الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

نامه های من به پسر نداشته ام ۳

شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۲ ب.ظ

سلام بر پسر عزیزم

 

پسرم من نمیدانم وقتی تو تصمیم به ازدواج میگیری دقیقا چه هدفی داری و چه توقعی از ازدواج داری. اما احتمالا مثل خیلی از آدم ها به دنبال خوشبختی و آرامش هستی. پسرم اگر منظور تو از خوشبختی، آسایش در جنبه روحی و جسمانی زندگی است بگذار خیالت را راحت کنم در ازواج خبری از خوشبختی نیست. از آرامش هم خبری نیست. یعنی اینطور نیست که با ازدواج ( حتی از بهترین نوعش) بلافاصله وارد خوشبختی و آرامش شوی.

شاید هم یک زندگی خیلی رمانتیک و عاشقانه را تصور کنی و به دنبال آن باشی. زندگی ای که دائما احساسات در آن جریان دارد و تو در یک سرخوشی در ساحل به دنبال همسرت می دوی و یا درخانه با بالش باهم شوخی می کنید. پسرم فکر کنم آنقدر عاقل باشی که بدانی هیچ کدام اینها در ازدواج نیست.خوب حالا شاید بپرسی که پدر جان وقتی در زندگی مشترک نه خبری از آرامش و خوشبختی است و نه عشق و عاشقی مگر آدم مریض است که ازدواج کند؟ سوالت کاملا درست و به جاست.

 

پسر عزیزم ماهیت ازدواج خوشبختی، آرامش و عشق و عاشقی نیست اما اگر ماهیت ازدواج را درست درک کنی و بر اساس این ماهیت حرکت کنی هم به آرامش و خوشبختی خواهی رسید هم عشق را درک خواهی کرد. پسرم از نظر من ماهیت ازدواج رشد فردی است. از دواج بیشتر از هر چیز یک ادیسه است. سفری پر ماجرا و مملو از هزاران گره و گردنه. هر روز با دیو جدیدی روبرو میشوی که باید شکستش دهی وگرنه او تو و زندگی ات را نابود می کند. پسرم اگر قبل از این که وارد زندگی شوی به جای آن نگاه کودکانه و آرزواندیشانه، بدانی که قرار است با مسئله های اخلاقی بسیاری روبرو شوی و رشد فردی تو در گرو آنها است زندگی برایت متفاوت میشود. هرجا در زندگی ات احساس ناخوشی کردی با یک گردنه و احتمالا یک مسئله اخلاقی روبرو شده ای. گذر از این گردنه ها باعث میشود رشد کنی و تجربه های شیرین و بی مانندی به دست آوری.

 

 وقتی درگیر کسی می شوی و روز به روز به او نزدیک تر می شوی این گردنه ها آرام آرام ظاهر می شوند. مثلا متوجه میشوی این دختری که دوستش داری آنقدر ها هم بی نقص نیست و خصوصیات اخلاقی و رفتاری بدی دارد که برای تو قابل تحمل نیست. پسرم قطعا با این موضوع روبرو میشوی،پس هر وقت روبرو شدی فراموش نکن که تو بایک انسان زندگی میکنی و همه ما انسان ها ترکیبی از خوبی ها و بدی ها هستیم. این دختر مامور برآورده کردن آرزوهای احمقانه تو نیست. او زندگی و مسائل خودش را دارد. پسرم هرگز به دنبال اصلاح همسرت نباش. او را همانطور که هست بپذیر و همه او را دوست داشته باش،حتی نقاط ضعفش را. اگر او زود عصبانی میشود، این موضوع را بپذیر و او را همینطور که هست دوست داشته باش. باور کن بعد از مدتی از عصبانی شدن هایش هم خوشت می آید.

 

 

اگر این مسئله را اینطور که گفتم حل کنی خواهی دید که هیچ چیز تا این اندازه نمی تواند محبت همسرت را جلب کند. وقتی که جنبه های منفی او را پذیرفتی، تاثیر منفی آنها کنار میرود و آرامش شیرینی بر زندگی ات حاکم میشود. حتی متوجه میشوی که همسرت از روی دوست داشتن تو (که اتفاقا نتیجه همین پذیرفتن خصوصیات منفی است) تمام تلاشش را میکند تا خود را تغییر دهد. در حالی که از اگر او را نمیپذیرفتی و هر روز در برابرش موضع میگرفتی هیچ تغییری ایجاد نمی شد. اگر از گردنه های مختلف به درستی گذر کردی و دیو ها را یک به یک قربانی کردی بدان که زندگی آنقدر برای تو شیرین و آرام میشود و احساس خوشبختی خواهی کرد که آن تصویر های کودکانه که در فرهنگ ما وجود دارد هرگز به گرد پای آن هم نخواهند رسید. در این ادیسه تو انسان اصیلی خواهی شد که از هیچ راه دیگری به آن نمیتوانستی برسی. ازدواج بستر مسئله های نابی است که در کمتر بستری میتوان نظیر آنها را پیدا کرد.

۹۵/۰۷/۲۴
سراج الدین

نظرات  (۱۰)

۲۵ مهر ۹۵ ، ۰۰:۲۵ ــ ـکمشـــ
عالی
عالی
پاسخ:
سلام
خیلی منونم
محبت دارید
۲۵ مهر ۹۵ ، ۱۷:۰۸ صوفی سرخوش
ادم حس می‌کنه یه فرد با تجربه‌ی پنجاه شصت ساله داره اینا رو می‌نویسه! فقط کمیت رو فدای کیفیت نکنین‌ها! همینطوری ادامه بدین؛ خیلی از دوستای من دوست ندارن عضو کانال بشن فقط میگن این نامه‌ها رو برامون فوروارد کن 😊 خلاصه که کلی طرفدار پیدا کردین 😊
فقط یه پیشنهاد! می‌تونین برای نامه‌هاتون عنوان هم انتخاب کنین ننویسین شماره ۳٬۲ 
پاسخ:
سلام
خیلی محبت دارید و ممنونم از این حسن ظن
چشم حتما برای نامه های بعدی عنوان مینویسم
به نظرم اینطور بهتره
۲۶ مهر ۹۵ ، ۱۷:۴۶ وجیهه آوای «افکار لب پریده»
پارت سوم دوست داشتنی...
پذیرفتن انچه که هست هنر می خواهد. 
پاسخ:
سلام
کار سختی است اما وقتی انجامش میدهی آرامش وارد می شود
آقا واقعا که در این نامه نشانه هایی است برای آنها که می خواهند پیش از ازدواج اندیشه کنند تا ازدواجشان بیشتر رنگ و بوی عقل داشته باشد...
پاسخ:
سلام
خیلی ممنونم
۲۷ مهر ۹۵ ، ۰۱:۲۴ خمار مستی
استفاده از تعبیر استعاری ادیسه رو خیلی خوشم اومد آفرین آفرین.
اون کلمه ی بستر آخر متن هم خیلی بم چسبید هرچند فک نمیکنم عمدا به کار برده باشی سراج خان

یه مدته فرم نوشتن برام خیلی هیجان انگیز شده واسه همینه کامنتام کمتر به محتوا می پردازه. ولی خوب این اطمینانو بدم که سراج خان از نوشته هاتون استفاده می نماییم و لذت می بریم :)
پاسخ:
سلام 
ممنونم برادر
اتفاقا گرایش خوبی پیدا کردی
فرم به هیچ وجه از محتوا کم اهمیت تر نیست
۲۷ مهر ۹۵ ، ۰۸:۳۵ نیکی بیات
چقدر قشنگ گفتید واقعا ..
خیلی خوب بود توضیحاتتون به پسرتون :)
پاسخ:
سلام
ممنونم از لطفتون

سلام، 

متن جالبی است، اما چرا به پسرتان؟ به دخترتان چه توصیه هایی می کردید؟

اگر نامه ای به فرزندم بود این پرسش برای من پیدا نمی شد.
پاسخ:
سلام 
خوب نمیشه همه کارهای دنیا رو با هم انجام داد
من این نامه ها رو محدود کردم به پسرم چون خودم از نگاه یه مرد میبینم
دلیل خاصی نداره
۲۹ مهر ۹۵ ، ۱۹:۲۵ منتظر اتفاقات خوب
خودتون این تجربه هارو بدست آوردید؟!
به پسرتون توصیه کنید دنبال یه عشق منطقی باشه.
پاسخ:
سلام
بله اینها رو بر اساس تجربیات و تاحدودی هم مطالعات خودم می نویسم
راستش این که کسی رو به ازدواج منطقی دعوت کنیم بهترین توصیه است اما واقعا منطقی یعنی چی؟
منطقی یه عبارت خیلی مبهم و کلیه و به همین دلیل راه گشا نیست

۰۱ آبان ۹۵ ، ۰۸:۴۱ شرف‌الدین
سراج الدین عزیز
اولا این اقازاده شما به جز ازدواج و زندگی مشترک، برنامه دیگه ای نداره؟! فقط توصیه ها محدود میشه به مساله ازدواج؟ مثلا در رابطه با درس، تربیت، ورزش، هنر و غیره نیازی به نصیحت نداره؟! :))))

ثانیا تجربه های به این خوبی و عمیقی از یک ازدواج حاصل نمیشه. باید با خانمت یه صحبتی بکنیم که حواسشون باشه! این تجربیات حداقل 5 تا ازدواج میخواد! :)))

ثالثا جدای شوخی واقعا این نامه ها خوبه. من که خیلی دیدم عوض شد
پاسخ:
سلام بر شرف الدین بسیار عزیزم

این آقای زاده ما از این آدم های خیلی ازدواحیه و متاسفانه علاقه دیگه ای هم نداره:)))))
این که میگی "نجربه های به این خوبی و عمیقی" من رو خوشحال میکنه، البته تو هم نظر لطف داری. راستش یه وقتایی یک تجربه اونقدر بالا و پایین پیدا می کنه و اتفاقای عجیب و غریب توش می افته که دیگه از حالت یه تجربه معمولی در میاد و خیلی عمیق میشه. تجربه ازدواج برای من اینطوری بود. البته این رو هم بگم که شریک آدم تو این تجربه خیلی مهمه. من بیشتر چیزایی که مینویسم رو از خانومم یادگرفتم یا تحت تاثیر رفتارای اون به این نتیجه رسیدم.

۱۲ آبان ۹۵ ، ۰۷:۵۳ سنگـــ ـــول
سلام
شما مرد بسیار فرهیخته ای هستید که نگاهتون به ازدواج چنین هست و صد البته نگاهتون کاملا هم درسته . متاسفانه چیزی که به فراوانی در اطرافم میبینم زندگیهایی هست که بعد از چند ماه عشق و رومنس برای هم تکراری میشن و تازه اون موقع هست که نه فقط ایرادهای هم دیگه رو پر رنگ میبینن بلکه خصوصیات خوب رو هم نادیده میگیرن یا سعی دارن به ضرر طرف مقابل منفی جلوه بدن.
پاسخ:
سلام

شما محبت دارید ولی واقعا احتیاجی به فرهیختگی نیست. اینها فقط نیازداره ما یکم زندگی رو عمیق تر درک کنیم. من خوش شانس بودم و خدا دوستم داشت که یه ماجرای عاشقانه خیلی پر پیچ و خم را جلو پام گذاشت و همچنین کسی که دوستش داشتم و الان خیلی بیشتر از اون موقع دوستش دارم آدمی بود که من رو همیشه به این معنی های عمیق تر دعوت می کرد. 
متاسفانه دلیل اصلی این موضوعی که شما بهش اشاره کردید اینه که ما نگاه انسانی به خودمون، مابقی انسان ها و به ویژه همسرمون نداریم و اساسا ازدواج رو درست نمی فهمیم. یعنی نمیفهمیم که ما آدم ها معجون شکفت انگیزی از ضعف و قوت و تضاد های خنده دار هستیم. ما با قواعد غیر قابل تغییر زندگی کنار نمی آیم و به همین دلیل زجر میکشیم.
از طرفی گاهی به نظر میرسه ما دنبال درد کشیدنیم. ما به دنبال خوشی میریم اما واقعا خوشی رو دوست نداریم و از این اذیت بشیم لذت می بریم. خوب میشه خیلی از این عیب ها رو پذیرفت و با بیخیال شدن از زندگی لذت برد. ما هزینه فایده نمی کنیم. گاهی اواقات تاکید رو این نقاط ضعف و اذیت شدن بابتش اصلا به صرقه نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی