الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

تاملی بر ولادات و شهادات

جمعه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۳۸ ب.ظ

آیت الله سید محمد جواد شبیری (پسر آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی) چندی پیش مقاله ای تحقیقی منتشر کرد تا سالروز وفات پیامبر اکرم (ص)  را موررد بررسی قرار دهد. وی به بررسی اقوال مختلف پرداخته و این اقوال را در دو دسته تقسیم بندی نموده: اقوال معروف و اقوال غیرمعروف.

اقوال معروف عبارتند از: بیست و هشتم صفر، اول ربیع الاول، دوم ربیع الاول و دوازدهم ربیع الاول

اقوال غیر معروف که علیرغم نقل در تاریخ، سند قابل اعتنایی ندارند نیز عبارتند از: 8، 9، 10، 15، 18 و 22 ربیع الاول

ایشان پس از مداقه و بررسی های مفصل، به این نتیجه میرسند که تاریخ صحیح رحلت پیامبر اکرم (ص) دوم ربیع الاول است ( و نه بیست و هشتم صفر).

 

 

 

نگاهی به گزارش کوتاه بالا نشان میدهد که حتی درباره تاریخ رحلت پیامبر اکرم(ص) که بزرگترین شخصیت تاریخ هستند و قاعدتا زمان رحلت ایشان برای مسلمین بسیار مهم بوده است، اینقدر در تاریخ اختلاف وجود دارد.

حال در رابطه زمان دقیق ولادت حضرت زینب (س) و وفات حضرت معصومه(س) و درگذشت حضرت عبدالظیم حسنی و غیره و غیره تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

 

 

۹۵/۱۱/۱۵
شرف‌الدین

نظرات  (۸)

۱۶ بهمن ۹۵ ، ۱۸:۰۲ منتظر اتفاقات خوب
سلام
کجای تاریخمون درسته؟! کی میدونه؟!
این تاریخ هایی که توی تقویم عنوان خاصی دارند. شاید برای این نوشته شدند که نمادی باشند از اعتقاداتمون یا از تاریخمون یا هر چیز دیگه ای که نمی خواهیم فراموش بشن!!
حالا تا کجا درستند ویا غلطند کسی نمیدونه!
پاسخ:
سلام
به نظرم کلا تاریخ علم "یقین" نیست. البته بحث روایات جداست چون از ابتدا هدف بر حفظ اونها بوده هرچند روایات هم مفصلا دستخوش تحریف و سهو شدند


اگر میخواند یادبود بگیرند اسمش هم بگذارند "یادبود". نه ولادت و شهادت. هدف وسیله رو توجیه نمیکنه که مثلا برای اینکه مردم رو ترغیب کنیم تاریخ رو جعل کنیم
۱۷ بهمن ۹۵ ، ۱۱:۰۰ •✿ آرورا ✿•
من از این متن شما هدفتون رو متوجه نشدم. صرفا بحث تاریخی رو میفرمایید یا مسئله و نتیجه گیری دیگه ای مد نظرتون هست؟
پاسخ:
هدف این بود که بگم سر این تاریخهای ولادت و شهادت نمیشه قسم حضرت عباس خورد. کلا نباید اینها رو جدی گرفت و بهشون پر و بال داد

اصلا یکی بره بررسی کنه ببینه در زمان خود ائمه رسم یوده که ولادت و شهادت ائمه پیشین رو جشن و عزا بگیرند (بحث سیدالشهدا جداست). واقعا این کارها در سیره معصومین بوده؟ من که چیز خاصی ندیدم.
۱۷ بهمن ۹۵ ، ۲۲:۲۲ ــ ـکمشـــ
اگر دوست داشتید «مکتب در فرایند تکامل» رو بخونید ببینید تاریخ شیعه چه قدر فرایند تکاملی داشته....
پاسخ:
چند سال پیش خوندم. اون کتاب علیرغم ظاهر علمیش و علیرغم سواد نویسنده اش، نقدهای مهمی هم بهش وارده

یه سرچ بکنید و نقدها رو بخونید. خوبه به نظرم. حداقل برای من که خیلی مفید بود
۱۸ بهمن ۹۵ ، ۰۹:۵۷ •✿ آرورا ✿•
خب خارج از اهمیت و بحث تاریخیش، به نظرتون بده که یه سری تاریخ داشته باشیم که یادمون بیاره یه امامی هم داریم؟ این تاریخا و بزرگداشتا رو میشه صرفا از دید یادآوری و تذکر دید. به نظر شما اگر اینها رو هم حذف کنیم و به قول شما جدیشون نگیریم از ائمه در جامعه ما چی می مونه ؟ (از درصد کمی از جامعه که مذهبی و هیئتی و اهل یادآوری هستن بگذریم)
مثلا تاریخای جهانی که برای رویداد و قشرهای مختلف درنظر گرفته شده دلیلش چیه؟ تمرکز دوره ای و حتی اگه شده یک روز در سالی به اون رویداد یا قشر ...
(البته اینایی که گفتم قضیه ش از این نقدایی که به این مسئله وارده مثل  ایام ساختنا و طولانی کردن ایام عزا و عدم توجه به ولادت و شادی ها جداست)
پاسخ:
اتفاقا به نظرم مشکل ما اینه که ائمه رو محدود کردیم به جشن میلاد و هیئت عزاداری و اینطوری خودمون رو راضی نگه داشتیم که داریم به اهل بیت اهمیت میدیم.
ما الان چندتا هیئت داریم و چندتا جلسه قرآن؟
مساجدمون پرونق تره یا هیئات؟
توی شهرمون چندتا مجلس داریم که به جای دست زدن و اشک ریختن (که به جاش خیلی هم مناسبه) معارف اهل بیت رو آموزش میدند؟
تعداد هیئت ها و کلاسهای اخلاق چقدر با هم اختلاف دارند؟
۱۸ بهمن ۹۵ ، ۱۲:۲۲ سنگـــ ـــول
خوشا به حال اونایی که از کنار این ولادتها و وفاتها و شهادتها سود میبرند. قطعا تعدد این مراسمات برای ایشان منافع بیشتری هم به همراه داره.
تاریخ خیلی موجود دروغگو و نون به نرخ روز خوریه.
پاسخ:
امیدوارم واقعا کسی برای منافع شخصی خودش از دین خرج نکنه :|
سلام،

به همین دلیل روحانیون می گویند تمام سال روضه بخوانید و گریه کنید شاید یکیش درست درآید و به صواب برسید!
پاسخ:
سلام
اینو الان شوخی نوشتید یا جدی؟ :)))))))
۲۱ بهمن ۹۵ ، ۱۹:۵۷ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
نمیشه با اطمینان گفت که به عمد تاریخ رو جعل کردند.
پاسخ:
منم نظرم این نیست که به عمد جعل کردند. چون خیلی از اوقات انگیزه یا اصطلاحا داعی جعل وجود نداره. ولی در عمل این اختلافات وجود داره
سلام، 

بر اساس ملاک حرف شما در مورد بی اعتباری فقط یک اتفاق- قوت پیامبر - به هیچکدام نمی توان اعتماد کرد، یا باید همه سال را سوگواری کنیم تا جیب آخوندها پر شود و ما به صواب آخرت برسیم یا باید به هیچکدام اعتنا نکنیم. مبلغینی که از یک مرگ این همه کیسه دوخته اند چه اعتمادی بر آنان می توان داشت؟ 
پاسخ:
نمیشه گفت همه شون یکسره باطله. ولی حداقلش اینکه مردم بدونند روی این تاریخها نمیشه قسم حضرت عباس خورد!

متاسفانه خیلی ها از نمد این دستگاه و تشکبلات برای خودشون کلاه بافتند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی