الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

کلینیک ارتکاب جرم

يكشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸ ب.ظ

بسیار رایج است که کسی برای عقد قراداد تجاری نزد مشاور حقوقی برود و از او مشورت بگیرد که چطور منافع خود را تامین نموده و ریسک خود را به حداقل برساند. همچینین رایج است افرادی که به عنوان خوانده/خواهان و یا شاکی/مشتکی عنه در یک پرونده قضایی درگیر میشوند، به سراغ وکیل رفته و از او برای حفظ منافع خود استمداد کنند.

اما چندقتی است که موضوعی ذهن نگارنده را به خود مشغول کرده و آن راه اندازی کلینیک های ارتکاب جرم است. فرض کنید کسی عزم خود را جزم کرده که کاری انجام دهد که دارای عنوان مجرمانه است. این شخص می تواند با مراجعه به کلینیکهای ارتکاب جرم از مشاور کمک بگیرد. به عنوان مثال میتواند از مشاور خود کمک بگیرد که:

1-کار مورد نظر خود را به نحوی انجام دهد که دارای عنوان مجرمانه نباشد. خیلی از اوقات با رعایت یک سری ریزه کاری ها میتوان رفتار کیفری را به رفتار حقوقی تغییر داد.

2- پس از دستگیری با رعایت برخی نکات در مرحله بازپرسی و دادگاه، تا جایی که ممکن است آسیبهای وارد به خود را کاهش دهند و متحمل کمترین میزان مجازات شود.  مجرمین با آموزشهای پیشینی برای رفتار در دادسرا و دادگاه، میتوانند تا حد زیادی از میزان مجازات خود بکاهند و حتی گاهی از مجازات نجات یابند.

3- نحوه ارتکاب جرم را طوری برنامه ریزی کنند که در صورت دستگیری کمترین خسارت مالی به آنان وارد شود. رعایت این مساله گاهی اوقات بسیار ساده است اما کم اطلاعی و بی تجریگی مجرم باعث میشود خسارات زیادی به وی وارد شود.

4- با کمی تغییر در شیوه ارتکاب جرم، عنوان مجرمانه سبک تری را به خود تحمیل کند. گاهی عناوین مجرمانه ای وجود دارند که بسیار به یک دیگر نزدیک اند ولی مجازاتهای متفاوتی دارند. مرتکب میتواند با کمی تغییر در فعل مجرمانه خود، از مجازاتی سنگینن تر به مجازاتی سبک تر پناه ببرد.

 

برای هرکدام از موارد فوق می توان مثالهای متعددی بیان کرد اما شاید بیان عمومی آنها صحیح نباشد. اما جهت خالی نبودن عریضه و برای روشن شدن موضوع به عنوان مثال می توان به تبصره یک ماده 703 قانون تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده (اصلاحی 87/8/22) اشاره کرد. مطابق با صدر این تبصره «هرگاه مشروبات الکلی مکشوفه به میزان بیش از بیست لیتر باشد، وسایلی که برای حمل آن مورد استفاده قرار می گیرد چنانچه با اطلاع مالک باشد به نفع دولت ضبط خواهد شد». لذا می توان به کسی که میخواهد اقدام به حمل مشروبات الکلی نماید توصیه نمود که اولا محموله ها را زیر 20 لیتر انتخاب کند و ثانیا اگر بالای 20 لیتر حمل میکند از وسایل نقلیه ارزان قیمت استفاده نماید  که در صورت کشف جرم و ضبط وسیله نقلیه، خسارت کمتری به وی وارد گردد.

 

اگرچه اکثر توصیه های فوق الذکر مستنبط از قوانین هستند اما قاعدتا نهادهای مسئول با تاسیس کلینیکهای ارتکاب جرم موافقت نخواهند کرد. لیکن مجرمین میتوانند با مراجعه به مشاورین حقوقی و وکلا این مسائل را پیش از ارتکاب جرم فرابگیرند. به خصوص مجرمین یقه سفید که معمولا جرایم آنها با برنامه ریزی قبلی بوده و رفتارهای هیجانیِ بدون برنامه ریزی انجام نمی دهند. کیست که نداند که اعمال مجازات فرایند بسیار پرهزینه و  پرآسیبی برای کشور است و چرا از این ظرفیتهای موجود در قانون جهت کاهش هزینه های فراوان اعمال مجازات بهره نبریم؟ به خصوص در رابطه با جرایمی که لزومی به وجود آنها در قوانین وجود ندارد و جرمزدایی از آنها با تاخیر مواجه شده است.

۹۵/۱۰/۲۶
شرف‌الدین

نظرات  (۸)

۲۷ دی ۹۵ ، ۰۰:۰۳ ــ ـکمشـــ
:))))
همینطور هاج و واج موندم که عجب فکر بکری!
اتفاقا به نظرم حکومت هم اگر عاقل باشه با تاسیس اونها موافقت می‌کنه. خیلی از افراد اگر از عواقب جرمشون آگاه باشند انجامش نمی‌دند یا یه لول پایینترشو انجام می‌دند و خود این نوعی جرم‌زداییه.
جدی روی این کار کنید و پیشنهاد بدید.
پاسخ:
به نظر منم این کار مفیده ولی چون ظاهر ناخوشایندی داره، قاعدتا به صورت رسمی بهش مجوز تاسیس نمیدند.
منتها اگر به صورت غیررسمی مردم مطلع بشند که میشه این کار رو انجام داد، میتونند این کارو انجام بدند و هزینه های خودشون رو کاهش بدند
۲۷ دی ۹۵ ، ۲۲:۲۹ صوفی سرخوش!
چقدررر جالب بود این ایده! هر چند فکر نکنم هیچ وقت مجوز یه همچین کلینیکی داده بشه منتها می‌تونه موضوع یه کتاب خوب باشه! یا یه اپلیکشن!
پاسخ:
به اپلیکیشن اصلا فکر نکرده بودم. ولی قاعدتا نه کتاب و نه اپلیکیشن نمیتونند خیلی کارآمد باشند. چون پرونده با پرونده فرق داره و جزئیاتش زیاده
۲۸ دی ۹۵ ، ۱۵:۳۰ سنگـــ ـــول
آقا من این ایده رو همیشه تو ذهنم داشتم.
کلا در صنف کاری شخص خودم یکی از بخشهای نانموده خدمات ، همین نکات زیرآبی هستن که کارفرماها یاد میگیرن و یک لیوان آب هم روش کلی هم سود میبرن اما انگار نه انگار که یک مهندس نامی این کارا رو یادشون داده.
من از این ایده استقبال میکنم و بنظرم یک وکیل خوب باید بتونه برای ارتکاب زیرآبی هم راه و روش یاد موکلش بده
پاسخ:
بحث زیرآبی نیست ها!
بحث کاهش مجازاتها و کمتر کردن تبعات مجازات است. اون هم به شرط عدم تضییع حقوق دیگران
خب اینا رو که با مراجعه به مشاور حقوقی و وکلا هم میشه فهمید ... کلینیک ارتکاب جرم برای چی ؟
پاسخ:
مشاوره پیش از ارتکاب جرم رایج نیست. اگر هم باشد محدود به جرایم اقتصادی است. در صورتی که مثلا در جرایم منافی عفت ده ها برابر بیشتر امکان مانور وجود دارد
۳۰ دی ۹۵ ، ۱۱:۱۱ منتظر اتفاقات خوب
یه کلینیک زیرزمینی با حمایت های مردمی بزنید!!
با وجود تنوع در موضوع، ولی لااقل میشه تا حدودی درموردشون نوشت.
پاسخ:
خواننده زیرزمینی کم بود، مشاور زیرزمینی هم اضافه یشه :))))
الان شما میخواید به مجرمای مباحث منافی عفت خدمات رسانی بشه؟!!!
پاسخ:
اینجوری که شما پرسیدید نه!! :)))

ببینید اساسا سیاست کیفری اسلام در جرایم منافی عفت بر پرده پوشی و عدم افشا هست. شارع میخواد تا جایی که امکان داره این جرایم کشف نشه و منتهی به مجازات نشه (بحث موارد به عنف جداست)
حالا اگر کسی که حتما تصمیم گرفته همچین جرمی رو مرتکب بشه رو راهنمایی کنیم که چطور از تبعات کارش کم کنه چه اشکالی داره؟ به نظرم این جرایم برای فرار قانونی صلاحیت بیشتری دارند تا جرایم اقتصادی. چون اینها حداقل زیان دیده محسوسی ندارند
الان کاملا میتونم شارع رو تصور کنم که وایساده داره چپ چپ نگاتون میکنه !!!!!!
پاسخ:
نخیرم!
شارع الان یه لبخند رضایت گوشه لبش داره و به ما نظاره میکنه! :))
۰۵ بهمن ۹۵ ، ۱۲:۴۹ سنگـــ ـــول
اسخ: 
بحث زیرآبی نیست ها!
بحث کاهش مجازاتها و کمتر کردن تبعات مجازات است. اون هم به شرط عدم تضییع حقوق دیگران

در تعریف ، زیر آبی یعنی بهره بردن از احمالهای قانونگذار. چون نفس جرم ثابته و نتیجه حاصل از ارتکاب جرایم ( هر چند با  برنامه ریزی جهت حداقل مجازات ) یکسانه.
مثلا فکرشو بکن که تو حدود شرع هر کس چه یه پیک مشروب بخوره چه یه گالن حد شامل حالش میشه چون نتیجه جرم یکیه.
اما این احمال قانونگذار بوده که یه نفر دو تا محموله 19 لیتری حمل کنه با اینکه یه نفر یه جا یه محموله 38 لیتری حمل کنه مجازاتهای متفاوتی دارند در حالیکه نتیجه عملشون یکسانه
پاسخ:
تعریف من از زیرابی اینه: کار خلاف انجام بدی اما با صحنه سازی یا هیاهو یا مخفی کاری  نذاری کسی متوجه بشه. این فرق داره با کاهش مجازاتها و تبعاتش

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی