الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

اشتباهات رایج (1)

شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸ ب.ظ

یکی از عادات رایج ما این است که در هرمساله و موضوعی، استنادی به آیه ای از قرآن یا حدیثی از معصوم یا بیت و مصراعی بیاوریم. گاهی این استنادات بسیار به جا و شیرین است و برای تفهیم مطلب بسیار کمک میکند.

اما یکی از مسایل بسیار رایج  استفاده های اشتباه از این آیات و روایات است.

 

به عنوان مثال بارها شنیده ایم که وقتی قدرت خداوند بر سایر قدرتها پیروز میشود و مثلا در جبهه جنگ نیروهای اسلام با وجود کمبود نیرو و ادوات بر نیروهای دشمن پیروز می شوند به این آیه استناد می شود که "یدالله فوق ایدیهم" (آیه 10 سوره فتح). یا مثلا در جایی که دیگران هرچه خدعه به کار می برند نمیتوانند حق و حقیقت را از بین ببرند به این آیه  اشاره میشود.

 

اما این برداشت از آیه برداشت ناصحیحی است. این آیه در رابطه با پیمانی است که برخی مومنین با پیامبر اسلام بستند. در عرب (وحتی سایر بلاد) رسم است که موقع پیمان بستن، با یکدیگر دست میدهند یا دستهایشان را روی هم میگذارند. اینجا هم خداوند میفرماید آنهایی که با پیامبر پیمان می بندند، گویی با خدا پیمان  می بندند و دست خدا نیز روی دست آنان است. لذا برداشت رایج از ایه علیرغم اینکه مفهوم درستی دارد، اما ربطی به محتوای ایه ندارد.

 

*إِنَّ ٱلَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ ٱللَّهَ یَدُ ٱللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ

۹۵/۱۲/۰۷
شرف‌الدین

نظرات  (۴)

با اینکه گاهی ارجاع غلطی میشه به ایات یا اشعار و... کاملا موافقم اما در مورد ید الله فوق ایدیهم معنای غلبه ی قدرت کاملا قابل برداشته و تفسیر همراهی دست خداوند در پیمان آنها از اعتقادات اشعریه ست! و صحیح نیست، والله اعلم‌!
پاسخ:
سلام
بحث تجسد نیست. بلکه استفاده از کنایات هست.
متن تفسیر المیزان  رو ببینید:
بعض دیگر گفته اند که مراد از کلمه ید, قوت و نصرت است. پس یدالله به معنای نصرت الله و قوت الله میباشد. میخواهد بفرماید قوت و نصرت خدا فوق قوت و نصرت مردم است و یعنی ای پیامبر اعتمادت به نصرت خدا باشد نه نصرت آنان.       ولی این هم با مقام آیه جور نیست. برای اینکه مقام, مقام اعظام بیعت رسول خداست, و اینکه بیعت مردم با آن جناب آنقدر مهم است که گویی بیعت با خود خداست و اعتماد از نصرت خدا هرچند کار خوبی است لیکن اجنبی از مقام آیه است"

متن تفسیر نمونه:
و از اینجا معنی یدالله فوق ایدیهم روشن میشود. این تعبیر کنایه از آن است که بیعت با پیامبر (ص) یک بیعت الهی است, گویا دست خدا بالای دست آنان قرار گرفته, نه تنها با پیامبرش که با خدا بیعت میکنند و اینگونه کنایات در زبان عرب بسیار معمول است.
بنابراین کسانی که دین جمله را چنین تفسیر کرده اند که (قدرت خدا مافوق قدرت آنهاست) یا (نصرت و یاری خدا برتر از نصرت و یاری مردم است) و امثال آن تناسبی با شأن نزول آیه و مفاد آن ندارد هرچند این مطلب در حد ذات  خود مطلب صحیحی است
۰۸ اسفند ۹۵ ، ۲۱:۰۴ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
متاسفانه ما عادت داریم ندانسته خیلی حرف هارو بزنیم.
پاسخ:
خیلی از این عرفها مبنای درستی ندارند
سلام،

نگاه تاریخی به مطالب قرآن، به ما می آموزد چه گفتاری چه وقت کاربرد داشته است نه این که آن گفتار را برای همه زمان ها و مکان ها قابل استفاده بدانیم، با سپاس
پاسخ:
سلام
محل بحث اصلی اینه که آیا اساسا ما باید نگاه تاریخی به قرآن داشته باشیم؟
سلام،

نداشتن نگاه تاریخی به هر نوع اندیشه و ایده ئولژی همین است که می بینی!
پاسخ:
سلام
فکر نکنم اینجا ربطی به نگاه تاریخی داشته باشه ها!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی