الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

ما و این طب سنتی-اسلامی (۱)

سه شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵ ب.ظ

اگرچه بیماری های مردم را درمان می کنند اما دوست ندارند به آنها دکتر یا پزشک گفته شود. عنوان حکیم را ترجیح می دهند و با اینکه در قرن ۲۱ زندگی می کنند سعی می کنند مانند حکیمان سالهای دور به درمان مردم بپردازند. این حکیمان جدید که مدعی درمان بیماری ها با استفاده از طب سنتی هستند، اتفاقا این روزها بازار گرمی هم دارند. بازاری که هر روز شلوغ تر هم می شود.

آنچه که به عنوان طب سنتی شناخته می شود در واقع ترکیبی است از طب قدیم ایرانی که کاملا متاثر از طب یونانی (مزاج های چهارگانه) بوده و در آثار ابن سینا و رازی و ... ثبت شده است و همچنین دانش مردمان محلی از خواص دارویی گیاهانی که در اقلیم آنها وجود دارد.

البته طب سنتی امروز به شکل دیگری هم عرضه می شود که به آن طب اسلامی یا طب امام صادق گفته می شود. در این قسم جدید علاوه بر موادی که به آنها اشاره شد با سیلی از روایات در خصوص خواص خوراکی ها و نحوه درمان بیماری ها روبرو هستیم.

برخلاف این روزها که مردم اشتیاق عجیبی به روش های درمان سنتی دارند در سالهای نه چندان دور مراجعه به عطاری ها کار عوامانه ای بود و حتی نوعی خرافه گرایی محسوب می شد. اما واقعا این طب سنتی-اسلامی تا چه حد قابل اتکاست؟ آیا حقیقتا با یک علم نظام مند روبرو هستیم؟

مسئله ای که در رابطه با طب سنتی (آنچه که امروز به عنوان طب سنتی-اسلامی در کوچه و خیابان می بینیم) وجود دارد این است که این نوع درمان شیوه نظام مندی برای تولید دانش ندارد. یعنی مشخص نیست ادعاهایی که در این حوزه مطرح می شوند بر اساس چه روشی تولید شده اند. اگر کسی بخواهد این ادعاها را بررسی کند مجبور است از روش علوم طبیعی استفاده کند و خود طب سنتی ما فاقد روشی نظام مند است. این بی روشی آسیب خطرناکی است. وقتی یک علم فاقد روش باشد می توان هر ادعایی را در آن مطرح کرد. این آسیبی است که طب سنتی به شدت از آن رنج می برد. 

البته این تهدید را می توان به راحتی به فرصت تبدیل کرد. واقعیت آن است که طب سنتی ما (منهای بخش های مذهبی آن) ریشه در تجربه جمعی مشترک که طی سالهای طولانی گردآوری شده است دارد و از آنجا که موضوع آن یک مسئله عینی است می توان با روش علوم تجربی ادعاهای آن را بررسی کرد. در واقع طب سنتی مخزن بی کرانی از فرضیات و ادعاهایی است که می تواند برای پیشرفت علوم پزشکی مدرن راهگشا باشد.

اما برای ادعاهایی که در بخش مذهبی این طب وجود دارد چه کار باید کرد؟ اینجا کار سخت می شود. در اینجا باید از روش های علم حدیث استفاده کرد. اما یک سئوال همیشه بی جواب می ماند. یک حدیث باید به چه حدی از اعتبار دست یابد که بر اساس آن بتوان در خصوص جان مردم تصمیم گیری کرد. و اساسا چه تعداد حدیث معتبر می توان برای تولید علم طب دست و پا کرد؟

فرض کنیم که توانستیم تعداد مناسبی حدیث معتبر پیدا کنیم. اگر این احادیث با نتایج روش های تجربی ما تضاد پیدا کرد چه باید بکنیم؟ به کدام باید اصالت بدهیم؟ همه این چالش ها تازه زمانی بروز می کند که بحث علم امام و توقع از دین را پیش خودمان حل کرده باشیم.

در حالی که مسلمانان در خصوص علنی ترین و پرتکرارترین رفتار پیامبر خود که نمازخواندن است تا این حد دچار اختلاف نظر هستند چگونه می توانند ادعا کنند که فلان امام معصوم در زمان پادرد چه می خورده؟

 

این پست ادامه دارد....

 

۹۵/۱۱/۰۵
سراج الدین

طب سنتی

نظرات  (۵)

چه خوب که مطلبی در این باب نوشتید . بله من بارها به این قضیه فکر کردم که چه خوبه که این زمینه نظام مند بشه.
دو تا مسئله هست که من به ذهنم میرسه:
1-طبابت های غیراصولی باعث بدبینی مردم به این حوزه میشه و ممکنه تا همیشه یک نفر رو از این روش درمانی دور کنه... ولی اون چیزی که الان تونسته یه سری ها رو توی طب اسلامی و سنتی جا بندازه و مردم بهشون رو بیارن، اینه که تجربه ثابت کرده که روشهای درمانیشون جواب میده. لااقل به طور موقت... اما من همیشه به این فکر میکنم که خب این درمان ها توی دراز مدت چه اثری میتونن داشته باشن. برای مثال یه مقاله ای همین سال اخیر در حوزه بیوشیمی منتشر شد که نشون میداد گل گاو زبون رو بیش از دوبار در هفته مصرف کنی یه سری ترکیبات تو بدن تجمع میکنه که سرطان زاست...
2-آیا در زمینه طب مدرن ما با این مشکلات مواجه نیستیم؟ دکترهای ما تجویزای اشتباه ندارن؟ اثرات دراز مدت داروها رو میدونیم؟

(پ.ن: از حاصل جمع موارد یک و دو، من دو ساله که به جای طب مدرن به طب سنتی رو آوردم و خیلی راضی ترم! که البته این استراتژی ممکنه در بیماری های اورژانسی جواب نده. ان شاء الله خدا سلامتی بده به همه انسان های روی زمین ...)
پاسخ:
سلام
ببینید اتفاقا به نظر من یکی از دلایل رو آوردن مردم به این طب سنتی همین بی کفایتی، بی مسئولیتی و جنایت هایی که دکترها مرتکب شدن. یعنی مردم تو کشور ما از طب و علم پزشکی مدرن ناامید شدن که دارن میرن سراغ طب سنتی و برخی هم از فرصت دارن کمال سوء استفاده رو می کنن.

نکته مهم اینه که طب سنتی حوزه فعالیت خودش رو چه از لحاظ نظری و چه عملی تعریف نکرده
شما یه کتاب طب سنتی بخرید. توش از مسائل زنان و زایمان هست تا درمان سرطان و مفاصل و مشکلات بینایی. و جالب اینکه همه اینها رو هم یکنفر نوشته.
طب سنتی میتونه بگه من با ایجاد تعادل میتونم کمک کنم شما کمتر به بیماری مبتلا بشید. یا راه حل فلان بیماری ها رو بلدم اما این موارد هم کار من نیست. این فلان ها هنوز در این علم معلوم نیست
۰۶ بهمن ۹۵ ، ۲۱:۴۴ منتظر اتفاقات خوب
سر یه وضو به توافق نمی رسیم که از بالا آب بریزیم یا از پایین!!درحالی که هیچ فرقی نمیکنه.
متاسفانه نمیشه به هرکسی و هر مکتبی اعتماد کرد حتی اگه اسم اسلام روش باشه.
پاسخ:
سلام
اساسا باید در اعتماد خیلی محتاط بود
 در مورد طب اسلامی چیزی نمیدونم . ولی در مورد طب سنتی - طب سنتی واقعی و مبتنی بر علم و نه دکانهای رمالی و عطارباشیهای تجربی - قبلا وقتی هنوز اول دبیرستان بودم و انتخاب رشته هم نکردم یه کتاب فوق العاده در این زمینه خوندم . " یک " از دکتر ناصری ، فیزیکدان سابق ِ ناسا که الان در حوزه ی هومیوپاتی فعالیت میکنه . کتاب فوق العاده تاثیر گذاری بود .‌ نویسنده معتقد بود انسان رو میشه در سه رده ی روان و روح و جسم بررسی کرد که از بالا به پایین اهم و مهم هستن .‌جسم زیر مجموعه ای از روحه و برای درمان روح باید ابتدا روان رو درمان کنیم . به همین خاطر به بوعلی سینا حکیم میگفتن و نه طبیب . چون وظیفه اش درمان هر سه رده ی وجودی انسان بود . در حالیکه پزشکی تخصص گرای امروز ما حتی از عهده ی درمان کامل جسم هم بر نمیاد . یک  نورولوژیست برای درمان آبسه ی مغزی از آمفوتریسین استفاده میکنه که میتونه کلیه های فرد رو از کار بندازه و باعث مرگش بشه . چون اون بیمار رو به شکل یک مغز در حال حرکت میبینه و نه کسی که جز مغز ارگانهای دیگه ای هم داره . داروهای ضد افسردگی باعث چاقی مفرط میشن چون روانپزشک فقط به بخش مربوط به خودش توجه میکنه . طب سنتی معتقده درمان رو باید از عمق به سطح بیاره . بیماری جسمی ریشه در بیماری روح و بیماری روح ریشه در  مشکل روان داره . پس باید از روان شروع کرد و پایین اومد . همونطور که وقتی کسی با یرقان ناشی از ترس به بوعلی سینا مراجعه میکرد به جای درمان علایم ظاهری ریشه ی ترس رو تشخیص میداد که مثلا فرد ترس از گربه داشته و اون وقت در مرحله ی اول گربه ای رو به سمت فرد پرتاب میکرد تا ریشه ی ترس رو درمان کنه . 

در داروهایی که در این حوزه به کار گرفته میشه از خاصیت القا استفاده میشه . مثلا اگر با غلظت یک در میلیون به آب زهر نوع خاصی مار رو اضافه کنیم ، اون آب از لحاظ شیمیایی همچنان یک آب معمولیه . اما خصوصیات مار بهش القا میشه . فرد با خوردنش میل به کمین کردن و پرخاش ناگهانی پیدا میکنه و همین القا اگه تعمیم داده بشه میتونه در راستای حتی درمان سرطان مفید باشه . 
دکتر ناصری متوجه شد این قضایا که توجیه کوانتومی دارن در واقع همون طب چند صد ساله ی خودمون هستن و چنان تحت تاثیر قرار گرفت که وارد حیطه ی هومیوپاتی شد و دستاورد های خیلی جالب و موفقی هم در این زمینه داشت . 
در عنفوان نوجوانی اوتقدر تحت تاثیر قرار گرفتم که میخواستم راهم رو به این سمت کج کنم . نهایتا پزشکی ناکارآمد و ناقص روز برنده شد و من رو به به خودش وارد کرد اما همیشه به یاد قراری که با خودم گذاشتم هستم . روزی از نزدیک در این باره تحقیق خواهم کرد تا حداقل برای کسانی امثال پدرم که تمام و کمال با طب سنتی مخالفن دلایل قانع کننده تری بیارم . 
پاسخ:
سلام
به نظرم این ویژگی که در مورد طب سنتی گفتید درست نیست. چون شما الان پیش هر طبیب سنتی ای که برید این راهبردی که شما گفتید رو نداره.
در مورد خاصیت القا هم چیزی نمی دونم اما همین توضیحی که شما دادید مثلا خوبی از همکاری طب سنتی و علم جدیده
امیدوارم شما که درس پزشکی خوندید بتونید پل خوبی بین دانش سنتی و علم جدید ایجاد کنید

۰۷ بهمن ۹۵ ، ۱۹:۳۳ ــ ـکمشـــ
دقیقا
دقیقا
به نظرم همون مسئله ای که درباره مداحان داریم اینجا هم داریم. و به نظر میرسه به دلیل کارکردهای تبلیغاتی عوامانه ی اینها متولیان امر عزمی برای جمع کردنشون ندارند.

پاسخ:
سلام

کلا همه چیز به طرز عجیبی در حال عوامانه شدنه
سلام،

همان که گقتی درست است : طب سنتی باید به روش علمی مورد بررسی قرار گیرد. ضمنن تب سنتی ما بسیار شبیه طب سنتی چینی ها است تا یونانی ها. 
پاسخ:
سلام
راستش در مورد اینکه بیشتر به چینی نزدیکه یا یونانی من اونقدرا متخصص نیستم اما حکمای قدیم ما، مثل بوعلی سینا و رازی و ... کاملا متاثر از یونان بودن.
البته طب چینی و یونانی هر دو در تاکید بر ایجاد و حفظ تعادل مشترک هستند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی