الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

پانترکیسم، کنش یا واکنش (۲) - تازیانه تحقیر

شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۳۵ ق.ظ
مرد فارسی زبان و اهل افغانستان بود، با جدیت و حرارت خاصی تاکید می کرد که زبان آنها از زبان فارسی مردم ایران جداست و بیگانه بودن این دو زبان را آنقدر بدیهی می دانست که بیگانگی عربی و انگلیسی را. میزگرد داغی شده بود و مهمان دیگر هرچه استدلال می کرد که این دو زبان کاملا یکی هستند و تفاوت در حد لهجه و گویش است تاثیری نداشت.
تماشای این میزگرد که به ظاهر بحث ضعیف و بی منطقی بود اتفاقا برای من بسیار جالب بود. این میزگرد تلوزیونی، ویترین خوبی بود که محصولات سال ها تحقیر مهاجرین افغانستانی در آن چیده شده بود. در واقع اصلا مهم نیست که افغانستانی ها و ایرانی ها از یک نژاد هستند یا نه، ریشه مشترکی دارند یا ندارند، زبان فارسی آنها یکی هست یا نه. مسئله این است که همزمان با سال ها تحقیر مهاجرین توسط ایرانی ها، مهاجرینی که اتفاقا به دلایل مذهبی و زبانی و فرهنگی به شدت با مردم ایران احساس یگانگی می کردند، شروع کردند به طلاق  دادن عاطفی ایرانی ها. و امروز اگر شما به افغانستان سفر کنید به خوبی این طلاق عاطفی را حس می کنید. تازیانه تحقیر زخم های عمیقی از خود به جا می گذارد که به این آسانی نمی شود رد آنها را پاک کرد.

همانطور که در ماجرای افغانستانی ها درست یا غلط بودن دلایلی که برای جدایی و بیگانگی زبانی آورده می شود اصلا مهم نیست، دلایلی که پانترک ها برای جدایی زبانی و نژادی خود می آورند نیز اهمیتی ندارد. هرگز نباید به بحث بی فایده صحت این استدلال ها پرداخت. اینجا هم مسئله مهم درک تاثیر تحقیر است. سال های سال تحقیر یک گروه قومی به طلاق عاطفی می انجامد. برای مثال هنوز در کاخ های خان های منطقه آذربایجان و حتی قفقاز تصویر داستان های شاهنامه وجود دارد که نشان دهنده علاقه ترک زبانان این منطقه به شاهنامه است. این که امروز پانترک ها شاهنامه را مانیفست ترک ستیزی می دانند ریشه در تاریخ دور ندارد. ریشه در تحقیر های همین سالها دارد. ریشه اصلی این ستیزهای نوظهور تحقیر است و پانترکسیم واکنشی به این تحقیرهاست.

چند روز پیش بود که یکی از دوستان لک زبانم، من را در یک گروه خانوادگی تلگرامی عضو کرد. آنجا بود که متوجه شدم بخشی از لک ها نیز مانند ترک ها معتقد اند از فارس ها جدا هستند و پس از کمی گفتگو متوجه شدم ریشه این موضوع نیز در تحقیر لرهاست.

اینها را نگفتم که در انتها بگویم جک ترکی و لری نگوییم. گفتم که تاثیر تحقیر را فراموش نکنیم و دربرخورد با پان ها ریشه رفتار آنها را بهتر درک کنیم و اجازه ندهیم این طلاق های عاطفی عمیق تر شود. در یادداشت بعدی به این موضوع خواهم پرداخت که یک لحظه احساس بیگانگی و دشمنی چطور به دشمنی و جدایی همیشگی تبدیل می شود.
۹۵/۱۲/۲۱
سراج الدین

نظرات  (۳)

۲۱ اسفند ۹۵ ، ۱۴:۳۳ ــ ـکمشـــ
به نظر من موضوع خیلی پیچیده‌ست. 
این گسست اجتماعی فقط در قومیت ظهور نداره. بین حاشیه و مرکز، بین شهرها و روستاهای مجاور، بین مشاغل و... و البته بین فقیر و غنی 
از وضعیتی که توش هستیم ناراحتیم و به دنبال مقصر می‌گردیم و در این مقصر‌یابی رقیب‌تراشی و بعد دشمن‌تراشی می‌کنیم. 
یک ترک که وضع اقتصادیش خوب نیست خیال می‌کنه چون ترکه این مشکل رو داره و چند مثال تاییدکننده هم دور و بر خودش پیدا می‌کنه غافل از اینکه مشکل اقتصادی برای فارسها هم هست.


پاسخ:
سلام

بله با شما تا حدود زیادی موافقم
این شکاف رو در موارد زیادی میشه دید
۲۱ اسفند ۹۵ ، ۲۰:۵۶ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
سلام
دلیل این تحقیر چیه؟! من خودم اهل تبریزم. نه دلیل تحقیرهای دیگران رو درک کردم ونه شعار" هرکس کی بی طرف دی پس اوندا بی شرف دی"(هرکس بی طرفه پس بی شرفه!) شرف و غیرت به این نمیگند که بخاطر برنامه فیتیله بریزن توی خیابون و شیشه مغازه هارو بیارند پایین!! 
پاسخ:
سلام
من متخصص جامعه شناسی نیستم اما تو یادداشت شماره یک به این موضوع اشاره کردم
اونجا گفتم که این تحقیر ریشه در نژادپرستی ایرانی داره
دلیل این تحقیر از نظر من با دلیل تحقیر کردن اردبیلی ها به وسیله تبریزی ها یکیه، این میل به خود برتربینی و توجیه اون به وسیله تحقیر و تخریب به شدت در کشور ما فراگیره
البته فقط هم این نیست اما از نظر من این مشکل فرهنگی به شدت پررنگه
سلام، 

حرف درستی است همانطور که در مورد برتری و تحقیر مذهبی تخم نفاق را کاشته اند که نقش آیات عظام و حاکمیت در آن کاملن پیدا است.
پاسخ:
سلام

متاسفانه در فرهنگ امروز جامعه ما به شدت بر روی تفاوت ها تاکید می شه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی