الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

نامه های من به پسر نداشته ام ۵ -ازدواج نکن

يكشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲ ق.ظ

سلام پسر عزیزم

 

پسرم من در همه نامه هایی که برای تو نوشته ام و از این به بعد نیز خواهم نوشت فرض را بر این گذاشته ام که تو می خواهی ازدواج کنی و لازم است نکاتی را بدانی. اما این نامه موضوع متفاوتی دارد. در این نامه از تو میخواهم که ازدواج نکنی. ازدواج میتواند بسیار خطرناک باشد. این جمله ی “ازدواج می تواند بسیار خطرناک باشد” اصلا منظور من را نمی رساند. پسرم هرچیزی که می تواند روح و جسم انسان را نابود کند تصور کن، بدترین هایش را فهرست کن، ازدواج می تواند از بدترین مورد لیست تو نابود کننده تر است.

 

پسرم ازدواج نه تنها موجب رشد تو نمی شود که حتی باعث نابود شدن تمامی ویژگی های خوبت می شود. در واقع نه تنها اوج نمیگیری، نه تنها به مسیر عادی دوران مجردی ات ادامه نخواهی داد، که به  بدترین شکل سقوط خواهی کرد. کافی است با زنی ازدواج کنی که درکش از زندگی کاملا با درک تو متفاوت است. او هر روز تو را به مسیری می کشاند که علاقه ای به آن نداری و در عین حال از علایق، آرزوها و برنامه های روزمره است نیز دورتر می شوی. همین تضاد که تا آخرین روز این زندگی مشترک نیز ادامه پیدا خواهد کرد آنقدر دردناک است که نفس تو را بند می آورد. 

 

بعد از مدتی می شوی مانند همین مردهایی که به هر بهانه ای سعی می کنند در خانه نباشند. آرام آرام یک نوع عصبی بودن در تو رشد می کند و لحظه لحظه زندگی تبدیل به عذاب می شود. معمولا خیانت ها ریشه در همین شرایط دارند. وقتی در زندگی خانوادگی به آن چیزی که می خواهی نمی رسی به دنبال خانواده جدیدی می گردی و انواع انحرافات اخلاقی و جنسی از همینجا شروع می شود. پسرم بدترین رذیلت هایی که ممکن است در دوران مجردی به علت تجرد به آنها دچار شوی در مقابل ر‌ذائلی که ازدواج بد تو را به آنها مبتلا می کند هیچ است. 

 

ازدواج نه تنها زندگی فردی تو را نابود می کند که حتی از لحاظ اجتماعی نیز می تواند نابود کننده باشد. پس از ازدواج هویت و جایگاه اجتماعی و خانوادگی تو از نو تعریف می شود. ازدواج می تواند جایگاه اجتماعی و خانوادگی تو را تنزل دهد و گاه حتی نابود کند.پسرم تو تا مجرد هستی دغدغه ها و مشکلات مشخصی داری که بعد از ازدواج این مشکلات چند برابر می شود و با چالش های متعددی روبرو می شوی. اصلا ازدواج به ذات یک چالش است. حالا تصور کن همه اینها را برای چیزی به جان بخری که تنها باعث آزار و اذیت و نابودی توست. بگذار خودمانی بگویم، مغز خر خورده ای؟؟؟؟

 

پسرم من خیلی کلی و تنها به بعضی مشکلات اصلی اشاره کردم تا به تو بگویم از نظر من ازدواج اساسا نهادی برای عذاب انسان هاست مگر ازدواج خوب. یعنی اساسا ازدواج بد نداریم. ازدواج بد است مگر ازدواج خوب. شاید با مواردی از ازدواج روبرو شوی که نتوانی اسم بد یا خوب روی آنها بگذاری. از نظر من این ازدواج ها نیز بد هستند.

 

ازدواجی که ارزش دارد انسان خود را درگیر آن کند تنها ازدواج خوب است. در همه این نامه ها سعی میکنم درک خودم را از ازدواج خوب به تو منتقل کنم و امیدوارم تا وقتی که مطمئن نشدی ازدواجت ازدواجی خوب است به آن تن ندهی و باز هم امیدوارم آنقدر تو را شجاع تربیت کرده باشم که هر وقت متوجه شدی ازدواجت اشتباه است از آن خارج شوی. هیچ چیز ارزش نابود شدن تو را ندارد.

۹۵/۰۹/۰۷
سراج الدین

نظرات  (۱۰)

۰۷ آذر ۹۵ ، ۱۰:۵۵ یحیی پروین
خواستی منظور خوبت رو برسونیاااا ولی یکم ضد و نقیض میزنه
در کل از زحمتتون سپاسگزارم

به فانتزیا سری بزن==> fantezia.ir
پاسخ:
سلام

نمیدونم کجاش ضد و نقیض بود اما یه جورایی از تضاد برای جلب توجه استفاده کرده ام
سلام
من اینو قبول ندارم
چون تشخیص این قضیه کار مهمیه که واقعا امکان نداره در اکثر موارد.
شما نمیتونید به راحتی تشخیص بدید کسی حرف شما رو می فهمه یانه. بعدشم تا کنار کسی زندگی نکرده باشید خیلی چیزا رو راجع بهش متوجه نمیشید اونوقت از کجا میخواید تصمیم بگیرید که آیا این ازدواج خوبه یا نه . اصلا آیا هدف از ازدواج رسیدن به آرامش و راحتیه یا همون چالشی که بوجود میاره ؟ این بحث به جبر واختیار کشیده میشه ... مثلا آیا امام حسن علیه السلام قدرت تشخیص نداشت برای ازدواج خوب؟
پاسخ:
سلام
بله حرف شما کاملا درسته
یعنی واقعا نمیشه به این راحتی ها تشخیص داد. لطفا همین حرف شما رو در کنار بدی های ازدواج بذارید، آیا به این نتیجه نمیرسید که واقعا برای ازدواج باید حساسیت جدی نشون داد؟ به علاوه اگر تن به آب زدیم و دیدیم این تن به آب زدن داره به غرق شدن ما منجر میشه نباید خودمون رو سریع از آب بیرون بکشیم؟؟؟
۰۷ آذر ۹۵ ، ۱۳:۲۶ ــ ـکمشـــ
احسنت
احسنت
صراحت این پست بنده رو مرد...

پاسخ:
سلام
ممنونم
خودم رو هم مرد
پسرش،برو متعه کن خیال خودتو راحت کن!نمازتم سر وقت بخون،آفّرین!
پاسخ:
سلام

پسرم منظورش از متعه همون صیغه است
۱۲ آذر ۹۵ ، ۱۲:۲۳ #وجیهه _آوای
درود سراج عزیز.
امیدوارم حالتان خوب باشد.

برای پسرت بنویس؛

اصلا به ازدواج فکر نکند؛ خیالش آسوده تر خواهد بود.


ازدواج از آن دسته موردهایی ست که خیلی زورش را بزند یکسال شیرینی دارد. بعد اگر آن کسی که در کنارش قرار گرفته ای دور از اندیشه ی تو باشد زندگی تو به یک روزمرگی ساده تبدیل می شود. روزمرگی ای که پُر خواهد شد از حسرت و ای کاشها!

انسان وقتی  خودش را نمی تواند به طور کامل بشناسد؛ شناختن انسان دیگر شاید کلاهی باشد که بر سر خود می گذارد.

برای ازدواج یا باید چشمهایمان را ببندیم و فرد مقابل را با همان اندیشه اش بپذیریم و یا همان که اول نظر گفتم؛ اصلا به ازدواج فکر نکنیم.خیالمان آسوده تر خواهد بود.



و اما جمله ی زیبای پایانیتان!!! بارها فکر کرده ام به این موضوع؛ و روزی ازدواج خواهم کرد که مطمئن باشم اگر تضادی در اندیشه هایمان وجود داشت؛ به جای سوختن و ساختن (مدارا) ترکِ هم کنیم.

پاسخ:
سلام 

به خدا اگر اون آدم از اندیشه شما دور باشه یک هفته بیشتر شیرینی نداره یک سال که خیلی خوبه. 
واقعیت اینه که ما حتی خودمون رو تو مسیر زندگی میشناسیم. درک امروز من تو اواخر دهه سوم زندگیم از خودم با درک ۱۰ سال قبل من فرق داره. اتفاقا ازدواج کمک میکنه با بعدهای ناشناخته ای از خودمون مواجه بشیم. 
بله به همین ترتیب نمیشه طرف مقابل رو هم کامل شناخت اما اینطور هم نیست که بگیم اصلا نمیشه شناخت. 
این که گفتید باید طرف مقابل رو هرطور هست قبول کنیم کاملا درسته اما باید اینکار رو با نگاهی انسانی و از روی رضایت و میل انجام داد نه از روی اجبار و بیچارگی که اگر اینطور بشه این زندگی از زهر مار هم تلخ تر و کشنده تر میشه.
سلام، 

در قدیم اگر می پرسیدند اهل کجایی؟ جواب می دادند اهل شهر زن!!

این درست ترین حرف است که :

«ازدواجی که ارزش دارد انسان خود را درگیر آن کند تنها ازدواج خوب است »


پاسخ:
سلام بر خلیل

بله درسته به همین دلیل بنده از همون شهر خودم زن گرفتم که مشکل به هم نزنه:))))




۱۶ آذر ۹۵ ، ۱۰:۳۵ سینا برادران
ازدواج باعث می شود بسیاری از علائقی که دارید را کنار بگذارید. 
سطحی نگری از آفاتی است که ازدواج با خود می آورد.
پاسخ:
سلام بر سینای برادران

نه بابا اینطوری ها هم نیست. البته میتونه باعث سطحی نگری بشه اما در مورد خود من که تاثیرات خیلی مثبتی داشته
۱۶ آذر ۹۵ ، ۲۲:۰۹ سنگـــ ـــول
این پست خیلی جذاب و زیبا بود و شدیدا به دلم نشست. اگر بخام برداشت عقلانی و منطقی از این پست داشته باشم در نهایت به این نتیجه میرسم که بهتره ازدواج نکنیم و یا مثل اوروپاییها پس از یک دوره ازدواج سفید و برسی های جوانب و در صورت خوب بودن نتیجه اقدام به ازدواج کنیم. 
ما که در فرهنگمون ازدواج سفید ( ظاهرا ) نداریم و نتیجه ای که من میگیرم نقش پررنگتر معیارهای متریالیستی در ازدواج هست . یعنی بیاییم بر اساس پول، زیبایی،مبادلات فرهنگی و اقتصادی و این دست مسائل اقدام به ازدواج کنیم.
پاسخ:
سلام

بله ازدواج نکنید. اما اگر فرصت خوبی برای ازدواج بود ازدواج کنید. ازدواج خوب خیلی به رشد آدم کمک میکنه.
سازوکار ازدواج و شکل نظام خانواده در فرهنگ ما احتیاج به تحول اساسی داره. من بیشتر از این وارد این موضوع نمیشم که خطرناکه

اما اون معیارهای ماتریالیستی که گفتید به نظرم نمیشه بهشون ماتریالیستی گفت اما درکل معیارهای خوبی برای ازدواج نیستن. اینطوری ازدواج کردن آدم رو تو دردسرهای بدی میندازه. خیلی خیلی بد. طوری که آدم به خودش میگه ای کاش نون تو آب میزدم میخوردم ولی با این آدم زندگی نمیکردم
۱۷ آذر ۹۵ ، ۱۸:۵۲ نیکی بیات
سلام
راستش دارم فکر میکنم با این پست موافقم یا نه :)
پاسخ:
سلام
با اشتیاق فراوان منتظر نتیجه ای که بهش میرسید هستم
۲۲ آذر ۹۵ ، ۰۰:۲۸ خمار مستی
دارم به یه نکته ی مهم فکر میکنم
این که آدمهایی با افکار مختلف/ جهان بینی های مختلف/ ارزشهای متفاوت در زندگی / روش و منش و سبک زندگی های مختلف/ همه و همه تقریبا روی یه سری از مسائل که همگی با دیدگاههای سنتی زمین تا آسمون متفاوتن توافق دارن
به نظرم این نکته ی مثبتیه...
پاسخ:
سلام
دیدگاه سنتی در بستر خاصی به وجود اومد که تو اون بستر خیلی هم کارآمده
امروز بستر زندگی ما تغییر کرده و طبیعتا نیازهای ما هم تغییر می کنن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی