الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

گم گشت راه مقصود

يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۰۲:۴۲ ب.ظ

علم منطق یک مثال معروف برای مغالطه دارد که میگوید:

صغری: درب باز است

کبری: باز پرنده است

نتیجه: درب پرنده است

این سالها که پیاده روی اربعین در شهرهای ایران رایج شده، یاد این مغالطه می افتم.

 

در منابع روایی شیعه روایاتی وجود دارد که در کنار حدود پانزده روز زیارتی مخصوص،  یکی از ایام  زیارتی حضرت سید الشهدا را روز اربعین دانسته است (ر.ک  وسائل الشیعه، ج14، تتمه کتاب الحج، ص 478). از سوی دیگر روایاتی نیز وجود دارد که نشان دهنده ثواب عظیم زیارت سید الشهدا با پای پیاده است (ر.ک کامل الزایارات، ص 132). اما برخلاف تصور عمومی، به طور خاص درباره زیارت اربعین با پای پیاده هیچ روایتی وارد نگردیده است. به عبارت دیگر در روایات ما فرقی میان زیارت پیاده در روز اربعین با روزهای خاص زیارتی یا حتی روزهای معمولی وجود ندارد.

اما آیین پیاده روی به قدری پررنگ شده  که به خودی خود موضوعیت پیدا کرده و رسانه های رسمی کشور به جای عبارت "زیارت اربعین" از عباراتی مثل "راه پیمایی اربعین" یا " پیاده روی اربعین" استفاده می کنند.  در شهرهای مختلف ایران نیز در روز اربعین پیاده روی یا راهپیمایی صورت میگیرد. مانند پیاده روی از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم در تهران و پیاده روی از حرم حضرت معصومه (ع) تا مسجد جمکران در قم. در حالی که اساسا پیاده روی در روز اربعین هیچ مبنایی ندارد.

 

حکومت ایران دائما برای برگزاری مراسم اربعین تلاش و تبلیغ می کند و سعی درهرچه باشکوه تر کردن آن می کند. اما اگر کسی پلان و نقشه عزاداری شیعه را بداند، می داند که اربعین در روایات و ادبیات دینی ما اینقدر پررنگ نیست. در جغرافیایی که ائمه برای ما ترسیم کرده اند، اربعین نباید جای عاشورا را بگیرد اما این روزها چنان برای اربعین تبلیغ می شود که گویی عاشورا نیز در سایه اربعین معنا پیدا می کند. کسی منکر فضیلت اربعین نیست، اما نگاه کاریکاتوری به شعائر داشتن خود یک آفت است. اگر باب دخل و تصرف در نقشه ای که ائمه برای ما ترسیم کرده اند باز شود، به نتایج خوبی نخواهیم رسید.

 

حواسمان باشد که افراط در عزاداری، نتیجه ای جز تفریط ندارد. دهه سازی های متعدد، خلق مراسمات جدید و افراط در مراسمهای اصیل و اصلی، در نهایت به سود دینداری تمام نمی شود. حواسمان باشد که تمام این قالبها و آیینها باید در خدمت هدف باشد. هدفی که شهادت سیدالشهدا برای ما مشخص کرده است. مراقب باشیم در پیچ و خم این آیینهای رنگارنگ، مقصود را گم نکنیم.

 

۹۵/۰۸/۳۰
شرف‌الدین

نظرات  (۷)

۳۰ آبان ۹۵ ، ۲۳:۳۰ ــ ـکمشـــ
به نظر میرسه هدف همین آیین‌سازی‌ها باشه که البته این هم به نوبه خود وسیله هست. وسیله‌ی اهداف اجتماعی و روانی و بعضا سیاسی.....
پاسخ:
بعید میدونم اینقدر دانا باشند که عامدانه همچین کارهایی بکنند. اما عملا دارند به همین سمت میرند
۰۱ آذر ۹۵ ، ۰۹:۲۸ سنگـــ ـــول
یک بدعت برنامه ریزی شده به همین سادگی تبدیل به سنت میشه البته مادامی که خردورزی در خواب گران باشه.
یک مثال ساده :
زمانی که موبایل به بازار اومد بیشتر جنبه یه وسیله لوکس رو داشت برای نشون دادن توان اقتصادی افراد. بعدها تبدیل شد به یک ضرورت برای هر کس که از منزل خارج میشه و الان شده یک ضرورت زندگی. اگر روزهای اولی که موبایل به بازار اومده بود کسی میگفت موبایل یک وسیله ضروری زندگی هست به عقلش شک میکردن اما الان اگر کسی بر عکس این ادعا رو داشته باشه باعث تعجبه . چون خیلی نرم و برنامه ریزی شده موبایل تبدیل به یک رکن زندگی شد. 
حذف ائمه و عاشورا هم با همین برنامه ریزیها اتفاق خواهد افتاد.
پاسخ:
انگار بعد از فوت مرحوم شایانفر، شما شدید پرچمدار تئوری های ایشون! :)))
راستش من فکر نمیکنم اینقدر برنامه ریزی شده باشه و دستهای مرموز پشت پرده  همچین نقشه ای ریخته باشند.
سلام، 

وقتی دین - یا هر ایده ئولژی - حاکم شود، هر نوع اعتقادی سیاسی می شود.
پاسخ:
سلام
به نظرم میشه مدیریتش کرد که به این انحرافات مبتلا نشه
۰۹ آذر ۹۵ ، ۱۲:۴۴ خمار مستی
لایک اضافی به سنگول
موافقم با برنامه ریزی شده به شدت...
البته نه برای حذف ائمه، بلکه برای قدرتنمایی و...
پاسخ:
قدرت نمایی که بله. منم قبول دارم . منتها به نظرم سنگول یه چیز دیگه گفته
۱۰ آذر ۹۵ ، ۱۷:۰۲ منتظر اتفاقات خوب
راستش نباید منکر این شد که زیارت اربعین یا به قول دوستان پیاده روی اربعین تبلیغات خوبی برای تشیع محسوب میشه. ولی در چند وقت اخیر حس میشه که بیشتر رویه سیاسی پیدا کرده.
پاسخ:
پست بعدی درباره این مساله توضیح میدم
اتفاقا سیاست کلی جمهوری اسلامی برخلاف تصور شما ناشی از روایات نیس تو این زمینه.اونایی که مبنای پیاده روی اربعینو بسمت کربلا،مرسله ی امام عسکری(ع)میدونن غالبا علمای مکتب کربلا ونجفن.همین علما هم من باب استحباب قطعی مواسات با اهل بیت(ع) و اعتمادشون به روایات مرسله ای که بازگشت کاروان بصورت غیر رکوب(مشی)به کربلا ازشون استفاده میشه،پیاده روی قم و تهران و...رو مواسات با آل محمد(ص) میدونن و قطعا ماجور هم هستن به قصد رجا طبق قاعده ی من بلغ!(حضرت آیت الله شبیری و آیت الله شاهرودی مثلا که پیاده روی رو با اختلاف در مقدمات و ادله به تالی مشرک ینی موضوعیت داشتن خود پیاده روی میرسونن!) 
جمهوری اسلامی اما نگاهش به پیاده روی اربعین همونطور که که رهبری معظم انقلاب(زیده العزه)اخیرا صریح فرمودن نگاهی مبتنی بر تعظیم شعایره.وگرنه رهبری انقلاب(زیده العزه)
بنابراین ردیف کردن روایت و...برای محکوم کردن جمهوری اسلامی مضحک بنظر میاد اونم در حالی که بزرگان منصوب رهبرش در حوزه پارسال ضمن مرور سنتی رسیده از ابی عبدالله(ع)  از کافی شریف،حکم به افضلیت حج بصورت رکوب نسبت به حج بصورت مشی داده.اینم قرینه ی دیگه ای که نگاه جمهوری اسلامی ابتدای روایی نداره و من باب تعظیم شعایره.
از آقای محقق داماد فرع و مساله ی مطرح در اینجا رو چندی پیش پرسیدیم،ایشون فرمودن نتیجه ی نظر همه ی مراجع در این باب یکیه و بعد هم روایتی در ذم قیل و قال بیهوده از امام رضا(ع)  بیان کردن که ینی این سوال ما و این پست شما هر دو بیهوده س.
درمورد افراط و این حرفا هم مرجع ما حضرت آقای وحید(ادام الله ظله الوارف)حرف آخرو زدن که افراط در عزای سیدالشهدا(ع) مطلقا بی معناس!

پاسخ:
پست بعدیم رو بخونید
۱۶ آذر ۹۵ ، ۱۰:۳۷ سینا برادران
بدعت ها با تکرار به آئین مبدل می شوند و آئین ها با تداوم به امر قدسی بدل می گردند و وقتی موضوعی مقدس شد غیر قابل سوال می شود و...
پاسخ:
این سیکل الان درباره خیلی از مسائل پیش اومده متاسفانه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی