الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

نامه های من به پسر نداشته ام (۴)

يكشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۲:۲۷ ق.ظ

با چه کسی ازدواج کنیم؟

 

سلام پسر عزیزم

 

همه آدم ها در رابطه با ازدواج با یک سوال مهم روبرو هستند که گاهی اوقات تا آخر عمرشان هم نمی توانند جواب مناسبی برای آن پیدا کنند. با چه کسی ازدواج  کنم؟ این سوال را می شود طورهای دیگری هم پرسید. از میان همه آدم هایی که می توانند همسر من شوند چه کسی گزینه مناسبی است؟ همسر مناسب چه ویژگی هایی دارد؟ تا این سوال پرسیده می شود عموم مردم می گویند همسر خوب باید زیبا باشد، جذاب باشد، شیرین زبان باشد و … . اگر تو را من و مادرت تربیت کرده باشیم، لزومی نمی بینم برایت توضیح دهم که اینها بیشتر ویژگی های یک همخواب خوب است و نه همسر خوب. 

 

هستند کسانی که فکر می کنند همسرشان باید تحصیل کرده باشد، موقعیت اجتماعی خوبی داشته باشد، از خانواده مهمی باشد، فعالیت های اجتماعی مهمی انجام داده باشد و … . اینها بیشتر دنبال همکار خوب هستند تا همسر خوب و فکر می کنند ازدواج نردبانی است برای رشد اجتماعی و مالی و… . نگاه این آدم ها به ازدواج و همسر کاملا ابزاری است. هستند آدم هایی که عاقل هستند و می گویند کسی که با اخلاق باشد، مومن باشد، راستگو باشد و …. . البته اینها ویژگی های خوبی است اما پسر عزیزم اینها ویژگی های انسان خوب است و نه همسر خوب تو. ممکن است یک نفر همه اینها را داشته باشد اما همسر مناسبی برای تو نباشد.

 

پسر عزیزم از نظر من مهمترین ویژگی همسر خوب این است که وقتی با او هستی بتوانی خودت باشی. لازم نباشد خودت را سانسور کنی، چیزهایی را بگویی که اعتقاد نداری، تظاهر کنی، از علایقت صرف نظر کنی و آرام آرام  نقاب انسان دیگری را به چهره بزنی. همسر خوب کسی است که وقتی با او هستی میتوانی همان احساسی که داری را به زبان آوری و اعتقادات را (هر چه قدر هم که خطرناک و ساختار شکنانه باشند) به او بگویی. میتوانی با خیال راحت آرزوهایت را بگویی و مطمئن باشی که او می فهمد. حتی افکار خبیثانه ات و یا عادت های خنداده دارت را هم بتوانی با او در میان بگذاری. 

 

 

آرامش واقعی در همین است که افکار و احساسات و رفتار تو با هم در تضاد نباشد و وقتی اینطور باشد تو آن سکینه ای که خدا وعده داده است را در ازدواج حس خواهی کرد. این اوج صداقتی است که تو می توانی تجربه کنی. پسر عزیزم باور کن شاید بتوانی هرچیزی را در این دنیا فراموش کنی اما خودت را نمی توانی. خودت هر شب قبل از خواب به سراغ تو می آید و از تو می پرسد پس کی نوبت من می شود؟ کی می خواهی خودت باشی و آن طور زندگی کنی که فکر می کنی درست است؟ باور کن هیچ شکنجه ای از این دردناک تر نیست. ازدواج باید تو را به خودت نزدیکتر کند نه دورتر. مهمترین ویژگی از نظر خودم را به تو گفتم. ویژگی های دیگری هم هست که در نامه های بعدی به تو خواهم گفت.

۹۵/۰۸/۰۹
سراج الدین

نظرات  (۱۰)

این سری مطالبتون عالیه... من ساعت ها به هرکدومش فکر میکنم. ممنون
پاسخ:
سلام

ممنونم از لطفتون
امیدوارم مفید باشن

۰۹ آبان ۹۵ ، ۱۶:۳۵ مهدیه عباسیان
عالی بود...
پاسخ:
سلام

ممنونم دوست عزیز
سلام. 

کبوتر با کبوتر ،،،
پاسخ:
سلام

باز با باز
۱۰ آبان ۹۵ ، ۰۸:۵۸ ــ ـکمشـــ
به نظر من خود بودن 100 درصد، نزدیک به محاله. گمان نمی‌کنم ممکن باشه پیش کسی کاملا خودمون باشیم و بالاخره ماسک خواهیم داشت اما موافقم که هر چه ماسک نازک‌تر آرامش بیشتر. و به نظرم ملاکتون خیلی عالیه. 
فقط یه مشکل: از کجا می‌شه فهمید با فردی که کاندید ازدواجمونه چنین راحتی‌ای خواهیم داشت؟

پاسخ:
بله دقیقا درست می فرمایید
اینی که گفتم کمال مطلوبه و طبیعتا تحقق ۱۰۰ درصدیش محاله

راستش من یه معیار دارم. دیدید با بعضی آدم ها که آشنا میشید انگار ۱۰۰ ساله همدیگه رو میشناسید و از بدون باهاشون احساس نگرانی نمی کنید؟؟؟
من حس میکنم این ها همون آدم هایی هستن که ما کنارشون میتونیم راحت تر خودمون باشیم. البته قبول دارم معیار کاملا دقیقی نیست اما کمک کننده است.
۱۲ آبان ۹۵ ، ۰۷:۵۷ سنگـــ ـــول
سلام
بنظرم خیلی مهمه تو ازدواج آدم بتونه خودش باشه اما همچنان به معیارهای عقلانی برای انتخاب معتقدم . مثلا گاهی ممکنه زیبایی اونقدر در یک شخص تاثیرگذار باشه که فقط کنار یک همسر خیلی زیبا بتونه خود واقعیشو بروز بده . بنظرم در ازدواج همراه بودن شخص مقابل مهمترین اتفاق خوبیه که موفقیت ماجرا رو رقم میزنه.
پاسخ:
سلام

بنده هم همچنان میگم معیار عقلانی خیلی عبارت مبهمیه و راهگشا نیست. 
این همراه بودن خودش یکی از اون مفاهیمه که واقعا در موردش سوئ تقاهم شده. من تو یادداشت بعدی میخوام همین رو توضیح بدم که همراه بودن یعنی چی. به نظرم شما هم این همراه بودن رو بیشتر توضیح بدید چون برداشت های متفاوتی ازش وجود داره

۱۲ آبان ۹۵ ، ۱۲:۰۰ هانیه شالباف
کاش می‌شد اینارو یه کتاب کنین... عالی‌ می‌نویسید :)
پاسخ:
سلام

هر وقت زیاد بشن این کار رو میکنم
امیدوارم بقیه هم نظر شما رو داشته باشن
۱۴ آبان ۹۵ ، ۰۹:۳۳ سنگـــ ـــول
معیار عقلانی یعنی دو دو تا میشه 4 تا و اگر بشه 3 تا یا 5 ، حتما یه جای کار مشکل داره. یعنی عشق هم مثل هر رابطه دیگری مجموعه ای از داد و ستدهاست . این داد و ستد ها میتونه مادی یا معنوی و احساسی باشه . معیار عقلانی در ازدواج یعنی اینکه حداقل یک منفعت ملموس در ایجاد ارتباطی به نام ازدواج باشه که بر سایر منافع ملموس و محتمل برتری داشته باشه .
بنظرم همراه بودن یعنی خودخواه نبودن در عین عزت نفس و با گذشت بودن در عین گدای محبت نبودن .
پاسخ:
سلام

این نظر شما اونقدر حرف داره که هرکاری میکردم براش جواب بنویسم نمیشد. در مجموع این رو بگم که حرف شما کاملا درسته اما راه رسیدن بهش چندان دو دوتا چهارتایی نیست.
ای کاش میشد حضوری توضیح میدادم
سلام میذارم توی وبلاگم!
پاسخ:
سلام

لطف کردید. خیلی خیلی ممنونم
سلام بر سراج الدین عزیز...

بنده کاملا با نظر خانم شالباف موافقم. هم اینکه عالی می نویسی، و هم اینکه خیلی خوبه که این مجموعه رو به عنوان کتاب منتشر کنی...

قطعا اگر این کتاب رو منتشر کنی، با کمال میل خریداری خواهم کرد و به عنوان یکی از کتابهایی که عمیقا دوستش دارم در کتابخانه ی شخصیم نگهداری خواهم کرد و گهگاهی اون رو مطالعه خواهم کرد...
پاسخ:
سلام

این نظر لطف شماست
اتفاقا همین قصد رو هم دارم و حتما وقتی به تعداد مناسبی رسید این کار رو میکنم. 
۱۶ آذر ۹۵ ، ۱۰:۳۲ سینا برادران
با درود فراوان
با نظر شما کاملا موافقم. 
پاسخ:
سلام سینای برادران

ممنونم ازت برادر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی