الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

ان کنتم تعلمون

شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۱۰ ب.ظ

با یک شرکتی مراودات تجاری داریم که کارشان واردات است. شرکت برای دو برادر است که از هرکس بپرسی، اولین ویژگی آنها را دیانت و پایبندی به شریعت بیان می کند. مثلا کارمندهایشان را از بین افراد متشرع انتخاب میکنند، تمام ایام شهادات ائمه (خواه تعطیل رسمی باشد خواه نباشد) شرکتشان تعطیل است، در تمام محرم و صفر در دفترشان هیچگونه شیرینی و شکلاتی ندارند و برخی دیگر از نمودهای دینداری.

 

اینها که تماما می تواند ظواهر باشد و شاید کسی که از بیرون نگاه کند، این کارها را ریاکاری بداند. اما ویژگی مهم دیگر این دو برادر این است که به هیچ وجه من الوجوه  از دیگران دیرکرد یا خسارت تاخیر تادیه نمیگیرند. در فضای تجاری امروز، اگر کسی پولی از دیگران بستانکار باشد، یا درصد بسیار بالاتری از سود بانکی سود محاسبه میکند (مثلا سه درصد در ماه)، یا به اندازه سود بانکی سود میگیرد، و بعضی ها هم که منصف تر هستند به اندازه تورم سود روی پولشان می کشند. اما این دو برادر هیچکدام از این کارها را نمیکنند و حتی با اینکه قانون اجازه دریافت سود به اندازه تورم را داده، آنها حتی این مقدار را هم نمیگیرند. حتی اگر پنج سال هم از کسی پول طلبکار باشند، یک ریال بیشتر از مبلغ طلبشان نمیگیرند چرا که این کار را شرعا حرام می دانند. کیست که نداند این کار برای یک تاجر بزرگ چقدر می تواند خطرناک باشد اما آنها خود را به این حکم شرع پایبند می دانند حتی اگر روی کاغذ به ضررشان باشد. همین اعتقاد آنها باعث شده که از بانک نیز وام نگیرند چرا که سود دادن را هم حرام می دانند و با اینکه از صفر شروع کرده اند  الان سرمایه ای هزار میلیارد تومانی دارند بدون اینکه یک ریال به بانک بدهکار باشند.

 

چند روز پیش رفته بودم دفتر آنها و یک ساعتی با یکی از این دو برادر صحبت میکردم. گفتم آنچه در پول مهم است، قدرت خرید است و بدیهی است که یک میلیون تومان ده سال پیش ارزش بیشتری از یک میلیون تومان الان دارد  و قاعدتا باید به اندازه مقدار تورم سود گرفت و خیلی از مراجع هم به حلیت این مقدار سود فتوا داده اند. گفت ما گرفتن این مقدار زائد را درست نمیدانیم و  ریال ریال است و فرقی بین ریال امروز و ده سال پیش نیست.

گفتم اگر کسی بخواهد به دیگری قرض طولانی مدت با رقم سنگین بدهد، اگر سود پول را به اندازه تورم محاسبه کند، باعث میشود بیشتر تشویق شود و در ذهن خودش احساس نکند که دارد ضرر میکند و این کار در نهایت منجر به رونق بیشتر قرض الحسنه می شود. گفت اولا اگر کسی به اندازه تورم سود بگیرد حلاوت قرض الحسنه را درک نمیکند چرا که یقینا و به تصریح خداوند قرض الحسنه سود و برکت فراوانی دارد که بسیار بیشتر از سودی است که میخواهد بگیرد. ثانیا اگر کسی خیلی روی این قضیه حساس است، به جای اینکه ریال قرض بدهد، جنس قرض بدهد. مثلا همان پول را تبدیل به سکه کند و سکه قرض دهد و سکه پس بگیرد. ایشان معتقد بود نگرفتن سود شاید در ظاهر و روی کاغذ به ضرر آدم باشد اما همین تبیعیت از دستور خداوند در نهایت منجر به جبران شدن این پول از طرف خدا میشود.

 

از آنجا که خداحافظی کردم  و بیرون آمدم، ذهنم درگیر این سوال شد که آیا این شیوه به صورت کلان هم پاسخگوست؟ ایا بانکها هم میتوانند به همین شیوه رفتار کنند و وامهای بدون سود بدهند؟ اگر این کار را بکنند ورشکسته نمی شوند؟ آیا دستور قرآن مبنی بر اینکه «وَإِن کَانَ ذُو عُسْرَةٍۢ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَیْسَرَةٍۢ ۚ وَأَن تَصَدَّقُوا۟ خَیْرٌۭ لَّکُمْ ۖ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ»* در سیستم بانکی نیز پاسخگوست؟ اگر کسی واقعا نداشت و معسر شده بود، بانک میتواند طلب خود را به او ببخشد؟

به نظرم پذیرفتن این وعده الهی ایمان و اعتقاد بسیار راسخی میخواهد. در حد ایمانی که به دستور خدا وارد آتش شوی و یقین داشته باشی که نمی سوزی!

 

* «و اگر (بدهکار،) قدرت پرداخت نداشته باشد، او را تا هنگام توانایی، مهلت دهید! (و در صورتی که براستی قدرت پرداخت را ندارد،) برای خدا به او ببخشید بهتر است؛ اگر (منافع این کار را) بدانید! »

 

 

برای پیگیری راحتتر وبلاگ و امکان به اشتراک گذاشتن مطالب، کانال وبلاگ را دنبال نمایید.

۹۵/۱۱/۰۹
شرف‌الدین

نظرات  (۴)

۱۱ بهمن ۹۵ ، ۱۴:۳۴ ــ ـکمشـــ
سوال من اینه که اینها چه طور از صفر به هزار میلیار تومن رسیدند. به نظر من اگر احکام  شرعی رو رعایت کنند چنین افزایش سرمایه‌ای نزدیک به محاله....
مثلا اگر تولید کننده هستند سود شرعی برای محصولشون بگیرند و قیمتشون رو بر مبنای عرضه و تقاضا و یا متناسب با نرخ ارز بالا نیرند. یا اگر خدمات می‌دند دستمزد شرعی بگیرند. 
پاسخ:
کارشون وارادات هست. واردات بسیار گسترده. خیلی از افرادی که این کار رو میکنند همین مقدار سرمایه دارند. چیز عجیبی نیست توی این کار. ولی اینکه آیا تا به حال هیچ خلافی مرتکب نشده باشند رو من نمیدونم. ارتباط ما با اونها یک ارتباط کاری و محدود هست. ولی این ویژگی که بابت طلب سود نمیگیرند رو در رابطه با خودمون به چشم دیدم. با اینکه تاخیر زیادی در پرداخت پولشون پیش اومد، یک ریال هم از ما سود نگرفتند

درضمن این بندگان خدا خیلی معمولی زندگی میکنند. نوع رفتار و سلوک شخصی شون اصلا نشون نمیده که آدمهای ثروتمندی هستند.
۱۱ بهمن ۹۵ ، ۱۵:۵۸ •✿ آرورا ✿•
تا حالا هیچوقت از این زاویه به قضیه نگاه نکرده بودم ... واقعا چطور میشه این نگاه رو به یه نهاد که برپایه قانونه تزریق کرد؟ وای که چقد حکومت اسلامی برپا کردن بدون صاحبش سخت و پیچیده ست
پاسخ:
ایشون خودش میگفت این کار یک نمونه عملی موفق هم داشته. ظاهرا توی قم یک موسسه قرض الحسنه هست که بدون بهره وام میده. قبلش دوتاضامن معتبر میگیره که مطمئن باشه پول برمیگرده. در کنار این صندوق قرض الحسنه، موقوفاتی هم قرار دادند که از محل درآمد اون موقوفات حقوق پرسنل و کارمندها درمیاد
۱۳ بهمن ۹۵ ، ۰۹:۴۱ سنگـــ ـــول
اگر بخشی ( فقط بخشی ) از پولهاشون رو هم در عرصه تولید و رونق بخشیدن به تولید سرمایه گذاری میکردند لایق یک احسنت کوبنده بودند. اما همین واردکننده بودنشون محل شبه ست. شدیدا با کمش موافقم.
البته من هم کارفرمایی دارم که یک ریال سود و یا حتی ضرر و زیان نمیگیره و اصلا هم آدم مذهبی نیست و از کل مذهب فقط معتقده یه خدایی هست و دلیلی سود و یا تاوان نگرفتنشون هم سودهای متجاوز از 600 درصدی هست که تو کارش میگیره و البته خودشون معتقدن از شدت انسانیتشونه. در حالیکه در هیچ سیستم اقتصادی سلامت در دنیا سود 600 درصد معنی و مفهوم نداره و این چیزی هست که در اقتصاد بسیار بیمار و پر از دلال ما مرسوم شده . اگر کسی تونست به اون سیستم سودی که امام جعفر صادق گفته تجارت کنه و همه این مسائل رو لحاظ کنه به اون میشه گفت پولداری که خدا به مالش خیر و برکت داده و نه از محل مکیدن شیره جان مردم و تولیدکنندگان بدبخت داخلی .
پاسخ:
شکی نیست که وارادات کار کم زحمت و پرسودی هست و شکی نیست که تولید کار شرافتمندانه تریه
ولی از جزئیات کار ایشون خبر ندارم که چقدر سود میکنه
۱۷ بهمن ۹۵ ، ۱۸:۲۴ ــ ـکمشـــ
به نظر من واردات هم اگر با رعایت اصول شرعی سنتی انجام بشه نمی‌تونه چنین سودی داشته باشه.
کلا من با مدل حاجی بازاری شرعیاتی خیلی پولدار مشکل دارم. معمولا دین اینها گزینشیه....
پاسخ:
به اینها میگند کاسب مکاسب خونده! :)))))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی