگیریه! احیانا پسرش نیستید؟ :) آدم حس میکنه از همون چهاردرصدی های قالیبافید. شما چند سالتونه؟
من ۲۳ سالمه و خوب میدونم این مدل از رشد و توسعه غربی کشور رو بیشتر به قهقرا میبره.
ضمنا کی گفته کابینه رییسی قراره پر از وزرای احمدی نژاد بشه. کی گفته؟ هرکی گفته از خودش نوشته و رییسی هیچ وقت تایید نکرده و دست دوستی با جمنایی ها نداده.
شما که اینقدر به فکر اقتصادی خب به قالیباف رای بده
مگه نقیض حسن روحانی آقای رییسیه الا و لابد؟؟؟

پاسخ:
حالا قصد روکم کنی که نداریم ولی بخده خوشحال میشدم پسر جهانگیری میبودم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی